برخی کارگاه های فعال از کودکان، کار سیاه طلب می کنند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه کار سیاه از کودکان در برخی کارگاه های فعال تولیدی و اقتصادی طلب می شود که باید جلوی آن را گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، طیبه سیاوشی روز شنبه در جلسه هم اندیشی بررسی چالش های بیمه زنان که با حضور اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در محل اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ برگزار شد، افزود: متاسفانه دستگاه های اجرایی که باید به این موضوع بپردازند اقدامی برای جلوگیری از اینکه از کودکان کار به اینگونه استفاده نکنند، انجام نداده اند.
وی اظهار داشت: از سازمان تامین اجتماعی می خواهیم با توجه به اینکه برای بازرسی از کارگاه های تولیدی و اقتصادی فعال سرکشی می کنند، آمار و اطلاعات این کارگاه ها جمع آوری شود تا از استثمار کودکان کار جلوگیری شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه موضوع بکارگیری نیروهای کار ارزان هم وجود دارد، اگر در این زمینه سازمان تامین اجتماعی همکاری و کمک کند می توان بخشی از مشکلات این حوزه را حل کرد.

بسیاری از بانوان مطالبه بازنشستگی پیش از موعد دارند


سیاوشی درباره قانون بازنشستگی پیش از موعد برای بانوان نیز گفت: در برنامه ششم توسعه درباره بازنشستگی مباحث زیادی آمده است اما یکی از مطالبات جدی بانوان بحث بازنشستگی پیش از موعد است.
وی اضافه کرد: به همین منظور نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش های زیادی برای این موضوع انجام داده اند، اما باید کار کارشناسی روی آن صورت گیرد تا بانوان از این قانون هم بهره مند شوند.
ناهید حیدری مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ نیز گفت: درباره کودکان کار سازمان تامین اجتماعی طبق قانون خدمات بیمه ای مابهازای اشتغال ارائه می دهد و طبق قانون کار سن فعالیت های کاری برای افراد ١۵ سال است.
وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع بیشتر به قوانین کار مرتبط است که از حیطه فعالیت های تامین اجتماعی خارج است و ما تنها بازرسی برای دریافت حق بیمه را داریم.
حیدری تصریح کرد: البته در بحث استفاده از نیروهای خارجی نامعتبر بدون پروانه اشتغال و کارت کار نیز مشکلاتی وجود دارد که مسئولان مرتبط باید اقدامات جدی برای حل این مشکلات را هم انجام دهند.
وی اضافه کرد: اگرچه بازرسان سازمان تامین اجتماعی هنگام مراجعه به کارگاه ها تمام نیروهای شاغل را بررسی می کنند اما معضلات جدی همچون فرار از بیمه و کارگاه های زیرزمینی نیز در عرصه کار و تولید وجود دارد.
مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران درباره بازنشستگی پیش از موعد بانوان نیز گفت: بانوان اکنون قانون ٢٠ سال فعالیت کاری و سابقه کار و ۴٢ سال سن را دارند که می توانند از این قانون برای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.
به گفته حیدری در حال حاضر ۴۴ درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی غرب تهران را بانوان تشکیل می دهند و کل مستمری بگیران این اداره کل ٣۴۵ هزار نفر هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه برخی قوانین هستند که به سازمان تحمیل شده و منابع سازمان را تحت تاثیر قرار داده است گفت: متاسفانه برخی قوانین راه سوءاستفاده را زیاد کرده است که نمونه آن را می توان بیمه کارگران ساختمانی عنوان کرد که چون نرخ حق بیمه هفت درصد است، برخی از این قانون سواستفاده کرده اند.
مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ گفت: از حدود ٢ سال گذشته تاکنون از ۴٠ هزار کارگر ساختمانی که با مزایای هفت درصد حق بیمه از این قانون استفاده می کردند، تعداد زیادی از آنها حذف شده و اکنون ١٧ هزار و ٨٩٠ کارگر ساختمانی از خدمات این بیمه بهره مند هستند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1023567

وب گردی

وب گردی