نگاه تحولی دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی برای پیشرفت کشاورزی است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا نگاه تحولی آغاز شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی را فرصتی ارزشمند برای توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی کشور قلمداد کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد ورامین- پیشوا حامد زارعی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا با تأکید بر رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کشاورزی و آغاز نگرش جدید و تحول سازنده در این بخش اظهار کرد: نگاه تحولی مبتنی بر دانش بومی در حوزه کشاورزی مورد تأکید قرار گرفته و در صورت بهره‌مندی صحیح از ظرفیت‌های موجود خواهیم توانست تولید محصولات کشاورزی را به بالاترین راندمان خود برسانیم.

وی آینده‌نگری و برنامه‌ریزی بر مبنای تحول مؤثر را از اولویت‌های اساسی علوم کشاورزی و صنایع غذایی برشمرد و تأکید کرد: نظام آموزشی ما در بخش کشاورزی دچار نقصان شده و با چالش روبه‌روست و تنها راه خروج از آن الگوسازی مناسب در دانشگاه‌هاست که از دل آن دانشجویانی وارد جامعه شوند که کار کشاورزی برای آنان امیدبخش بوده و بتوانند از طریق آن امرار معاش کنند.

زارعی افزود: با توجه به شناسایی زیرساخت‌ها و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و مأموریت محوله به این واحد دانشگاهی با عنوان برنامه علمی غذا و امنیت غذایی بر آن هستیم تا با تغییر نگرش و ایجاد جذابیت در رشته‌های مختلف کشاورزی به رفع چالش‌های منطقه‌ای به‌صورت علمی بپردازیم.

وی درباره کاشت و تولید چین بهاره‌ ذرت علوفه‌ای در مزارع تحقیقاتی تولیدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین گفت: محصول یادشده با استفاده از آخرین شیوه‌های نوین کاشت و داشت و به‌کارگیری به‌صرفه‌ترین روش‌های آبیاری در مزارع آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا انجام شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا افزود: استفاده از علوفه‌ سالم در تغذیه دام‌های پرواری نگهداری شده در دامداری مجتمع تولیدی، تحقیقاتی کشاورزی و دامپروری این واحد دانشگاهی در کنار کنترل بهداشتی مناسب، زیر نظر استادان مجرب رشته‌های علوم دامی و دامپزشکی، منجر به تولید گوشتی سالم، باکیفیت و عاری از هرگونه بیماری و آلودگی می‌شود.

زارعی خاطرنشان کرد: محصول این مجتمع با نظارت فنی استادان گروه زراعت و کشاورزی در نهایت سلامت و با کم‌ترین مصرف مواد شیمیایی و سموم تولیدشده و پس از رسیدن به عملکرد فنی و تولیدی مناسب و برداشت آن، برای تغذیه و مصرف خوراک دام به مزارع دامپروری این واحد دانشگاهی انتقال می‌یابد.

وی ادامه داد: با برداشت این مرحله از تولید به‌زودی مراحل کاشت چین پاییزه‌ ذرت آغاز خواهد شد که با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی مناسب‌تر در فصل پاییز، انتظار می‌رود راندمان و عملکرد تولید در این مرحله در مقایسه با برداشت چین بهاره به‌مراتب بهتر و بالاتر باشد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا با تأکید بر انجام روش‌های لازم و مبتنی بر دانش روز در نگهداری از درختان پسته‌ مزارع تحقیقاتی این واحد دانشگاهی تصریح کرد: انتظار می‌رود شهریورماه سال جاری عملکرد برداشت محصول پسته نیز از میزان بالا و مناسبی برخوردار باشد.

زارعی با یادآوری پیگیری‌های انجام‌شده برای توزیع به‌صرفه محصولات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا خاطرنشان کرد: پس از انجام کشتار دام در کشتارگاه مجاز و زیر نظر کارشناسان و بازرسان گوشت سازمان دامپزشکی کشور، گوشت استحصال‌شده را در بسته‌بندی بهداشتی و به‌شکل منجمد برای تأمین نیاز آشپزخانه‌ خود و سایر واحدهای دانشگاهی آماده‌سازی می‌کنیم.

وی یادآور شد: برابر درخواست واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران، گوشت تولیدی واحد ورامین به شکل گرم برای توزیع و مصرف میان اعضای هیئت‌علمی و کارکنان استفاده می‌شود که با توجه به کیفیت گوشت و سلامت آن، این روند در ایجاد جو رضایت‌مندی بین همکاران مؤثر بوده است.

تبدیل‌ مجتمع تحقیقاتی به الگوی تولید غذای طیب و سالم

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا تصریح کرد: با تلاش و همت جمعی درصدد هستیم تا در کنار آموزش دانشجویان و انجام پژوهش در راستای کسب روش‌های نوین در زمینهٔ‌ کشاورزی و دامپروری با هدف دستیابی به امنیت غذایی با به‌کارگیری زنجیره‌ کامل فرآیند تولید غذا، فرآورده‌های غذایی سالم، مبتنی بر طیب‌ و طاهربودن آن فراهم شود.

زارعی ادامه داد: استفاده از آب سالم، کاربرد کود دامی عاری از آلودگی و بیماری دامپروری در زمین‌های مورد کشت علوفه، کمترین مقدار استفاده از سموم شیمیایی با درنظرگرفتن زمان مناسب برای خروج سموم از بافت‌های گیاهی و تأمین و تولید علوفه‌ مغذی و سالم برای تغذیه‌ دام و انجام نظارت لازم در تهیه‌ گوشت بهداشتی زنجیره‌ای را فراهم می‌آورد تا بتوان به باور سالم و طیب بودن غذای تولیدی و ایجاد امنیت غذایی در محصولات کشاورزی و دامی این مجتمع رسید.

وی با یادآوری انجام مطالعات فنی، علمی، کارشناسی و اقتصادی لازم توسط استادان دانشگاه در خلال یک سال گذشته افزود: طرح‌های جدید و در دست اجرا برای توسعه‌ فضای آموزش، پژوهش و تولید در مجتمع کشاورزی و دامپروری دانشگاه آزاد ورامین - پیشوا تدوین‌شده که برابر زمان‌بندی و برنامه‌ریزی انجام‌شده، اجرای آنها می‌تواند این مجتمع را به‌عنوان الگوی مناسب برای تولید غذای طیب و سالم، مطرح کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1023663

وب گردی

وب گردی