ساخت ایستگاه فضایی برای بازیافت زباله‌های فضایی

دانشمندان می‌خواهند ایستگاهی فضایی بسازند که در آن زباله‌های موجود در فضا را بازیافت کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، زباله‌های فضایی برای بسیاری از دانشمندان امری نگران کننده است و خبرها حاکی از ایجاد ایستگاهی فضایی برای بازیافت این زباله‌ها است.

حدود 22 هزار شیء بزرگ از جمله ماهواره‌های شکسته و قطعات موشک‌های قدیمی بر جا مانده از سفرهای فضایی گذشته در اطراف کره زمین در گردش هستند. اگر تمام تجهیزاتی را که فضانوردان دور ریخته، در فضا شناورند و بقایای برخورد ماهواره‌ها را در این گروه قرار دهید، تقریباً یک میلیون تکه زباله در مدار زمین وجود دارد.

دانشمندان اعلام کردند تا سال 2050، Gateway Earth، یک ایستگاه فضایی کاملاً عملیاتی با امکانات کافی برای بازیافت ماهواره‌های قدیمی و دیگر زباله‌ها راه‌اندازی خواهد شد. نباید این آمار و ارقام را دست کم گرفت.

این موضوع از این جهت اهمیت دارد که احتمال برخورد ماهواره‌ها و موشک‌های جدید با این زباله‌ها بسیار است. از بین رفتن یک ماهواره می‌تواند به معنای ضعف دریافت سیگنال‌های تلویزیون شما باشد یا نتایج پیش‌بینی آب و هوا نیز کمتر قابل اعتماد خواهند بود. این امر می‌تواند به این معنا باشد که هواپیماها نمی‌توانند به درستی جهت‌یابی کنند و مردم از طوفان‌هایی که به سمتشان می‌آید، بی‌اطلاع خواهند بود. راه‌حل طولانی مدت، پاکسازی فضا است.

گروه The Gateway Earth Development مجموعه‌ای از دانشگاهیان سراسر دنیا هستند که هدفشان تبدیل این فاجعه احتمالی به یک منبع است.

ماهواره‌ها در دو مدار اصلی قرار دارند. مدار پایین زمین (LEO) حدود 200 تا 1000 کیلومتر بالاتر از زمین است و جایی است که ایستگاه فضایی بین‌المللی هر 90 دقیقه به همراه هزاران ماهواره دیگر در مدار سیاره حرکت می‌کند. در 36000 کیلومتری نیروهای عمل کننده روی ماهواره‌ها باعث می‌شود که آنها در همان مکان در مدار خود بمانند. به این مدار زمین(Geostationary (GEO گفته می‌شود. ماهواره‌ها در اینجا بالاتر از یک نقطه واحد روی زمین ثابت هستند و برای پیش‌بینی هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

LEO بسیار شلوغ شده است که همین مسئله خطر برخورد را در این قسمت بالا می‌برد.

در مدار graveyard (گورستان) ماهواره‌ها در اثر برخورد یا منفجر شدن از سوخت بی‌استفاده آوار می‌شوند که امکان بازگشت دوباره به GEO و تهدید ماهواره‌های آنجا وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023840

وب گردی

وب گردی