سامانه بیمه افراد شاغل در فضای مجازی راه‌اندازی می‌شود/ فعالیت 40 هزار کسب‌وکار آنلاین در کشور

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، از راه‌اندازی سامانه بیمه افراد شاغل دور کار در فضای مجازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: افراد دور کار می‌توانند با پرداخت حق بیمه، خود را بیمه کنند.

رضا الفت‌نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: بر اساس آمار موجود نماد الکترونیکی در کشور، حدود ۴۰هزار کسب‌وکار آنلاین فعال است که از این تعداد حدود ۱۱۰۰ کسب و کار موفق به اخذ مجوز از اتحادیه کسب‌وکار فضای مجازی کشور شدند.

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در رابطه با نحوه نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی افزود: سامانه‌ای برای نظارت در سایت اتحادیه راه‌اندازی شده است که بر اساس آن چک‌لیستی از قوانین موجود در تجارت الکترونیک و قوانین صنفی تهیه‌کرده‌ایم که در اختیار کارشناسان قرار می‌گیرد تا به‌صورت مستمر هر ۶۰ روز یک بار وب‌سایت افرادی که از اتحادیه مجوز دریافت کرده‌اند را مورد بررسی قرار دهند. به عنوان مثال کسب‌وکار در ابتدا با یک موضوع فعالیت خود را شروع کرده است و این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. آدرس، اجرای قانون و سایر موارد بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: زمان بررسی هر ۶۰ روز یک‌باراست؛ اما برای کسب‌وکارهایی که احتمال خطا در آنها بیشتر است، ممکن است این بررسی به ۲۰روز یک‌بار هم کاهش پیدا کند.

او ابراز امیدواری کرد که بعد از چند دوره بازرسی احتمالاً شرکت‌هایی خواهیم داشت که تست‌ها را به خوبی چک کنند و مدت‌زمان بازدید ۶۰ روزه برای آنها بیشتر شود.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، درباره روند رسیدگی به تخلفات که توسط کارشناسان ثبت خواهد شد، گفت: گزارش به کمیسیون بازرسی انتقال داده می‌شود تا بررسی‌های بیشتری روی آن صورت گیرد و درنهایت نیز تذکرات لازم به کسب‌وکارها ابلاغ خواهد شد.

الفت‌نسب تأکید کرد: همچنین اگر شکایتی لحاظ شده باشد این موارد هم در بازرسی لحاظ می‌شود و اگر تخلف آن‌ها تکرار شود، منجر به تعلیق فعالیت آنها خواهد شد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، تصریح کرد: برای کسب‌وکارهای آنلاین باید نظارت دقیق صورت گیرد اگر تخلف قابل‌کنترل نباشد به پلیس فتا معرفی می‌شوند که کسب‌وکار آنها را پلمپ کنند و یا در فضای کمیته مصادیق مجرمانه نیز فعالیت کسب‌وکار آنها فیلتر می‌شود.

الفت نسب افزود: در مواردی اگر بانک مرکزی و شرکت‌های پرداخت الکترونیک همکاری لازم را داشته باشند در این صورت وب‌سرویسی بین ما ردوبدل شود تا بتوانیم جلوی کسب‌وکار آنها را بگیریم.

آماری در رابطه با تخلفات کسب‌وکارهای اینترنتی در دست نیست

وی ادامه داد: آماری در خصوص تخلفات کسب‌وکارهای اینترنتی در دست نیست چراکه اکثر شکایات بعد از بررسی مشکلاتشان برطرف شده و تعداد تخلفات آنها به‌مراتب کمتر از سایر بخش‌ها است.

الفت نسب افزود: سازمان نظام صنفی یارانه‌ای سازمانی است که بر اساس قانون حمایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزارهای ایجادشده صلاحیت ورود به موضوع کسب‌وکارهای مجازی را ندارد. کسب‌وکارهای اینترنتی برای خود صاحب اتحادیه هستند که بر اساس قانون نظام صنفی ماده ۸۷ آیین نامه شکل‌گرفته است.

