سبک زندگی صحیح تا ۷۰ درصد از بروز دیابت پیشگیری می کند

مسئول آموزش پژوهشگاه غدد ایران گفت: با رعایت سبک زندگی صحیح یعنی رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی روزانه می توان تا ۷۰ درصد از بروز دیابت در افراد جلوگیری کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ساسان شرقی افزود: در صورت کنترل نشدن بیماری در طول سالهای زندگی خود با عوارضی در اعضای حیاتی بدن مانند قلب، کلیه ها، چشم ها و رشته های عصبی روبه رو می شوند که این عوارض کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: دیابت یکی از چهار عامل مرگ و میر در دنیا است و این بیماری به طرز چشمگیری در کشور در حال افزایش است.
شرقی تصریح کرد: از حدود چهار سال پیش با مطالعات آزمایشگاهی انجام شده ۲ داروی جدید به طور تقریبی همزمان وارد بازار دنیا و ایران شده که این داروها طول عمر بیماران دیابتی را افزایش می دهد، ولی گرانی و نبود پوشش بیمه ای باعث شده بسیاری از بیماران نتوانند داروهای اساسی را تهیه کنند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شیوع دیابت در منطقه خاورمیانه بالاتر از ۱۰ درصد و بیشتر از سطح متوسط در دنیا است و این بیماری در ایران افرایش چشمگیری داشته است.

اکنون ۴۲۵ میلیون نفر در دنیا دیابت دارند و بر اساس پیش بینی فدراسیون جهانی دیابت، آمار مبتلایان تا سال ۲۰۴۵ به ۶۲۹ میلیون نفر خواهد رسید.

شیوع دیابت در ایران ۹ تا ۱۲ درصد گزارش شده که از این تعداد ۹۵ درصد به دیابت نوع ۲ و سالیانه ۸۰۰ نفر به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند، همچنین سالیانه ۴۰ درصد مرگ و میر افراد زیر ۴۰ سال در کشور به دلیل دیابت و عوارض آن است.
سالیانه ۱۷ هزار میلیارد تومان صرف دیابت در ایران می‌شود که این هزینه شامل دارو، تجهیزات مورد نیاز بیماران دیابتی، ناتوانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1023568

وب گردی

وب گردی