ترسیم دقیق ترین نقشه حرکت یخ های قطب جنوب

محققان گزارش دادند نقشه جدیدی از سرعت حرکت یخ های قطب جنوب اخیرا ترسیم شده، دقیق ترین نقشه ایست که در تاریخ مطالعات قطب ایجاد شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان گزارش دادند نقشه جدیدی از سرعت حرکت یخ های قطب جنوب اخیرا ترسیم شده، دقیق ترین نقشه ایست که تاریخ ایجاد شده است.

نقشه ای که محققان با استفاده از داده های ماهواره ای در طول زمان یک ربع قرن ترسیم کرده اند، 10 برابر دقیق تر از نقشه های قبلی است و بیش از 80 درصد قاره جنوبگان را پوشش می دهد.

«جرمی موگینوت» ، نویسنده برجسته و پژوهشگر علوم سیستمی زمین در دانشگاه «کالیفرنیا»، «آیروین» می گوید: با استفاده از پتانسیل کاملی که از سیگنال های فاز تداخل سنجی از رادارهای دیافراگم مصنوعی ماهواره ای به دست آورده ایم ، توانستیم یک جهش کوانتومی را در توصیف جریان حرکت یخ ها در قطب جنوب کشف کنیم.

وی افزود: «این نمایه سازی دقیق به بهبود درک ما از رفتار یخ ها، تحت فشار آب و هوا در قسمت وسیعی از قاره جنوبگان کمک می کند و پیش بینی های بهبود سطح دریا را از طریق مدل های عددی امکان پذیر خواهد کرد.»

این تیم توانست نقشه ای تنظیم کند که حرکت سریع یخ ها را در سال تا سطح 20 سانتی متری (کمی بیش از نیم پا) و با انحراف 5 درجه در جهت جریان سالانه برای بیش از 70 درصد از مناطق قطب جنوب تخمین بزند. این اولین بار است که محققان نقشه برداری را با چنین دقت بالایی در مناطق داخلی قطب جنوب انجام داده اند.

«اریک راینوت»، استاد علوم سیستم زمین در این رابطه می گوید: این نقشه به دانشمندان آب و هوایی کمک خواهد کرد تا به اهداف خود نزدیکتر شوند؛ اهدافی از جمله تعیین بهتر مرزها بین یخچال های طبیعی و ارزیابی دقیق مدل های اقلیمی جوی منطقه ای در کل این قاره.

این نقشه در یافتن مکان های مناسب و محتمل برای حفاری هسته یخی کره زمین در جهت استخراج سوابق اقلیمی و همچنین بررسی موازنه قطب جنوب فراتر از سطح و حاشیه آن کمک خواهد کرد.

وی گفت که مشتاقانه منتظر ماهواره مشترک ناسا و سازمان تحقیقات فضایی هند است که در اواخر سال 2021 راه اندازی می شود. ماموریت SAR صرفاً نظارت بر قطب جنوب خواهد بود و جهت آن نیز کاملا رو به جنوبگان تنظیم شده است. این فضاپیما هر 12 روز یک عکس کامل از سواحل قطب جنوب را گرفته و به دانشمندان تحویل خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023704

وب گردی

وب گردی