انجام بیش از ۴۰ میلیون غربالگری چشم کودکان در کشور

معاون وزارت بهداشت گفت: در 20 سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون غربالگری چشم کودکان انجام شده است که مشخص شد یک میلیون و 500 هزار کودک دچار مشکلات بینایی هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در جلسه امضای تفاهم‌نامه غربالگری بینایی چشم کودکان با سازمان بهزیستی گفت: ارتباط خیلی خوبی بین وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی وجود دارد و برنامه‌های مشترکی بین این دو سازمان در حوزه توانبخشی و پیشگیری در حال انجام است؛ هزینه‌کردن در حوزه پیشگیری نوعی سرمایه‌گذاری در راستای صرفه‌جویی و حفاظت از منابع حوزه سلامت است و بار درمان را کاهش می‌دهد.

وی گفت: در زمینه بینایی اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ امسال از طرف سازمان جهانی بهداشت گواهی ریشه‌کنی تراخم را دریافت کردیم که کار بزرگی بود؛ مشکل تنبلی چشم یکی از موضوعاتی است که تحقیقات نشان می‌دهد اگر بتوانیم در کودکان زیر 6 سال بیماری چشمی را تشخیص دهیم جلوی از کار افتادگی و هزینه‌های درمان را خواهیم گرفت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در 20سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون غربالگری کودکان انجام شده که از این تعداد یک میلیون و پانصد هزار غربال مثبت گزارش شده است.

رئیسی گفت: تشخیص بیماری چشمی در سه ماهه اول بسیار مهم است و با توجه به مشکلاتی که در اعصاب مغز رخ می‌دهد درمان بیماری غیرقابل جبران است و عواقب منفی برای کودک خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در حوزه تنبلی چشم، سه علت اصلی، ۶۰ درصد موارد را شامل می‌شود؛ اگر یک چشم دچار اختلال انکساری باشد باعث تنبلی چشم خواهد شد و در ظاهر کودک مشخص نیست. ۳۵ درصد موارد به دلیل انحراف چشم رخ می‌دهد که پدر و مادر با مشاهده ظاهر می‌توانند بیماری را درمان کنند. حدود ۵ درصد تنبلی چشم به دلیل آب مروارید و افتادگی پلک رخ می‌دهد.

رئیسی افزود: اگر یک چشم دچار اختلال شود در آینده آسیب‌زا خواهد بود. باید این موارد به موقع تشخیص داده شوند و از تحمیل هزینه طی سال‌های آینده جلوگیری شود.

وی گفت: یکی از اقدامات امروز در قالب تفاهم‌نامه مشخص شدن نوع همکاری با سازمان بهزیستی است؛ اطلاعات ما در سامانه یکپارچه بهداشت ثبت می‌شود که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023851

وب گردی

وب گردی