وجه مشترک اندیشه علمای مشروطه و انقلاب اسلامی عدالت است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عدالت نقطه اشتراک اندیشه های علمای مشروطه علامه نائینی، نوری و علمای انقلاب اسلامی امام خمینی و رهبر انقلاب است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از تبریز حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه صبح امروز در همایش عدالت خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز گفت: با مقایسه و بررسی اشتراکات اندیشه های علامه محمدحسین نائینی، شیخ فضل الله نوری، امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، عدالت و توجه به استقرار آن در جامعه اسلامی، جزو نقاط مشترک اندیشه ها و ایده های فکری این علما است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: عدالت از ارزشمندترین مفاهیم جهانی و انسانی است که کاملا با فطرت انسانی تطابق دارد،

وی افزود: دین اسلام تمام عرصه های فطری بشر را مورد تاکید قرار داده و به هیچ عنوان علیه آنها مطلبی ارایه نکرده است و با آنها از راه مبارزه وارد نشده است.

خسروپناه اظهار داشت: اسلام در عین حال مخالف هر گونه افراطی گری در فطریات است و میانه روی در آنها را مورد تصریح قرار داده است.

وی عدالت اجتماعی را از مفاهیم مهم و مشترک نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: مفهوم عدالت اجتماعی چیزی جز اجرای قوانین صحیح در ارکان جامعه نیست و با وجود اینکه هر چهار اندیشه ورز یاد شده بر این امر اتفاق نظر داشته اند اما امامین انقلاب اسلامی در تحقق اندیشه هایشان موفق عمل کردند، اما علامه نائینی و نوری چندان در این زمینه موفق نبودند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اسلام بر اقامه عدالت که همان استقرار عدالت تاکید دارد، گفت: وجه مشترک انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی عدالت خواهی و آزادی خواهی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آرای علامه نائینی درباره مشروطه، گفت: وی در آثارش حکومت مقبول را حکومت مشروط می داند اما در عین حال به ولایت فقیه نیز معتقد است که می توان از آن به عنوان اولین تعارض بین اندیشه های وی با امام خمینی یاد کرد.

وی ادامه داد: بر همین مبنا نائینی در مشروطه عدل را نسبی و ولایت فقیه را عدل قطعی می داند، بنابراین بر اساس شرایط زمانی، که شاه ستمکار و ظالم بر مسند است و تمام اریکه‌های قدرت را تصاحب کرده، مشروطه را در آن شرایط توصیه می کند.

خسروپناه به بیان دیدگاه های شیخ فضل الله نوری نیز اشاره کرد و افزود: وی نیز حکومت اسلامی را برای نظامات داخلی و جلوگیری از تجاوزات بیگانگان ضروری می‌دانست که از آن می‌توان به استعمار و استبداد تفسیر کرد.

وی با بیان اینکه نوری نیز به ولایت فقیه معتقد است، اظهار داشت: او طراح عدالت‌خانه بود که این ایده تحقق نیافت و سپس به دنبال مشروطه مشروعه افتاد که با مخالفت‌هایی نیز مواجه گردید.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی موفقیت امام خمینی و رهبر انقلاب در عدالت پروری و عدالت محوری جامعه اسلامی را توجه اندیشه های این دو، به ولایت با محوریت مردم سالاری دانست و ادامه داد: بر همین اساس امام راحل، عدالت را صراط مستقیم در مسیر سعادت تعریف می کند که البته چنین دیدگاهی همواره از سوی افراد لاکچری امروزی، وطن فروشان و مردم فروشان مخالفت شدید می شود.

وی از به دام انداختن واژه های مبارکی چون آزادی و عدالت از جانب گروه های منتسب به اصول گرایان و اصلاح طلبان انتقاد کرد و گفت: این افراد با وجود سر دادن چنین شعارهایی اصل عدالت را زیر پا می گذارند و هر دو واژه قدسی را ملعبه بازی های سیاسی قرار داده اند.

خسروپناه راه سعادت جامعه اسلامی طبق نظریه های امام راحل و رهبر انقلاب را عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و اظهار داشت: باید توجه داشت که مهمترین و بزرگترین منکرات مربوط به خود حکومت است که باید برطرف شود.

در پایان همایش کتاب مجموعه مقالات همایش عدالت خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه رونمایی شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1023842

وب گردی

وب گردی