امکان تحصیل 3 هزار کودکان خیابانی توسط شهرداری فراهم شد

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه حدود 3 هزار کودک خیابانی تحت پوشش مراکز پرتو هستند،‌گفت: کودکان خیابانی بازمانده از تحصیل از مقطع ابتدایی تا دیپلم در این مراکز می‌توانند تحصیل کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نجم‌الدین محمدی مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: از نظر قوانین بالادستی رسیدگی به امر خشونت علیه کودکان اعم از خیابانی یا غیر خیابانی بر عهده سازمان بهزیستی است و این سازمان باید کودکان مربوطه را شناسایی و نسبت به خدمت‌رسانی به آنها اقدام کند.

وی افزود: قانون حکم می‌کند که اگر کودکی در خیابان است دستگاه‌های اصلی باید وظیفه خود را انجام دهند و اینکه ما امروز شاهد حضور کودکان کار در کنار سطل‌های زباله هستیم نشان از وظیفه‌ای بوده که دستگاه‌ها انجام نداده و یا به میزان کفایت نبوده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری تهران باید زیرساخت‌های اجتماعی را برای نهادهای مربوطه همچون بهزیستی تهیه کند به طور مثال در حوزه اعتیاد صیانت از بهبودیافتگان مدنظر است و شهرداری باید زیرساخت‌هایی برای بهزیستی فراهم کند که این اقدام صورت گرفته است.

محمدی گفت: برای کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کار 21 مجتمع به نام مجتمع‌های پرتو راه‌اندازی شده که 3 هزار کودک کار و خیابانی را تحت پوشش داده است و شهرداری این مراکز را در اختیار سمن‌ها و مؤسسات خیریه‌ای می‌گذارد که از بهزیستی و دستگاه‌های متولی مجوز داشته باشند.

وی تصریح کرد:‌ با آغاز سال تحصیلی کودکان خیابانی به دلیل اینکه اکثراً فاقد شناسنامه و هویت ثبت شده هستند همه آنها قادر به ثبت‌نام در مدارس آموزش و پرورش نبوده که از مقطع دبستان تا دیپلم در مراکز پرتو به آنها آموزش تحصیلی ارائه می‌شود.همچنین خدمات مشاوره‌ای و مددکاری در حوزه تغذیه، بهداشت و آموزش برای آنها در این مراکز صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران یادآور شد: در تابستان‌ها نیز برنامه‌های ویژه‌ای اجرا می‌شود تا ارتباط آنها با مراکز قطع نشود که کلاس‌های فوق برنامه از جمله این موارد است.

محمدی اعلام کرد: تعداد این مراکز در طول برنامه پنج‌ساله سوم باید به 44 مورد برسد تا سال 1401 باید شاهد راه‌اندازی مراکز بیشتر پرتو باشیم. البته تعداد این مراکز ابتدای سال 96 فقط 16 مورد بود که سال گذشته به 18 مرکز و امسال به 21 مرکز افزایش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023734

وب گردی

وب گردی