حذف چهار صفر از پول ملی تورم را کاهش نمی‌دهد

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: حذف چهار صفر از پول ملی منجر به کاهش نرخ تورم نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هیئت دولت 9 مرداد ماه لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند. قرار است این لایحه برای اجرایی شدن، به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ارسال تا به تصویب آن‌ها برسد.

براساس پیش‌نویس این لایحه، هر تومان معادل 10 هزار ریال یا معادل 100 ریال جدید تعریف می‌شود. این در حالی است که در ماده یک قانون پولی و بانکی کشور آمده است: واحد پول ایران ریال بوده و ریال برابر صد دینار است. بانک مرکزی در پیش نویس این لایحه، طول دوره گذار ۲۴ ماهه برای این تغییر این واحد پول در نظر گرفته است. براساس لایحه تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان، برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی در چارچوب نظام ارزی حاکم محاسبه و تعیین خواهد شد. لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر با موافقان و مخالفان زیادی مواجه شده است.

فتح‌الله تاری عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز یا اشاره به حذف چهار صفر از پول ملی اظهار کرد: بسیاری از افراد لایحه تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را مناسب می‌دانند و معتقدند کاهش این صفرها در محاسبات اعداد مناسب است، همچنین ثبت ارقام با دقت بیشتری صورت گرفته و تعداد ارقام کمتری در این دفاتر به ثبت خواهد رسید.

وی ادامه داد: برخی افراد معتقدند با حذف صفرهای زائد از پول ملی، می‌توان راحت‌تر خرید کرد و در جواب مخالفان این طرح، از تجربه موفق کشورهای دیگر جهان یاد می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: با اجرای این طرح در عمل، قیمت‌ها نسبت به شرایط کنونی کشور افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی باید نسبت به قیمت کنونی اقلام، مبلغ بیشتری پرداخت کرد. با حذف چهار صفر از پول ملی باید اسکناس‌های جدیدی توسط بانک مرکزی به چاپ برسد تا بتوان اسکناس‌های جدید را جایگزین اسکناس‌های کنونی کشور کرد.

وی اظهار کرد:‌ لایحه تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر در صورت اجرا با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. در درجه اول باید مبالغ چشمگیری پرداخت شود تا اسکناس‌های جدید به چاپ برسد، همچنین باید اقدامات لازم در راستای معدوم‌سازی اسکناس‌های پیشین صورت گیرد.

تاری بیان کرد: در حال حاضر اکثر مردم جامعه در محاسبات چهار صفر را در نظر نمی‌گیرند. بر اثر اجرای این لایحه، مردم باشکل جدیدی از اسکناس مواجه خواهند شد، همچنین تعداد اسکناس‌هایی که در جیب دارند، کاهش پیدا می‌کند، در چنین شرایطی ممکن است حس خوشایندی در میان آن‌ها ایجاد شود و از بعد روانی جامعه را تحت تأثیر قرار دهد؛ زیرا تصور می‌کنند مبالغ افزایش پیدا کرده و به نسبت آن قدرت خریدشان نیز کاهش یافته است.

وی افزود: اجرای لایحه تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر در شرایط کنونی چندان ضروری به نظر نمی‌رسد؛ زیرا در حال حاضر کشور با کسری بودجه مواجه است، در صورت اجرای این لایحه، دولت و بانک مرکزی باید بودجه زیادی را در راه چاپ اسکناس‌های جدید هزینه کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره بر تأثیر این لایحه بر افزایش یا کاهش نرخ تورم گفت: حذف چهار صفر از پول ملی بر نرخ تورم اثر مثبتی ندارد؛ یعنی منجر به کاهش نرخ تورم نخواهد شد و برعکس این اقدام بر نرخ تورم تأثیر منفی دارد. بسیاری از افراد جامعه در چنین شرایطی احساس می‌کنند قیمت برخی از اجناس افزایش پیدا کرده و در مقابل تعداد اسکناس‌های موجود در جیبشان کاهش یافته است؛ نمی‌توان از ابعاد روانی این موضوع بر عموم مردم جامعه غافل شد.

وی در پایان تأکید کرد:‌ این اثر روانی ممکن است در حوزه توان خرید افراد نیز نمود پیدا کند؛ اما تأثیر این امر چندان محسوس نیست و در شرایط اقتصادی مختلف نیز متفاوت است. به‌عنوان مثال زمانی که هیجانات اقتصادی افزایش پیدا می‌کند، این امر می‌تواند منجر به افزایش این هیجانات شود زیرا مردم پول کشور خود را با سایر کشورهای جهان مقایسه کرده و درمی‌یابند ارزش آن کاهش پیدا کرده است. در چنین شرایطی مردم تلاش می‌کنند سرمایه خود را پس‌انداز و آن را به دارایی‌هایی دیگر تبدیل کنند. زمانی که تقاضا برای دارایی‌ها افزایش پیدا کند، متعاقباً قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد، در چنین شرایطی تورم افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023688

وب گردی

وب گردی