وی افزود: راه‌اندازی پنجره واحد اقدام خوبی است؛ اما اتحادیه بیشتر در بخش دولتی با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند. متأسفانه ارگان‌های مرتبط بین خودشان اختلافاتی دارند. البته هیئت مقررات زدایی در حوزه نمادهای مختلف اعتماد الکترونیک و نماد ساماندهی و بقیه مسائل ورود کرده است؛ نهایتاً قرار است مصوبه‌ای در این زمینه به تصویب برسانند؛ بنابراین ما منتظر تصمیمات هیئت مقررات زدایی در این عرصه هستیم.

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در رابطه با فیلتر کردن شبکه‌های مجازی، گفت: اینکه ما به یکسری افراد و کسب‌وکارها فشار وارد کنیم که تحت نظارت چند سازمان قرار گیرند کار درستی نیست. چراکه نوعی تبعیض به‌حساب می‌آید.

الفت‌نسب تصریح کرد: شفاف سازی کسب‌وکارها در فضای مجازی هزینه دارد و دولت باید در این راستا برنامه داشته باشد چراکه ابزارها دست دولت است.

وی ادامه داد: من نمی‌گوییم قلع‌و‌قمع کنید بلکه بنده معتقدم بر اساس چارچوب قوانین با کسب‌وکارها برخورد شود. در هیچ جای دنیا چنین برخوردی نمی‌شود. همه باید در شرایط یکسان قرار گیرند.

افراد شاغل در کسب‌وکارهای مجازی آگاهی کامل از قوانین حقوقی ندارند

الفت‌نسب گفت: مشکل ما عدم پرداخت مالیات نیست، بلکه موضوع هزینه‌ها است؛ متأسفانه سازمان امور مالیاتی این هزینه‌ها را نمی‌پذیرد. بحث دیگر این است که خیلی از کسب‌وکارهایی که در حوزه فضای مجازی ورود کردند جوانانی هستند که اشراف کامل به قوانین ندارند و معتقدند که اگر در فضای مجازی کار کنند از مالیات معاف هستند؛ درحالی‌که چنین نیست.

بلاتکلیفی کسب‌وکارهای اینترنتی به دلیل منتشر نشدن جزئیات طرح نوآفرین

وی با اشاره به طرح نوآفرین گفت: متأسفانه در این زمینه اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفته است. در طرح نوآفرین و کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان از معافیت استفاده کنند؛ اما در این زمینه جزئیات منتشرنشده است و این موضوع باعث شده که کسب‌وکارها سردرگم باشند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، تصریح کرد: از طرف دیگر اداره مالیاتی در بدنه دولت هم است بالاخره در شناسایی هزینه‌ها و قبول کردن کسب‌وکارهای آنلاین سابقه خوبی از خودش نشان نداده است و کسب‌وکارها را دچار مشکل کرده است.

الفت نسب تأکید کرد: باید هزینه مالیات کسب‌وکارهای کوچک مشخص شود و در این خصوص هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

برگزاری کلاس با عنوان الزامات حقوقی برای کسب‌وکارهای آنلاین

وی افزود: تقریباً هر هفته چهارشنبه‌ها کلاسی با عنوان الزامات حقوقی برای افرادی که کسب‌وکارهای مجازی راه‌اندازی کرده‌اند، برگزار می‌کنیم. این کلاس به منظور ارتقای سطح حقوقی افراد است که به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

الفت نسب ادامه داد: فضای مجازی الان فضایی است که افراد به‌راحتی می‌توانند به قوانین این حوزه دسترسی پیدا کنند. توصیه می‌شود حتماً قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین قوانین حقوقی را مطالعه کنند تا در آینده با مشکل مواجه نشود.

راه‌اندازی سامانه بیمه افراد شاغل دور‌کار در فضای مجازی در آینده نزدیک

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، از راه‌اندازی سامانه بیمه افراد شاغل دور کار در فضای مجازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: افراد دور کار می‌توانند با پرداخت حق بیمه، خود را بیمه کنند.

الفت‌نسب برگزاری کنفرانس و سمینار در ۱۰شهر، هدایت فرایند بازرسی به سمت ابزارهای دیجیتال، رتبه‌بندی کسب‌وکارها و برگزاری کمیسیون آموزشی و حقوقی را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار این اتحادیه عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023689

وب گردی

وب گردی