کارآفرینی از جنس سیستم هوش کسب‌وکار

در آمد متخصصان هوش کسب‌وکار در کشورهای پیشرفته جزو بالاترین میانگین‌های درآمدی است؛ بنابراین توسعه این سیستم‌ها نه تنها از نظر درآمدی برای خود، بلکه از منظر کمک به صنایع و سازمان‌های مختلف کشور نیز گامی موثر به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گسترش کاربرد ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان رقابتی امروزه موجب ایجاد رقابت دیگری بین سازمان‌ها در به‌کارگیری این ابزارها شده است. یکی از ابزارهایی که امروزه سازمان‌ها به شدت در صدد سوق به استفاده از آن هستند سیستم هوش کسب‌وکار (Business Intelligence Systems) است. این سیستم در واقع مجموعه‌ای از ابزارها و طیف‌های مختلف را در بر می‌گیرد که موجب تبدیل داده وسیع در محیط سازمان به دانش و خرد سازمانی می‌شود.

به عبارت دیگر این سیستم باعث ایجاد هوشی در سازمان می‌شود که به مدیران ارشد امکان می‌دهد که چتر مدیریتی بر زنجیره تامین سازمان از مواد اولیه تا مشتری نهایی گسترده سازند و با مدیریت موثر خود زنجیره‌ای از ارزش‌ها را در سازمان ایجاد کنند.

در آمد متخصصان هوش کسب‌وکار در کشور های پیشرفته جزو بالاترین میانگین‌های درآمدی است. لذا بنده با بیش از ۱۲ سال تجربه در توسعه سیستم‌های فاوا پایه و اطلاعاتی به استارت‌آپ‌ها و واحدهای فناور حوزه آی‌تی توصیه می‌کنم که توسعه این سیستم‌ها را به عنوان محصول خود در نظر بگیرند که نه تنها از نظر درآمدی برای خود، بلکه از منظر کمک به صنایع و سازمان‌های مختلف کشور گامی موثر بردارند.

البته در کشور ما از این سیستم‌ها به عنوان سیستم هوش تجاری یاد می‌شود؛ ولی حقیقت این است که تجارت معادل کسب و کار نیست. تجارت تنها بخشی از کسب و کار است که به امور تجاری و بازرگانی یک سازمان مربوط است. در حالی که کسب‌وکار شامل تمام فرآیندهای یک سازمان چه تجاری و چه غیر تجاری می‌شود.

امید است در آینده نزدیک مطابق آنچه که امروز در مارکت فاوا در جهان شاهدیم، در کشور نیز شاهد توسعه‌دهندگان بیشتری برای سیستم‌های کسب‌وکار با تمرکز بر ماهیت و ماموریت سازمان‌ها باشیم.

*رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه/ دکترای آی تی و سیستم‌های اطلاعاتی گرایش BI

انتهای پیام/

کد خبر: 1023888

وب گردی

وب گردی