نخبگان فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه می شوند

حمایت از نخبگان فرهنگی، از سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌ آید و در همین راستا به تازگی آیین‌نامه «اعطای بورس تحصیلی داخل به نخبگان فرهنگی» از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی تدوین و به واحدهای مختلف ابلاغ شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر آیین‌نامه، شرایط اختصاصی و عمومی مشمولان آیین‌نامه است که در آیین‌نامه بورس فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حداکثر سن برای متقاضیان بورس مقطع کارشناسی‌ارشد 25 سال و مقطع دکتری سه سال در زمان تقاضا خواهد بود. البته برای ایثارگران و خانواده‌های شاهد و ایثارگر با تایید مراجع ذی‌صلاح حداکثر پنج سال به سنین فوق افزوده می‌شود؛ در بخش شرایط اختصاصی نیز میانگین نمره ها حداقل 17 برای دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی و 16 برای دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی‌ارشد (بدون احتساب نمره پایان‌نامه) و نمره نهایی پایان‌نامه ارشد حداقل 17 جزء شرایط ذکر شده است. همچنین اولویت بورس در مقطع دکتری با دانش آموختگان مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی است. بورس در مقطع کارشناسی‌ارشد نیز مختص دانش آموختگان این دانشگاه خواهد بود، با این حال متقاضیان بورس در مقطع دکتری باید حداقل یک مقطع از مقاطع تحصیلی خود را الزاما در دانشگاه آزاد اسلامی گذرانده باشند. در بندهای دیگر شرایط اختصاصی آیین‌نامه آمده است: «برای متقاضیان بورس مقطع کارشناسی‌ارشد، نباید بیش از سه نیمسال تحصیلی از زمان فراغت از تحصیل آنان در مقطع کارشناسی گذشته باشد. برای متقاضیان بورس دکتری نیز نباید بیش از چهار نیمسال تحصیلی از زمان فراغت از تحصیل آنان در مقطع کارشناسی‌ارشد گذشته باشد. همچنین استفاده دوباره از بورس در دو مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری بلامانع است.»
البته بورس اعطایی در مواردی لغو خواهد شد؛ به عبارت دیگر اگر دانشجو محکومیت و صدور رای از سوی کمیته انضباطی در دوره‌های قبل یا حین اخذ بورس داشته باشد و در صورت مشروط شدن، دوبار مردود شدن در آزمون جامع (برای بورس دکتری)، عبور از سقف سنوات مصوب در ماده 6 این آیین‌نامه یا تحصیل رسمی دانشگاهی همزمان در دوره بورس را داشته باشد، بورس حذف خواهد شد.

سنوات تحصیلی دانشجویان مشمول بورس
نحوه انتخاب رشته برای دانشجویان بورس فرهنگی نیز از دیگر بخش‌های آیین‌نامه است که طبق آن گرایش مربوط به متقاضی بورس باید با گرایش‌های مقطع قبلی دانشجو مرتبط باشد. متقاضی بورس باید اولویت‌های محل تحصیل، مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی در سال ورود به دانشگاه را انتخاب کند و تمامی واحدهای دانشگاهی و گروه‌های آموزشی، مکلف به اجرای تصمیم شورای بورس و ایجاد شرایط یکسان میان دانشجویان بورس و دانشجویان عادی هستند. سقف سنوات تحصیلی رایگان نیز برای دانشجویان بورس در مقطع کارشناسی‌ارشد تا 6 نیمسال تحصیلی و برای دانشجویان بورس در مقطع دکتری 11 نیمسال تحصیلی است، با این حال دانشجویان بورس در مقطع کارشناسی‌ارشد تا دو نمیسال و دانشجوی مقطع دکتری تا سه نیمسال پس از اتمام سقف سنوات تحصیلی رایگان می‌توانند با پرداخت هزینه تحصیل خود را ادامه دهند.

دانشجوی بورس فرهنگی چه طور جذب می‌شود؟
شورای بورس سالانه یک بار اقدام به جذب دانشجو از طریق بورس نخبگان فرهنگی می‌کند. تعیین تاریخ شروع تحصیل دانشجوی بورسیه هم برعهده همین شورا خواهد بود. از سوی دیگر دانشجویان متقاضی بورس تحصیلی در مقطع دکتری که فقط دفاع از پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد آنها باقی مانده و متقاضیان بورس کارشناسی‌ارشد که حداکثر 12 واحد درسی آنها باقی مانده، می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند. برخی از شاخص‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای اعطای بورس فرهنگی به دانشجویان شامل فعالیت در تشکل‌های دانشجویی و صنفی، نشریه های دانشجویی، فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری، تالیف یا ترجمه کتب یا مقاله های فرهنگی، هنری، ادبی و اجتماعی، فعالیت در کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی، خلاقیت‌های نوین در حوزه فرهنگی و غیره است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1023847

وب گردی

وب گردی