به نام «کروشس» به کام ترامپ

تشابه و این همانی قابل تاملی در میان رویکرد سیاسی و مشرب فکری رئیس جمهور ایالات متحده و ضارب شهر «ال پاسوی ایالت تگزاس» وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ایالات متحده در چند دهه گذشته با مجموعه ای از اصلاحات کژدار و مریض و روی کارآمدن یک رئیس جمهور سیاه پوست، انتظار داشت از چنبره نژادپرستی و تفکرات مهاجرستیزی نجات یابد و خود را در قامت یک کشور با ارزش های برابری نژادی نهادینه شده نشان دهد. با این حال روی کار آمدن یک سفید پوست دو آتشه در کاخ سفید کلیه این معادله کلان و پیچیده را تغییر داد.

«دونالد ترامپ» خود به منادی ترویج نژادپرستی و سلسله جنبان این تفکر خطرناک تبدیل شد و هر از گاهی با اظهاراتش آمریکا و حتی جامعه جهانی را به لرزه درمی آورد. اگرچه بسیاری نسبت به تبعات این تفکر هشدار می دادند اما کمتر کسی می توانست انتظار داشته باشد پیروان مکتب فکری ترامپ، یک روزی برای تحقق اندیشه هایش به اسلحه روی آورند و مردم را سلاخی کنند.

یکشنبه خونین

براساس پایگاه اطلاعاتی مرکز دفاع و امنیت داخلی ایالات متحده تنها در سال 2018 تیراندازی در مدارس این کشور 113 کشته و مجروح برجای گذاشته است بنابراین وقوع تیراندازی و کشتار عمومی در آمریکا برای مردم این کشور یک مساله غریب و تازه نیست آنان همواره با خبرهایی از این دست روبرو می شوند. با این حال بامداد یکشنبه خبر یک تیراندازی، آمریکایی ها را در بهت فرو برد.

براساس گزارش پلیس ایالت تگزاس، یک مهاجم سفید پوست 21 ساله به نام «پاتریک کروشس» با حمله به مردم عادی در شهر آل پاسو این ایالت بیش از 20 نفر را کشت و ده ها نفر دیگر را زخمی کرد. ساعاتی پس از این نیز «کانر استیون بتس»، 24 ساله، در شهر «دیتون» ایالت اوهایو با حمله به یک ساختمان 9 نفر از جمله خواهرش را از پای درآورد و 27 تن دیگر را زخمی کرد.

حادثه دیتون به واسطه آنکه ضارب دچار تنش و اختلالات روانی بود بلافاصله در سایه حملات مرگبار تگزاس قرار گرفت که بنابر ادعای مقامات پلیس آمریکا «تروریسم داخلی» بوده است. فرد ضارب پیش از اقدام مرگبار خود بیانیه ای چهار صفحه ای را آنلاین کرده که بیانگر دیدگاه نژادپرستانه وی علیه مهاجران و لاتین تبارها در آمریکا است.

این بیانیه با حمایت از حمله ماه مارس به دو مسجد در «کرایست‌چرچ» نیوزلند آغاز می شود و در ادامه توضیح می‌دهد که چرا با اختلاط نژادی مخالف است و از ایده بازگرداندن آن‌ها و نسل‌کشی حمایت کرده است.

همچنین لازم به ذکر است فعالیت کروشس در رسانه های اجتماعی حاکی از حمایت و همدلی با برنامه ملی‌گرایی سفید پوستان ترامپ است وی حتی پیش از آغاز حمله تصویر از سلاح های خود را نشان داده بود که با نام ترامپ آنان را کنار هم گذاشته بود.

نظر به آنچه گفته شد نوعی از تشابه و این همانی فکری و ادبیاتی در میان ضارب کشتار ال پاسو و رئیس جمهور ایالات متحده وجود دارد به عبارت بهتر با کدگشایی گفته ها و نوشته های مهاجم می توان به این مساله پی برد که اقدام او ترجمان گفته ها و اظهارات ترامپ است. کاربران آمریکایی شبکه‌های اجتماعی نیز به طور گسترده ای بر براین پیوند تاکید کرده اند.

حتی برخی از منتقدان شناخته شده رئیس جمهور او را متهم به بروز چنین حوادثی کرده اند. «بتو اورورک»، نماینده پیشین کنگره از ایالت تگزاس، حملات لفظی رئیس جمهوری آمریکا به مهاجران و لاتین تبارها را عامل وقوع تیراندازی ال پاسو دانسته است. همچنین «جیمز کومی» مدیر سابق اف.بی.آی با متهم کردن ترامپ به تحریک نژادپرستی از او خواست تا به صورت علنی علیه این پدیده موضع‌گیری کند.

کاخ سفید مبلغ نژادپرستی

اگرچه ترامپ در واکنش به این کشتار سعی کرده است خود را از هرگونه اتهام نژادپرستی دور کند اما سیاست ها و موضع گیری های او در چند سال گذشته خلاف این ادعا را نشان می دهد.

