حذف 4 صفر  از نظر اقتصادی، هیچ تأثیری بر تورم ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر سیاست‌های مکملی اعمال شود، اثرات مثبتی در پی خواهد داشت؛ اما اگر سیاستی در کار نباشد و از طرف دیگر جو روانی منفی ایجاد شود، نتایج معکوسی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هیئت دولت در جلسه چهارشنبه 9 مردادماه 98 به ریاست حسن روحانی، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

در خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر کرد، حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته، اهداف این تصمیم عنوان شده‌اند.

مرتضی عزتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تصمیم دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی اظهار کرد: اساساً حذف صفر از نظر اقتصادی، هیچ ارزش خاصی ندارد و نه اتفاقی مثبت و نه منفی است؛ اما از نظر عملیات اجرایی و محاسباتی، زحمت مردم را کمتر می‌کند. همچنین مردم در معاملات خود راحت‌تر خواهند بود، به‌جای این‌که با اعداد بزرگی سر و کار داشته باشند و شاید نتوانند صفرهای ارقام را بشمارند، حساب و کتاب آسان‌تری دارند.

وی با بیان این‌که مقایسه واحد پول ملی با نرخ دلار برای مردم اهمیت زیادی دارد، ادامه داد: وقتی فاصله نرخ برابری واحد پول ملی با ارز خارجی کم باشد، ذهن عده‌ای از افراد جامعه، نزدیکی دو عدد را مزیت تلقی می‌کند. بخشی از جامعه دوست دارد یک دلار معادل نهایتاً 10 تومن باشد و آن را ارزش می‌داند. حذف چهار صفر از واحد پول ملی هم تسهیل‌کننده محاسبات و معاملات است و هم تأثیر مثبت روانی برای طیفی از جامعه به دنبال دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و اقتصاددان تصریح کرد: بعد از حذف چهار صفر از واحد پول ملی، تعداد اسکناس‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی هم کاهش چشمگیری داشته و دسته‌بندی اسکناس‌ها هم تغییرات زیادی خواهد داشت؛ اما از نظر اقتصادی هیچ تأثیری بر کاهش تورم نخواهد داشت، مگر این‌که سیاست‌های دیگری اعمال شود تا با تورم مقابله کرده و ثبات اقتصادی را تقویت کند.

عزتی خاطرنشان کرد: در صورت اعمال سیاست‌های کارآمد، جو روانی ایجاد شده ناشی از حذف چهار صفر از واحد پول ملی برای قدرتمند شدن اسمیِ پول را می‌توان برای ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم به‌کار برد. اگر سیاست‌های مکملی اعمال شود، اثرات مثبتی در پی خواهد داشت؛ اما اگر سیاستی در کار نباشد و از طرف دیگر جو روانی منفی ایجاد شود، نتایج معکوسی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: به‌طور مثال قیمت جنسی از 50 هزار تومان به 5 تومان تغییر پیدا می‌کند؛ اما ممکن است انتظارات روانی غیرمعمولی برای برخی کاسبان ایجاد شود و فروشندگان قیمت را به 6 یا 7 تومان افزایش دهند. اگر دولت سیاست‌های مناسبی در نظر نگیرد، توقعات غیرمتعارفی پدید می‌آید و تورم افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مورد این‌که امکان اصلاح نظام اقتصادی ایران با توجه به شرایط تحریم و احتمال تکرار تجربه موفق ترکیه وجود دارد یا خیر، گفت: هیچ مشکلی برای اصلاح نظام اقتصادی وجود ندارد و تحریم نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ اما ترکیه شرایط متفاوتی داشت. این کشور تورم سه‌رقمی را تجربه کرد و حذف 6 صفر از واحد پول ملی، تورم را کاهش نداد، بلکه برقراری ثبات با بهره‌گیری از سیاست‌های مناسب سبب کنترل تورم شد.

عزتی در ادامه گفت: روسیه نیز سیاست مشابهی را اعمال کرد؛ اما با وجود سیاست‌گذاران قدرتمند، در دوره‌ای هیچ اتفاق مثبتی را به چشم ندید. تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی، دو تا سه بار صفرها را از واحد پول ملی خود حذف کردند؛ اما این اقدام هیچ تأثیری بر تورم نداشت و زمانی که سیاست‌های مکمل را با حذف صفر پیش بردند، موفق به کنترل تورم شدند.

وی درباره صحبت‌های منتقدانی که دولت دوازدهم را فاقد برنامه و سیاست‌های مدون برای کنترل تورم می‌داند و حذف چهار صفر از واحد پول ملی را صرفاً برای کاهش فشارهای روانی قلمداد می‌کنند، یادآور شد: تورم اقتصاد ایران در چهل سال گذشته همیشه بین پنج تا 50 درصد در نوسان بوده است؛ اما هیچ‌گاه تورم سه‌رقمی و چهار رقمی را تجربه نکرده‌ایم و احتمالاً حذف چهار صفر از واحد پول ملی هم موجب تشدید تورم نمی‌شود و قطعاً تورم سه‌رقمی را به دنبال نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: دولت و به‌ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و نهادهای نظارتی باید سیاست‌های مناسبی را اعمال و قیمت‌ها را رصد کرده تا از وقوع اتفاقات پیش‌بینی‌نشده جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023521

وب گردی

وب گردی