استفاده از جوانان برای اداره امور کشور نباید با تاخیر روبرو شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نگاه رهبر انقلاب به جوانان به عنوان راه حل مشکلات کشور، گفت: انتقال تجربیات به جوانان و استفاده از ظرفیت آنان متاسفانه با تاخیر روبرو بوده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، دومین نشست مشترک دبیران استانی و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مدیران با حضور سید مرتضی نبوی عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

در ابتدای این نشست نبوی با اشاره به ساختار بیانیه گام دوم انقلاب طی سخنانی اظهار داشت: هدف گذاری انجام شده برای ایجاد تمدن نوین اسلامی که توسط مقام معظم رهبری صورت گرفته است بسیار با اهمیت است چرا که این تمدن اسلامی موجب ایجاد آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما خواهد شد. تمدن اولیه اسلام با آمدن این دین الهی توسط حضرت محمد (ص) شکل گرفته و قرن ها این تمدن درخشان ادامه داشته است و بسیاری از پیشرفت های غرب ناشی از اسلام عزیز بوده است. لذا وجود دوران طلایی تمدن اسلامی غیر قابل انکار است. مرکز آن تمدن اسلامی نیز ایران بوده و با توجه به اینکه ایران پیش از اسلام نیز موحد بوده و سابقه توحیدی داشته، پذیرش دین اسلام ساده تر بوده اما در مقابل سابقه کشور مصر حکایت از این دارد که این کشور پیشتر فرعونی و طاغوتی بوده و با آمدن دین خاتم تغییرات بسیاری برای مطابقت با اسلام باید صورت می گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از نظر مقام معظم رهبری 5 مرحله برای تشکیل تمدن اسلامی باید طی شود مرحله نخست انقلاب اسلامی است که این انقلاب با رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت و پیروز شد. مرحله دوم آن شکل گیری نظام اسلامی است که با تدوین قانون اساسی صورت گرفت و جمهوری اسلامی ایجاد شد. مرحله بعدی شکل گیری دولت اسلامی است بدین معنی که مدیران ارشد نیز دارای تربیت و خواستگاه اسلامی باشند. مرحله دیگر رسیدن به کشور اسلامی است که به معنی اسلامی شدن تمام جوانب و اصلاح تمام روابط اجتماعی، از جمله روابط دولت با ملت و بالعکس می باشد. و مرحله آخر تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

وی افزود: ما در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم و باید برای محقق شدن آن تلاش کنیم. رهبری درین رابطه بر روی موضوعاتی تاکید دارند از جمله این توصیه ها بحث علم و دانش می باشد که زمینه ساز قدرت و عزت است. توصیه دیگر ایشان بر روی عدالت و مبارزه و فساد است که بحث محرومیت زدایی و کاهش فاصله طبقاتی را شامل می شود و مورد دیگر موضوع اخلاق و معنویت است. از توصیه های دیگر ایشان می توان به مواردی همچون عزت ملی و اقتصاد اشاره کرد. ایشان در مورد چالش های اقتصادی بر روی عیوب ساختاری و ضعف های مدیریتی تاکید دارند. تعارضاتی که بین قوانین وجود دارد از جمله مشکلاتی است که باید برطرف شود و اخیرا در جلسه سران سه قوه برای تنقیح قوانین فعالیت هایی صورت گرفته است. یکی از راه حل های تنقیح قوانین و اصلاح ساختاری ایجاد دولت الکترونیک یکپارچه است.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از ساختارهای حکومتی در دولت الکترونیک و خدمات مبتنی بر آن اقدامات موثری انجام شده اما هنوز به روال سابق با مراجعین برخورد می شود. لازمه مدیریت امروز استفاده از فناوری روز و آی تی است. هر چه برای انجام امور کاری به فناوری نزدیک تر شویم موفق تر خواهیم بود. امروز تحول اصلی در مدیریت مساوی با استفاده صحیح از آی تی است. از دیگر راه حل های قابل دسترس در کشور حمایت از فعالیت های مبتنی بر دانش یا همان دانش بنیانی است.

در پایان نبوی با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب به جوانان به عنوان راه حل مشکلات کشور، افزود: انتقال تجربیات به جوانان و استفاده از ظرفیت آنان متاسفانه با تاخیر روبرو بوده است و متاسفانه ابزار آن هم موجود نبود اما امروز تشکیلات به عنوان فضایی که جوانان را برای قبول مسئولیت های آینده آماده کند بسیار کارآمد و لازم است. البته جوانانی مدنظر رهبر انقلاب هستند که دانا و مومن باشند. در عرصه توانمندسازی جوانان و استارتاپ ها فعالیت شتابدهنده ها بسیار مهم و حیاتی است، البته مسلما این اقدام همانند هر سرمایه گذاری دارای ریسک بوده اما انجام آن ثمرات فراوان دارد. ما در حال گذار از سیستم مدیریت سنتی به تسلط کامل فناوری اطلاعات بر مدیریت ها هستیم و امیدواریم این برزخ موجود سریعا توسط نهادها طی شود.

در ادامه این نشست دبیران استانی جامعه اسلامی مدیران با بیان گزارشاتی از استان های خود به بیان دیدگاه های خود در رابطه با مسائل روز پرداختند. در پایان دکتر ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران، انتخابات مجلس پیش رو را با اهمیت توصیف کرده و از تمام واحد های مربوطه برای کمک به برگزاری پرشکوه و تلاش در جهت انتخاب شایسته ترین فرد در هر حوزه انتخابیه دعوت بعمل آوردند.

کد خبر: 1023745

وب گردی

وب گردی