چالش‌های فناوری را باید در دانشگاه بررسی کرد/ نقش کلیدی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در شرایط تحریم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام گفت: دانشگاه آزاد اسلامی پتانسیل بالایی دارد و می تواند کار اساسی و نقش مهمی را در راستای تحریم‌ها انجام دهد.

سعید قاضی مغربی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاه در حوزه فناوری گفت: وقتی که می خواهند چالش و فناوری را به نقطه ای برسانند از تئوری تا عمل با چالش های فراوانی مواجه هستند. چالش های یک فناوری را باید در حوزه دانشگاه بررسی کرد و فناوری باید به نحوی باشد که به سود کشور تمام شود.

وی درباره مشارکت با نیروی دریایی سپاه پاسداران افزود: برای اینکه به دانشگاه حل مسئله تبدیل شویم از همین چالش های حوزه دریایی استفاده کردیم تا برنامه هایی را اجرا کنیم که به سود جامعه باشد. شناخت مسئله و مشکل از صنعت است و در گام نخست برای حل مسائل کشور به سراغ نیروهای نظامی رفتیم که برای جامعه و مردم غرور آفرین است. پس از بررسی های بیشتر به این نتیجه رسیدیم که نیروی دریایی نیاز بیشتری به کمک دارد و به همین خاطر نیرو دریایی را انتخاب کردیم.

قاضی مغربی با اشاره به برگزاری نخستین چالش نوآوری در مورد خوردگی شناورها ادامه داد: پس از برگزاری چالش نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) با موضوع خوردگی شناورها طرح هایی تایید شدند که توجیه اقتصادی داشتند و تنها به یک مقاله و مستند علمی اکتفا نکردیم که از طرح های کاغذی استفاده کنیم. بنابراین اجرای چالش از قبل طراحی شده بود. اگر بخواهیم این فرایند را برای موضوعات برتر دیگر در صنعت نیرو دریایی استفاده کنیم قطعا می توانیم گام بزرگی برای تیدیل به دانشگاه حل مسئله برداریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) تصریح کرد: هدفمان این است که دانشگاه حل مسئله باشیم و موضوعمان شبکه های ارتباطی و حمل و نقل بوده و باتوجه به فعالیت هایی که داشتیم حوزه دریا را انتخاب کردیم.

وی درمورد تاثیر دانشگاه ها و به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی روی کم کردن آثار تحریم روی جامعه خاطرنشان کرد: فناوری های امروز همگی به صورت های تک بوده و بنابراین با کپی سازی به هدفمان نمی‌رسیم. باید از دانشگاه کمک گرفت. دانشگاه آزاد اسلامی با توانمندی بسیار زیاد از لحاظ کمیت و توانمندی در تاسیسات، آزمایشگاه ها و کارگاه ها حرف‌های زیادی برای گفتن در کشور دارد.

قاضی مغربی اظهار کرد: متاسفتانه در سنوات گذشته دانشگاه های کشور و دانشگاه آزاد اسلامی آموزش محور بودند، اینکه به سمت پژوهش محور و کارآفرینی برویم اینها را رد کردیم و در مرحله چهارم قرار گرفیتم و به سمت حل مسئله حرکت کردیم. دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دانشجویی و استادی ظرفیت نیروی انسانی بالایی دارد و عزم مان را هم در این راه جزم کرده ایم که دانشگاه آزاد اسلامی می تواند کار اساسی و نقش مهمی را در راستای تحریم ها انجام دهد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) پس از دانشگاه فردوسی مشهد دومین چالش نوآوری را برگزار کرد و باتوجه به رویکرد این دانشگاه در حوزه حمل و نقل و ارتباطات قرار است چالش های جدید برگزار شود.

این واحد دانشگاهی چالش نوآوری در زمینه خوردگی شناورها را برگزار کرد تا دانشجویان با ارائه طرح های مفید به نیروی دریایی کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023843

وب گردی

وب گردی