تقسیم‌‌‌بندی بودجه دانشگاه آزاد به گسترش انگیزه‌‌‌های پژوهشی منجر شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: بخش انگیزشی بودجه امسال از کیفیت خوبی برخوردار است چون بسیاری از موارد را با توجه به عملکرد در نظر گرفته و پرداخت پاداش به امور پژوهشی منجر به گسترش این امر توسط استادان شده است.

ابراهیم چیرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تعیین سال مالی دانشگاه آزاد از شمسی به تحصیلی گفت: با توجه به اینکه سال تحصیلی دانشگاه آزاد از مهرماه شروع می‌‌‌شود؛ بنابراین تغییر سال مالی این دانشگاه و تعیین بودجه بر همین مبنا، منجر به انسجام و انضباط مالی در تقسیم‌‌بندی بودجه واحدهای دانشگاهی خواهد شد.

وی درباره نقش بودجه و آثار آن گفت: بودجه هم نقش نظارتی و کنترلی دارد هم نقش انگیزشی و بهره‌‌‌‌وری؛ بر همین مبنا بسیاری از این نکات در این نظام جدید بودجه‌‌‌بندی دانشگاه آزاد رعایت شده است. در گذشته، تقسیم‌‌‌بندی بودجه زمانی که یک سال شمسی را در نظر می‌‌‌گرفتیم، وسط نیم‌‌سال دوم بود و این تقسیم درآمدها بر مبنای واقعیت نبود و بر مبنای قرار‌داد بود، این امر باعث می‌شد تا واحدها نتوانند از عملکرد خود یک ارزیابی دقیقی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در ادامه خاطرنشان کرد: در تقسیم‌‌‌بندی جدید بودجه می‌‌دانیم که دو نیم‌سال و یک ترم تابستان وجود دارد، بنابراین بدون توجه به قرارداد می‌‌توانیم واقعیت‌‌ها را منعکس کنیم. بخش انگیزشی بودجه امسال هم از کیفیت خوبی برخوردار است چون بسیاری از موارد را با توجه به عملکرد در نظر گرفته و اگر استادی در کارهای پژوهشی و درآمدزایی به ما کمک کند به همان میزان، می‌‌‌‌‌توانیم مبلغی را علاوه بر حقوق به عنوان پاداش در نظر بگیریم. به این ترتیب، یک استاد پژوهشگر علاوه بر دریافت حقوق، مبلغی را اضافه، تحت عنوان پاداش دریافت می‌کند و می‌‌تواند به این نتیجه برسد که دریافتی او براساس عملکرد می‌‌تواند افزایشی باشد که این امر منجر به بالارفتن انگیزه‌‌ها در جهت توسعه امور پژوهشی خواهد شد.

چیرانی درباره اختصاص 10 درصد از شهریه‌‌‌‌‌های متغیر ارشد و دکتری به توسعه امور پژوهشی تاکید کرد: اگر بخواهیم به توسعه‌‌‌یافتگی برسیم باید به بحث پژوهش توجه کنیم، خوشبختانه در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد پژوهش جایگاه ویژه‌‌‌ای دارد و دکتر طهرانچی منبع مشخصی را به این امر اختصاص داده تا مشکل تامین مالی در این زمینه حل شود.

وی درباره تقسیم‌‌بندی بودجه در دانشگاه آزاد استان گیلان متذکر شد: بیشترین بخش بودجه در همه واحدهای دانشگاه آزاد به پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان اختصاص یافته، در دانشگاه آزاد استان گیلان هم شرایط به همین شکل است. پررنگ‌‌ترین بخش بودجه در واحدهای استان بعد از این بخش مربوط به توسعه امور پژوهشی بوده و درصد بیشتری را به خود اختصاص داده و اگر طرح و هزینه پبش‌‌بینی نشده‌‌ای به‌‌‌‌‌وجود بیاید در تقسیم‌‌بندی کل بودجه در بخش سایر موارد، لحاظ خواهد شد؛ مگر اینکه یک طرح هزینه‌‌‌بری باشد که منافع بسیاری برای دانشگاه داشته که به این ترتیب با درخواست از سازمان مرکزی تمهیدات لازم در این خصوص در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان یادآور شد: در بحث درآمدهای غیرشهریه‌ای هم تمام تلاش ما بر این است که این بخش از درآمدها به سمت امور پژوهشی و دانش‌‌بنیان حرکت کند. براساس میزان تعیین شده از سوی سازمان مرکزی درآمدهای غیرشهریه‌‌‌ای باید 10 درصد بودجه کل استان باشد بر همین مبنا و با احتساب رقم کل بودجه دانشگاه آزاد استان گیلان، رقم درآمدهای غیرشهریه‌‌‌ای باید مبلغی حدود 20 میلیارد تومان باشد.

چیرانی درباره حذف بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم تاکید کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد در کلیه امور، تابع قوانین وزارت علوم است؛ بنابراین در بهره‌‌مندی از مزایای مالی در جهت توسعه امور پژوهشی هم باید از این حقوق به طور مساوی بهره‌مند باشد. این عملکرد وزارت علوم در حذف بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد برخوردی تبعیض‌‌آمیز و ناعادلانه بوده که نیازمند توجه مسئولان امر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023770

وب گردی

وب گردی