همین چند هفته پیش بود رئیس جمهوری آمریکا، در توئیتی به گروهی از نمایندگان کنگره از جناح پیشرو حزب دموکرات گفته بود که بهتر است به کشورهای خود بازگردند و مشکلات آنجا را حل کنند. کشورهایی که به نوشته ترامپ، دولت‌های ناکارآمد، فاسد و فاجعه‌باری دارند.

در واکنش به این مساله، مجلس نمایندگان با انتشار قطعنامه‌ای اظهارات ترامپ را به عنوان «دیدگاهی نژادپرستانه» محکوم کرد.

ترامپ پیش از این نیز در جلسه ای با حضور نمایندگان جمهوری‏خواه و دموکرات کنگره ضمن اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده اند، گفته بود چرا این مردم را از کشورهایی که «چاه توالت» هستند، به اینجا راه می دهیم؟

سخنان ترامپ سبب اعتراض بسیاری از سیاستمداران و نهادهای بین المللی شد. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر به طور رسمی سخنان ترامپ را مصداق نژادپرستی قلمداد کرد. اتحادیه آفریقا نیز این را خلافِ عرف و رفتارهای پذیرفته و مقبول دانست.

در همین ارتباط در سال 2018 در نظرسنجی که در سالگرد تظاهرات راستگرایان افراطی در «شارلوتسویل» توسط نشریه «پلیتیکو» و «مرکز تحقیقاتی مورنینگ کانسالت» انجام شد مشخص گردید که ۵۵ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی بر این باورند که روابط نژادی در دوره ترامپ بدتر شده و تنها ۱۸ درصد آمریکایی ها اعلام کرده اند که روابط نژادی در دوره ریاست جمهوری ترامپ تغییری نداشته است.

کارشناس

برای تبیین جامع و دقیق تر این مساله با یک کارشناس مسائل آمریکا به گفت و گو نشستیم. طی ماه های اخیر دونالد ترامپ به امید اینکه پایگاه رای خود را در میان سفید پوستان فعال تر سازد بر مسائل نژادی انگشت گذاشت و به عبارتی دیگر «دیگ» ملتهب نژادپرستی در آمریکا را برداشت بنابراین او سهم بزرگی در اتفاقات آل پاسو داشته است. این بخشی از سخنان «امیر علی ابوالفتح» بود.

ابوالفتح با این حال براین باور است خلاصه کردن معضل عمیق خشونت، تروریسم، نژاد پرستی و اسلحه به مسائل روز و سیاست های رئیس جمهور نمی تواند تمامی حقایق این مساله را پوشش دهد زیرا این معضلات ریشه های عمیقی در جامعه آمریکا دارند و پیش از روی کارآمدن ترامپ نیز ما شاهد بروز چنین حوادثی بوده ایم.

ابوالفتح معتقد است آمریکایی ها به واسطه اینکه تمام توجه خود را به سمت مبارزه با آنچه تروریسم در خارج می خواند از توجه به تروریسم در داخل مغفول شده اند بنابراین تا زمانی که به طور جدی روی این مساله تمرکز نشود پدیده نژادپرستی همچنان در آمریکا قربانی خواهد گرفت.

سخن آخر

آمریکایی ها اشتیاق وافری به این مساله دارند که در سطح جهانی به عنوان مرکز و کانون رواداری، دگرپذیری، تساهل و تکثر فرهنگی شناخته شوند و همواره از خود به عنوان جامعه ای پیشرو یاد کنند. با این حال واقعیت های کنونی جامعه آمریکا می تواند محک و معیار خوبی برای سنجش و راست آزمایی این فرضیه باشد و اینکه آیا واقعا آمریکا شبیه آن چیزی است که آمریکایی ها ادعا می کنند یا خیر؟

با نگاهی اجمالی به آمارهای مرتبط با سطح زندگی سیاه و رنگین پوستان آمریکا و همچنین شرایط بحرانی مهاجران بخش بزرگی از غیر واقعی بودن دیدگاه فوق الذکر روشن می شود.

همچنین سخنان، مواضع و سیاست های دونالد ترامپ به عنوان پدر ملت آمریکا نیز این برداشت را تقویت می کند که دگرستیزی و نه دگرپذیری در کانون دکترین او قرار دارند، کشتار ال پاسو و ظهور شخصیت های جانی همچون پاتریک کروشس نیز نمود عینی و ترجمان واقعی این دکترین و روند رو به گسترش نژادپرستی در این جامعه هستند.

به نظر می رسد با تداوم سیاست های نژادپرستانه ترامپ، آمریکا در مسیر تعمیق شکاف های نژادی، قطبی شدن اجتماعی و افزایش خشونت هایی از نوع آل پاسو خواهد بود و دیگر رویای آمریکا نیز نمی تواند اختلافات و تبعیض های ریشه دار این جامعه را لاپوشانی کند.

کد خبر: 1023804

وب گردی

وب گردی