نیازهای فناورانه صنعت هوایی معرفی می‌شوند

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، از ثبت‌نام ۴۵۰ پژوهشگر و فناور از شرکت­ های دانش ­بنیان در رویداد معرفی نیازهای فناورانه حوزه هوایی خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سیاوش ملکی ­فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، در رابطه با اهمیت این صنعت گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی صنعت را مانند کوه یخ می‌­بیند که وقتی از دور به آن نگاه می­‌کنیم غول­ ها به چشم می­‌آیند اما قسمت اعظمی از این کوه زیر آب است و دیده نمی­‌شود؛ اینها همان شرکت­‌های فناور­، خلاق و دانش ­بنیانی هستند که غول­ها را تغذیه می­‌کنند و بدون آنها این غول ­ها امکان رقابت با سایر رقبا را ندارند.

ملکی­ فر تصریح کرد: یک صنعت بزرگ نیاز دارد که شرکت­ های دانش ­بنیان کوچک، به آن فناوری و نوآوری تزریق کرده و پویایی آن را تضمین کنند. وقتی به صنعت کشورمان هم نگاه می­ کنیم وضعیت به همین منوال است. در سطح جهان برای رسیدن به هدفی به نام نوآوری، رقابت کنار گذاشته شده است؛ در حوزه صنعت هوایی ماجرا پیچیده ­تر از اینهاست.

وی عنوان کرد: چندین کشور، چندین سازنده و شرکت کوچک و بزرگ با هم کار می‌­کنند تا یک قطعه و در نهایت یک هواپیما به بازار برسد. در ایران هم تجربه­‌های خوبی در این زمینه داشته ­ایم، مانند اینکه توانسته‌ایم شرکت ­های دانش ­بنیان را در زنجیره تامین شرکت­ های بزرگ بیاوریم. در جریان توربین ملی آی‌تی ۱۲۵ که بعد از تحریم­‌ها شرکت زیمنس ما را تنها گذاشت، توانستیم با همکاری یک شرکت دانش ­بنیان کوچک به فناوری بزرگی دست پیدا کنیم که زیمنس چنین فناوری نداشت.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: بنابراین ما می ­توانیم زنجیره تامین داخلی را با کمک شرکت‌های دانش ­بنیان شکل دهیم. از این­ رو در صندوق اولویت­ بندی شرکت­ های دانش ­بنیان را شروع کردیم. رویداد قبل در حوزه هوا و فضا و این رویداد پیرامون تعمیر و نگهداری در صنعت هوایی کشور است. این حوزه­ ها از اولویت­ ها و جزئی از نقشه جامع علمی کشور هستند.

وی با بیان اینکه حوزه تعمیر و نگهداری و به طور کلی حوزه هوایی، حوزه­ای دانش ­بنیان است و کالاها و خدمات دانش ­بنیان متعددی را شامل می­ شود، گفت: در این رویداد قبل از هر چیز باید از همکاری همه نهادها و سازمان‌هایی که در برگزاری این رویداد همراه ما بودند و به ما کمک کردند تشکر کنم.

ملکی­ فر ادامه داد: این رویداد دو روزه شامل نمایشگاهی از نیازهای فناورانه و دستاوردهای شرکت ­های دانش ­بنیان است. شرکت­ های بزرگ حوزه هوایی به این امید که زنجیره تامین داخلی را در سال رونق تولید بیش از پیش شکل دهند، نیازهای فناورانه خود را دنبال می­ کنند و تعدادی از شرکت­ها دستاوردهای خود را در این صنعت به نمایش خواهند گذاشت.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: سه شرکت ماهان، سپهر سامان و طوبی در قالب نشست­ هایی نیازهای فناورانه خود را با فعالان این حوزه در میان خواهند گذاشت و بعد مذاکرات B2B شکل می­گیرد و پنلی تحت عنوان «فرصت­ ها و چالش ­های صنعت هواپیمایی» و یک کارگاه با توجه به نیازی که در این حوزه شناسایی کرده­ایم در خصوص استاندارد هوایی برگزار می­شود.

وی با بیان اینکه قبل از این رویداد خدمات صندوق به شرکت­‌های این حوزه معرفی شد و در نهایت ۴۵۰ پژوهشگر از شرکت­ های دانش ­بنیان در این رویداد دو روزه ثبت‌نام کرده ­اند، گفت: در این رویداد هفت شرکت نیازهای فناورانه خود را مطرح کرده و ۲۴ شرکت نیز در نمایشگاه حضور دارند؛ ضمن اینکه بیش از ۱۰ سازمان دولتی مرتبط هم در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطرنشان کرد: استانداردPart21 ضرورت زیادی در حوزه هوایی دارد و از الزامات توسعه بازار تلقی می­شود؛ خبر خوب اینکه این استاندارد را به استاندارهای مورد حمایت صندوق اضافه کرده­ایم و برای دریافت آن از شرکت­ های دانش ­بنیانی که علاقه­ مند به دریافت این استاندارد هستند، حمایت­ های بلاعوض خواهد شد.

ملکی­ فر در پایان عنوان کرد: این رویدادها پایان نیستند بلکه شروع یک ماجرا و فرآیند هستند. بعد از رویداد فضایی با همکاری سازمان فضایی از حضور شرکت­ های دانش ­بنیان در نمایشگاه مارکس ۲۰۱۹ روسیه حمایت کرده ­ایم، به این صورت که شرکت­ ها هم در این نمایشگاه غرفه دارند و هم در قالب یک هیات تجاری برای بازدید از این نمایشگاه اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023664

وب گردی

وب گردی