به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آرش خدایی، قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است، با اشاره به دیدگاه ها و باور سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نخستین باری که آمریکا به زعم خودش خواست ایران را محدود کرده و سیاست های خودش را به ما تحمیل کند، ابتدای انقلاب اسلامی بود که طی آن صنعت هوایی کشور را تحریم کرد.
خدایی ادامه داد: بعد از آن تحریم های جدید و جدیدتر داشتیم و خلاصه اینکه صنعت هواپیمایی کشور عیاری شده که در دوران تحریم همواره محدودیت هایی برای این صنعت لحاظ میشود. حتی عیار رفع تحریم ها هم این صنعت است. این موضوع بیانگر نکته مهمی است و آن هم این است که نقطه قوت رقبا و دشمنان ما، صنعت هواپیمایی است که به عنوان اهرمی در دست دارند و هر بار با بهانه های مختلف به سراغ آن آمده و قصد دارند مواضع خود را به ما تحمیل کنند.
قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نقاط قوت صنعت هوایی میتواند به عنوان یک نقطه قوت ملی تلقی شود، تصریح کرد: دامنه اثرگذاری ما در صنعت هواپیمایی محدود به خود این صنعت نمی شود. ضمن اینکه ضعفهای ما هم در این حوزه فقط خودمان را اذیت نمی کند بلکه، ممکن است سیاست های کشور را هم دچار چالش کند.
وی با اشاره به ویژگیهای صنعت هواپیمایی کشور گفت: این صنعت اساسا برای حمل و نقل بین المللی شکل گرفت. بنابراین، یک صنعت جهانی است و این کار را سخت می کند. به این معنا که ما نمی توانیم ادعا کنیم که یک خط دورمان می کشیم و شروع به کار میکنیم.
خدایی تاکید کرد: اگر فعالیت های مان جهانی نباشد با مشکلاتی مواجه می شویم. از اینرو، تعاملات بین المللی عنصر بسیار مهمی در این صنعت است. ما باید در برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل، صنعت هوایی و مهندسی را از حوزه حمل و نقل جدا کنیم، چراکه یکی، مربوط به بحث فنی و مهندسی است و دیگری حوزه اقتصادی را شامل میشود.
قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: در برنامه های که تدوین کردهایم دو شاخص را برای سناریوهای آینده در نظر گرفتیم؛ یکی همکاری با انزوای بین المللی و دیگری اقتصاد سنتی یا دانش بنیان است. اقتصاد سنتی یا دانش بنیان این صنعت، به معنای مفهوم معمول اقتصادی نیست. بلکه، به این معناست که پول میدهیم و این اقتصاد را خریداری میکنیم یا اینکه از یک دانشی برمیآید.
خدایی افزود: اگر یک خط افقی در نظر بگیریم و اقتصاد سنتی را در پایین و اقتصاد دانش بنیان را بالای آن قرار دهیم و یکسو تعامل بین المللی و یکسو انزوا را در نظر بگیریم، چهار سناریو ترسیم می شود که حتی اگر وارد تعاملات بین المللی بسیار خوب و راحت هم شویم ولی اقتصاد ما دانش بنیان نباشد دارای یک توسعه برونزا می شویم که ممکن است برایمان تبعات منفی به همراه داشته باشد.
وی تصریح کرد: نگاهی به زرق و برق صنعت هواپیمایی کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی کنیم بلکه به این مسئله نگاه می کنیم که این صنعت، صنعتی است که شاید حدود چند روز بتواند بدون تعاملات بین المللی موثر و سازنده فعالیت کند. ضمن اینکه می دانیم حتی اگر دچار انزوا شویم ولی صنعتمان دانش بنیان هم شود، به یک توسعه درونزای پایدار میرسیم. هدف اصلی ما رسیدن به یک اقتصاد دانش بنیان و تلاش حداکثری به سوی تعاملات بین المللی است.
قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با هدف از انجام این کار گفت: هدفمان این است که این صنعت را از صف نخست آسیب پذیری در مقابل تحریم ها، دور کنیم. برای رسیدن به این مهم لازم است دقیق و مسلط بدانیم که چه داریم و چگونه از آن استفاده می کنیم؛ با این آگاهی دچار آسیب های کمتری خواهیم شد.
خدایی با بیان اینکه در حوزه طراحی و ساخت به مباحث عملکردی علاقه مندیم، گفت: برای این امر نیاز به مستندسازی و تکرارپذیری داریم که در عمل کار بسیار سختی است اما باور داریم برای رسیدن به جایگاه جدید باید کار جدیدی نیز ارائه کنیم. از این رو، امیدوارم این رویداد هم مانند بسیاری از رویدادهای دیگر به نتایج مثبتی ختم شود.
انتهای پیام/