رویکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی به نگاه تخصصی و موضوعی تغییر یافته است/ ارائه آموزش‌های کاربردی و مهارتی براساس برنامه‌های تحولی و سند توسعه استان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه تلاش دارد براساس برنامه‌های تحولی خود و سند توسعه استان، آموزش‌ها را متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر منطقه ارائه کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز به استان هرمزگان سفر کرده، با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس دیدار و گفت وگو کرد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این دیدار با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده به عنوان نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، گفت: سفرهای استانی فرصتی است که خدمت نمایندگان محترم ولی فقیه برسیم تا سلام آقای دکتر ولایتی را ابلاغ و گزارشی از رویکرد و عملکرد دانشگاه را در دوره جدید ارائه کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از این برنامه‌ها، تغییر سال مالی دانشگاه براساس سال تحصیلی است تا بتوانیم با این تغییر، انضباط مالی ایجاد کرده و دانشگاه را بهتر مدیریت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نگاه این دانشگاه به حوزه علوم انسانی، اظهار داشت: رویکرد ما نسبت به حوزه علوم انسانی مطابق با نگاه مقام معظم رهبری که می‌فرمایند «تحول و ارتقای علوم انسانى با تقویت جایگاه و منزلت این علوم، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگرى در متون و برنامه‌ها و روش‌هاى آموزشى، ارتقای کمى و کیفى مراکز و فعالیت‌هاى پژوهشى و ترویج نظریه‌پردازى، نقد و آزاداندیشی» است.

رویکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی به نگاه تخصصی و موضوعی تغییر یافته است

دکتر طهرانچی ادامه داد: براین اساس، رویکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه را به نگاه تخصصی و موضوعی تغییر دادیم که این کار منجر به ایجاد معاونت‌های علوم انسانی و هنر، علوم، مهندسی و کشاورزی، تحقیقات، فناوری و نوآوری و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی شد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دارای 656 هزار دانشجو در 150 دانشکده حوزه علوم انسانی است که با انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه به عنوان معاون علوم انسانی و هنر برنامه‌های جدی برای تعالی‌سازی، بومی‌سازی و حکمی‌سازی و به‌روزرسانی علوم انسانی آغاز کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی با نگاه تحول و کارآمدسازی در این حوزه، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری با رویکرد مستقل از حوزه پژوهش‌های دانشجویی و بر مبنای بسترسازی اشتغال دانش‌بنیان و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی با نگاه پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایجاد شده‌اند.

دکتر طهرانچی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در توسعه مدارس سما، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی 705 مدرسه و آموزشکده سما دارد که با انتصاب آقای بطحایی به معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی، قرار است 110 مدرسه جدید براساس سند تحول بنیادین ایجاد تا سطح این مدارس کاملاً منطبق با این سند باشد و بتوانیم در کنار توجه به ساحت علمی، به موضوعات اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی، تربیت‌بدنی و ... دانش‌آموزان بپردازیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به گستردگی که در کشور دارد، باید قطب‌بندی داشته باشد تا بتواند در اقتصاد شهری مؤثر واقع شود، گفت: یکی از اشکالاتی که در آموزش عالی وجود دارد، این است که جوانان برای مدت طولانی درگیر آموزش شده‌اند، البته دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد براساس برنامه‌های تحولی خود و سند توسعه استان، آموزش‌ها را متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر منطقه ارائه کرده و آموزش‌های کاربردی و مهارتی به دانشجویان ارائه دهد.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: متأسفانه تاکنون دانشگاه‌های ما تأثیرپذیر بودند و نتوانستند تأثیرگذاری داشته باشند که ان‌شاءالله بنا داریم در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یک تحول جدی داشته باشیم تا دانشگاه بتواند زندگی ساز باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه یک میلیون و 200 هزار دانشجو دارد، به ظرفیت‌های استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط ویژه استان هرمزگان، اشتغال مبتنی بر دریا را برای این استان در نظر گرفتیم تا آموزش‌ها، پژوهش‌ها و فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این استان متناسب با ظرفیت‌های آن باشد.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: انتظاری که مردم از دانشگاه دارند، این است که در اشتغال جوانان مؤثر باشد، بنابراین می‌خواهیم به این نیاز مردم پاسخ دهیم تا بتوانیم امید را در جوانان زنده کنیم و مردم به دانشگاه به عنوان محل کسب مهارت نگاه کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها، گفت: برای هدفمندی و کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری، نظام پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) را در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم 90 هزار پایان‌نامه که سالانه در این دانشگاه ارائه می‌شود را به 90 هزار تحقیق براساس چالش‌های کشور تبدیل کنیم. به این منظور دریا یکی از موضوعات ارائه شده در قالب طرح پایش است که تاکنون 2 هزار عنوان و زمینه پژوهشی برای این حوزه احصاء شده که واحدهای ساحلی و واحدهای استان تهران می‌توانند در حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی و ... به این موضوع بپردازند.

دانشگاه آزاد می‌خواهد با خودسازی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب گام بردارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: این دانشگاه در گام دوم انقلاب همانطور که مقام معظم رهبری هفت موضوع «علم و پژوهش»، «معنویّت و اخلاق»، «اقتصاد»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزّت ملّی» و «سبک زندگی» را مورد توجه قرار دادند، می‌خواهد با نگاه انتقادی به گذشته و خودسازی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گام بردارد.

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی و دانشجویی اشاره کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی نگاه تحولی در حوزه فرهنگی و دانشجویی دارد و امسال کلیه دانشجویان جدیدالورود خدمات مشاوره‌های فرهنگی دریافت می‌کنند و برای آنها برنامه‌های مدونی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به نقش هیأت‌های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، خاطرنشان کرد: هیأت‌های امنای استانی را به عنوان صاحبان دانشگاه نه یک کار زینتی و صورت‌گرایانه می‌دانیم که ابزاری برای تأثیرگذاری در منطقه است و ان‌شاءالله بتوانیم از این فرصت استفاده بهتری داشته باشیم.

هیچ نهادی در کشور اجتماعی‌تر از دانشگاه آزاد اسلامی نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در استان هرمزگان از بندر لنگه و بشاگرد تا جاسک و جزایر هرمز، کیش و قشم واحد و مرکز دانشگاهی دارد که همه آنها براساس یک سیاست حرکت می‌کنند، بنابراین هیچ نهادی در کشور اجتماعی‌تر از دانشگاه آزاد اسلامی نیست و این دانشگاه با در اختیار داشتن چنین ظرفیت‌هایی می‌تواند به عنوان عنصر کنش‌گر فعال در استان‌ها ظاهر شود.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: توانمندسازی نیروی انسانی، توجه به استادان در حوزه‌های علمی و دینی، نگاه نو در بومی سازی و بروزرسانی علوم از جمله برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است که امید داریم با حمایت نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها بتوانیم منشأ تحول باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023913

وب گردی

وب گردی