قانع کردن  ذی‌نفعان در برنامه‌ریزی‌های شهری مهم است

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت: اقناع ذی‌نفعان در شهر مهمتر از برنامه‌ریزی برای شهر است وگرنه هر برنامه خوبی هم طراحی شود، بدون مشارکت ذی‌نفعان به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حامد مظاهریان در مراسم تکریم سکینه اشرفی و معارفه معاون جدید برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران اظهار کرد: برنامه‌ریزی، تخصیص منابع محدود به خواسته‌های بی‌شمار ست و کار برنامه‌ریزی، اولویت بندی این خواسته‌هاست.

وی اضافه کرد: بعد از تشخیص اولویت‌ها، مهمترین کار در حوزه برنامه‌ریزی، اقناع ذی‌نفعان است؛ بدون اقناع ذی‌نفعان، هیچ برنامه‌ای به ثمر نخواهد نشست. راه‌حل این موضوع هم این است که ذی‌نفعان در روند تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شوند تا به بهترین نتیجه برسیم.

مظاهریان، به روند برنامه‌ریزی در کشور هم انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برنامه‌ای نوشته می‌شود و همه تصور می‌کنند که تا پنج‌سال آینده دیگر، برنامه مشخص است. در حالی‌که دنیا و مخصوص ایران، مدام در حال تغییر است و تحولات تکنولوژیک اجازه نمی‌دهد که ما برای پنج سال بعد برنامه بریزیم. البته این گفته به معنای نفی برنامه‌ریزی نیست بلکه برنامه باید منعطف و قابل تغییر مناسب با مقتضیات روز باشد.

به گفته معاون جدید شهردار تهران، برنامه باید مدام راه‌حل‌های جدیدتر و پویاتری برای مسائل پیش‌روی سازمان شهرداری ارائه کند.

مظاهریان، با بیان اینکه شهرداری همه بخش‌هایش به صورت منسجم و هماهنگ کار نمی‌کنند، تصریح کرد: کار اصلی معاونت برنامه‌ریزی این است که انسجام سازمانی را ایجاد کند و بتواند آخرین مشاوره را به شهردار بدهد تا بهترین تصمیم‌ها در سازمان اتخاذ شود.

معاون سابق برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران هم در مراسم تکریم خود گفت: انتخاب یک زن به عنوان معاون شهردار تهران، موضوع بی‌نظیری بود که پذیرش آن از سوی بسیاری‌ها سخت و دشوار بود.

سکینه اشرفی با بیان اینکه سخت‌گیری از سوی مدیران مرد پذیرفته است، اما از سوی مدیران زن با واکنش مواجه می‌شود، ادامه داد: در ده ماهه گذشته، برای انجام یک کار با کیفیت و دقیق، سخت‌گیری‌های زیادی صورت گرفت، اما آقایان چنین سخت‌گیری‌هایی را از سوی یک مدیر زن به سختی پذیرا هستند و دلیل آنهم این است که زنان کمتر در جامعه حضور داشتند و کمتر به آنها مسئولیت داده شده است.

وی ادامه داد: سازمان شهرداری منطبق با اصول و ضوابط یک سازمان با برنامه نبود و تلاش زیادی شد تا این مسیر اصلاح شود؛ هرچند که مقاومت‌هایی نیز وجود داشت.

اشرفی، به موضوع تغییر ساختار و سازمان بودجه شهرداری اشاره کرد و گفت: برای اولین ساختار جدید و منضبطی برای شهرداری ایجاد شد و جلوی رویه‌های غلط در مسیر تخصیص بودجه گرفته شد.

وی تصریح کرد: همچنین در بحث اصلاح ساختار و تشکیلات، اصرار معاونت برنامه‌ریزی از ابتدا بر این بود که تغییر باید بر اساس اسناد و مطالعات کارشناسی باشد و از هرگونه اقدام سلیقه‌ای در این خصوص اجتناب شود.

معاون سابق شهردار تهران، با اشاره به حکم ماده ۱۳ برنامه سوم توسعه شهر تهران در خصوص نظام پدیدآوری پروژه‌ها هم گفت: با پیشنهاد این معاونت و موافقت اعضای شورای شهر، برای اولین نظام پدیدآوری پروژه‌ها دیده شده و به عنوان یک حکم مترقی پیش‌بینی شده است تا دیگر شاهد خلق پروژه‌های سلیقه‌ای و بدون تاثیرگذاری نباشیم.

اشرفی تاکید کرد: همچنین نظام‌نامه‌های اولیه برای پایش و ارزیابی برنامه و نیز پیشبرد برنامه تهیه شده است که امیدواریم با حضور آقای مظاهریان اجرایی و نهایی شود.

حامد مظاهریان، عضو هیات علمی دانشکده معماری و دانشیار دانشگاه تهران است و پیش از این نیز معاون امور مسکن وزارت راه و شهرسازی بوده است که دو روز پیش از سوی شهردار تهران به عنوان معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران منصوب شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023929

وب گردی

وب گردی