سوسک پهلوان ساخته شد!

دانشمندان رباتی کوچک در ابعاد یک سوسک مینیاتوری ساختند که در عین حال که وزنی ندارد، می‌تواند وزن یک انسان بالغ را تحمل کند و می‌تواند در آینده کاربرد خوبی در عملیات‌ جستجو و امداد و نجات داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، ربات کوچک ساخته شده که فقط در حدود ۳ سانتیمتر طول و ۱.۵ سانتیمتر عرض دارد و از یک دانه شن سبک‌تر است، می‌تواند با سرعتی مشابه یک سوسک واقعی از این سر اتاق به آن سر بدود.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا که این ربات را بر مبنای مقاومت سوسک‌ها طراحی کرده‌اند، امید دارند که این دستگاه بتواند با باز کردن راه خود به نقاطی که دسترسی به آنها تقریبا غیر ممکن است، عملیات‌ جستجو و امداد و نجات را در آینده تسهیل کند.

این ربات با استفاده از مواد پیزوالکتریک ساخته شده است که در واکنش به ولتاژ الکتریکی منبسط یا منقبض می‌شوند.

پژوهشگران برای مدیریت این واکنش، پلی‌وینیلیدین (Polyvinylidene fluoride) یا پی‌وی‌دی‌اف (PVDF)را با لایه ای از پلیمر الاستیک پوشاندند که موجب شد مواد به جای منبسط یا منقبض شدن، خم شوند.

این امر به ربات ساخته شده یک خاصیت حشره‌سانی داد که محققان آن را با افزودن "پاهایی" تقویت کردند.

این "پاها" به ربات مذکور امکان آن را می‌دهد تا با سرعت ۲۰ واحد طول بدن خود در ثانیه حرکت کند که بالاترین سرعت حرکت در میان ربات‌هایی با ابعاد مشابه است.

با وجود سبک بودن، مقاومت مواد به کار رفته در ساخت این ربات خارق العاده است و به آن امکان تحمل وزنی را بیش از یک میلیون برابر وزن خود، می‌دهد.

لیوی لین استاد مهندسی مکانیک دانشگاه کالیفرنیا و مولف ارشد این پژوهش درباره رباتی که طراحی کرده است، می‌گوید: "اغلب ربات‌هایی که تا این اندازه کوچکند، بی‌اندازه ضعیف و آسیب‌پذیر هستند به طوری که با پاگذاشتن بر روی آنها، تقریبا از بین می‌روند، اما نتایج آزمایشات ما نشان داد که با وارد کردن فشار، این ربات جدید کم و بیش به کار کردن ادامه می‌دهد.»

به گفته وی، «در صورت وقوع زمین لرزه، پیدا کردن نشانه‌های حیات در زیر آوارها برای ماشین‌ها یا سگ‌های بزرگ کار دشواری است به همین دلیل است که در چنین موقعیتی به رباتی کوچک که چالاک و قدرتمند است، نیاز داریم.» جزئیات این پژوهش در مجله Scientific Robotics منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023638

وب گردی

وب گردی