پارلمان نمی‌تواند جلوی برگزیت بدون توافق را بگیرد

مشاور ارشد نخست‌وزیر جدید انگلیس اعلام کرد پارلمان نمی‌تواند جلوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا بدون حصول توافق را بگیرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «دومینیک کامینگز» مشاور ارشد «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس اعلام کرد، نمایندگان پارلمان این کشور نمی‌توانند مانع از اجرای برگزیت بدون حصول توافق با اتحادیه اروپا شوند.

به نوشته روزنامه «تلگراف»، کامینگز گفت، حتی اگر نمایندگان پارلمان به دولت جدید رأی اعتماد ندهند، باز هم نمی‌توانند مانع از این اقدام شوند.

او به وزرای کابینه جدید گفت نمایندگان پارلمان شانس خود برای متوقف کردن برگزیت بی‌توافق را از دست داده‌اند و حتی اگر رقبا بتوانند انتخاباتی عمومی برگزار کنند نمی‌توانند جلوی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) را بگیرند.

جانسون بارها اعلام کرده است با توافق یا بدون توافق با اتحادیه اروپا، تا ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی برگزیت را اجرا می‌کند. او حتی نماینده خود را به بروکسل فرستاد تا این پیام را شخصاً به رهبرات اتحادیه اروپا گوشزد کند.

کامینگز، در سال ۲۰۱۶ مغز متفکر و طراح کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود.

او و همکارانش در این کمپین با استفاده از دیگرهراسی و اسلام‌هراسی، عنوان می‌کردند اگر در اتحادیه اروپا بمانند و ترکیه نیز به این اتحادیه بپیوندد، کشورشان با سیل مهاجران ترک‌تبار به انگلیس مواجه خواهد شد.

جانسون شخصاً طی این کمپین، سوار بر اتوبوسی قرمز رنگ در میان طرفدارانش می‌گشت که روی آن نوشته شده بود: «بریتانیا هر هفته ۳۵۰ میلیون پوند به اتحادیه اروپا می‌پردازد».

در نهایت این کمپین توانست مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) را متقاعد کند سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دهند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب این توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

کد خبر: 1023683

وب گردی

وب گردی