نامزدهای دموکرات، خواهان کاهش تنش با ایران هستند

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد، با توجه به آنکه رأی‌دهندگان آمریکایی از موضع تند ترامپ در قبال ایران ناراضی هستند، فرصتی برای نامزدهای دموکرات به وجود آمده تا آنها را متقاعد کنند که راه‌حل بهتری در قبال ایران دارند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، گرچه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا فشارها بر ایران را تشدید بخشیده است و تنش‌ها در منطقه را نیز افزایش داده، اما طبق نتایج نظرسنجی جدید «مرکز پیشرفت‌های آمریکایی»، اکثر آمریکایی‌ها خواستار کاهش تنش‌ها با ایران و بازگشت واشنگتن به برجام هستند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، طی یادداشتی با این مقدمه ادامه داد، نامزدهای اصلی حزب دموکرات در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا همراستا با درخواست مردم آمریکا در قبال آمریکا هستند و اکثر آنها وعده داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات مجدداً به برجام بازمی‌گردند.

«جو بایدن» معاون «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، سناتور «کوری بوکر»، «کامالا هریس»، «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» و «پیت بوته‌جج» شهردار «ساوث بند» ایالت «ایندیانا» و «بتو اورک» عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا از نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 هستند.

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش کرد که تمامی این نامزدها در گفت‌وگو با این روزنامه تأکید کردند که ترامپ با زیر پا گذاشتن برجام، به منافع و اعتبار آمریکا آسیب وارد آورد و برای ایران که به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند بود، دلیلی برای بازگشت به فعالیت‌های هسته‌ای که طبق برجام ممنوع شده بود، به وجود آورد.

طبق این گزارش، ترامپ نه تنها اعتماد ایران به پایبندی آمریکا به تعهداتش را سلب کرد بلکه موجب شد تا تهران برخی از فعالیت‌هایش را به واسطه آشفتگی‌هایی که ترامپ به وجود آورده، از سربگیرد.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد، برخی از نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معتقدند که در صورت پیروزی به برجام بازمی‌گردند و برای تقویت آن تلاش می‌کنند.

این گزارش سپس به سخنرانی ماه جولای بایدن درباره سیاست خارجی اشاره کرد که گفته بود:‌ «من مجدداً به توافق (برجام) می‌پیوندم و با همپیمانمان برای تقویت و تمدید آن تلاش می‌کنم».

آنطور که نیویورک‌تایمز گزارش کرده است، وارن معتقد است که توافق هسته‌ای، «آغاز و نه پایان کار است. ما زمان و اهرم در اختیار داریم و اگر درباره چگونگی استفاده از آن، هوشمند باشیم، دیپلماسی موفق خواهد بود».

وی تصریح کرد که اگر ایران حاضر به بازگشت به تعهداتش ذیل برجام نشود، «یک دیپلماسی محکم و نظام‌مند را برای مذاکره با آمریکا و ایران به منظور بازگشت به توافق، دنبال می‌کنم».

این نامزد دموکرات معتقد است که دیپلماسی، «تنها راه پایدار برای پیشبرد این موضوع است-هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد».

نیویورک‌تایمز ادامه داد، با اینحال اورک نظر متناقضی دارد و در عین حالیکه ترامپ را مقصر افزایش خطر تقابل نظامی در خلیج‌فارس می‌داند، همچنین معتقد است که نمی‌توان رفتارهای تهاجمی ایران را بدون کنترل و مجازات رها کرد.

سندرز نیز بنا به گفته نویسنده یادداشت نیویورک‌تایمز معتقد است که رسیدن به توافقی با تقاضای بیشتر از ایران، آمریکا را ملزم می‌کند تا کاهش تحریم‌های بیشتر و انگیزه‌های بیشتری را به ایران ارائه کند و «باید اعتراف کرد که ایران تنها بازیگر مشکل‌آفرین در خاورمیانه نیست».

سندرز معتقد است که اینبار بسیار دشوار خواهد بود که بخواهیم ایران و اروپا را متقاعد کنیم که آمریکا به توافقات خود، پایبند خواهد ماند و باید «با ارائه این تضمین شروع کنیم که سیاست خارجی ما بر اساس یک اجماع سیاسی بادوام واقعی است».

طبق این گزارش، بسیاری از دموکرات‌ها برای ارتباط مستقیم با رهبران ایران نیز ابراز آمادگی کرده‌اند به طوریکه سندرز تصریح کرده در صورتیکه بهترین راه پیش‌رو برای رسیدن به توافق، مذاکره باشد، حاضر است با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران و آیت الله «علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ملاقات کند.

با اینحال، بوکر معتقد است که برای مذاکره نیاز است که اهداف به صورت شفاف مشخص شود و اینکه ثابت شود طرفین متعهد هستند تا با حسن نیت مذاکره کنند.

دیگر نامزدهای دموکرات از جمله وارن از برگزاری مذاکرات بعنوان ابزاری یاد کرد که باید بخشی از «راهبرد شفاف» باشد و بوته‌جج نیز تأکید کرده است که «تحت شرایط درست»، حاضر به دیدار با روحانی است.

این گزارش سپس با اشاره به مواضع نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در قبال ایران ادامه داد که مقامات ایران و اروپا، اواخر یکشنبه هفته گذشته به منظور نجات برجام در «وین» با یکدیگر دیدار کردند و روز چهارشنبه هفته گذشته، آمریکا تحریم‌هایی را علیه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران وضع کرد و تعامل از طریق یپلماسی با تهران را دشوارتر کرد.

این گزارش سپس در پایان نتیجه‌گیری کرد که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ممکن است اوضاع کاملاً‌ تغییر کند زیرا واضح است موضع تند ترامپ در قبال ایران در میان رأی‌دهندگان آمریکایی از جمله دموکرات‌ها و طرفداران احزاب مستقل فاقد محبوبیت است زیرا آنها به دنبال دوری از تقابل نظامی هستند به همین منظور نامزدهای دموکرات می‌بایست رأی‌دهندگان آمریکایی را متقاعد کنند که راه‌حل بهتری در قبال ایران دارند.

کد خبر: 1023684

وب گردی

وب گردی