حذف 4 صفر از پول ملی، هزینه چاپ اسکناس جدید را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: با حذف چهار صفر از پول ملی، هزینه چاپ اسکناس جدید بر سیستم بانکی و اقتصاد تحمیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهارشنبه نهم مرداد ماه بود که لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید. از جمله اهداف این لایحه می‌توان به کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس، رفع مشکلات ناشی از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره و غیره اشاره کرد. تصویب این لایحه در هیئت دولت واکنش‌های زیادی را در میان اقشار مختلف جامعه به همراه داشت.

فرهاد غفاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به لایحه حذف چهار صفر از پول ملی کشور اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی تأثیری بر نرخ تورم نخواهد گذاشت؛ نرخ تورم، براساس رشد شاخص قیمت در طول زمان تعریف می‌شود. حال این نرخ چه بر اساس واحد پولی ریال سنجیده شده و چه بر اساس واحد پول تومان در نظر گرفته شود، تفاوتی ندارد.

وی ادامه داد: حذف چهار صفر از پول کشور تأثیری بر تورم نخواهد داشت؛ زیرا چهار صفر از تمامی مبالغ پول‌های کشور حذف خواهد شد،‌ به‌عنوان مثال در نظر بگیرید قیمت یک ماست 10 هزار تومان است، با حذف صفر این ماست به قیمت یک تومان به مشتری فروخته می‌شود. اگر حقوق فردی نیز در حال حاضر 10 هزار تومان باشد، در پایان ماه یک تومان به عنوان حقوق دریافت خواهد کرد. هزینه تولید، دستمزد و هیچ کدام از عواملی که بر تورم تأثیرگذار است، شامل حذف صفر از پول نخواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: حذف صفر از پول ملی باعث می‌شود بسیاری از محاسبات عددی در تمامی حوزه‌ها راحت‌تر انجام شود. در حال حاضر ارقام بسیار بزرگ هستند، طبیعتاً با حذف 4 صفر، نوشتن و ثبت محاسبات در دفاتر خدمات دولتی و غیردولتی آسان‌تر خواهد شد. همچنین این اقدام از لحاظ روانی افراد جامعه نیز مورد توجه است؛ زیرا مردم زمانی که ارقام و اعداد کوچک‌تر را مشاهده می‌کنند، ممکن است به لحاظ روانی ذهنیت منفی که بر اثر تورم چند ساله در تصورشان ایجاد شده،‌ کمتر شود.

وی تصریح کرد: حذف صفر از پول ملی باعث می‌شود مردم ارقام را کوچک‌تر ببینند، زمانی که قیمت‌ها کوچکتر دیده شود، می‌تواند بر مسائل روانی ناشی از قیمت‌های زیاد تأثیرگذار باشد. به‌عنوان مثال همان قیمت ماست را در نظر بگیرید که 10 تومان است؛ اما یک تومان خوانده می‌شود. البته از طرفی حقوق افراد هم از این دیدگاه یک تومان خوانده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت تمامی قیمت‌ها و مبالغ تحت تأثیر این تبدیل یکنواخت قرار خواهد گرفت.

غفاری اظهار کرد: ممکن است حذف صفر از پول ملی تأثیر روانی کوچکی بر اندیشه مردم برای دیدن قیمت‌ها بگذارد؛ زیرا با این اقدام مبالغ همانند گذشته با چندین صفر خوانده نمی‌شود. این اقدام بر تورم تأثیری ندارد و می‌تواند اشتباهات رایج در محاسبات را تا حدود زیادی کاهش دهد.

وی بیان کرد: حذف صفر از پول ملی نیازمند پیش‌فرض است، با این پیش‌فرض اقتصاد باید براساس موقعیت متغیرهای کلان، باثبات باشد. در این صورت، این اقدام می‌تواند در اقتصاد کلان مؤثر واقع شود؛ اما در شرایط کنونی کشور زمانی که چهار صفر از پول ملی حذف شود، تورم فزاینده دور بعدی به مسیر اولیه باز می‌‌شود، همچنین دولت و بانک مرکزی در این مسیر متحمل هزینه‌های زیادی برای چاپ اسکناس‌های جدید شده‌اند.

مدیر گروه دانشکده اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات در پایان تأکید کرد: تجربه نشان داده است حذف 4 صفر از پول ملی در اقتصادهایی که در شرایط ثبات اقتصاد کلان قرار نگرفته‌اند، نمی‌تواند چندان مؤثر واقع شود؛ زیرا تمامی شرایط در تورم دور بعدی به حالت اولیه خود باز می‌گردد با این تفسیر که هزینه چاپ اسکناس جدید بر سیستم بانکی و اقتصاد تحمیل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023518

وب گردی

وب گردی