ترکیه از آمریکا خواست دست از حمایت شبه‌نظامیان کُرد سوریه بردارد

وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه از واشنگتن خواست تا حمایت از یگان‌های مدافع خلق در سوریه را متوقف کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه از آمریکا خواست تا حمایت‌های خود از شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه را متوقف کند.

دولت ترکیه از اقدام واشنگتن در حمایت از یگان‌های مدافع خلق (وای‌پی‌جی) انتقاد کرده و این گروه را تروریستی معرفی کرده است.

چاووش‌اوغلو که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: آمریکا باید به صورت مثبت به درخواست ما برای پایان مشارکت با وای‌پی‌جی (YPG) در سوریه پاسخ دهد.

این در حالی است که مقامات نظامی ترکیه و آمریکا در مورد ایجاد منطقه امن در شمال شرقی سوریه و رفع نگرانی‌های آنکارا درباره حضور نیروهای کرد سوریه در آن منطقه باهم دیدار کردند.

ترکیه می‌خواهد با هماهنگی با ایالات متحده، منطقه 19 تا 25 مایلی در عمق خاک سوریه و شرق رود فرات را کنترل کند و هیچ نیروهای کردی در آنجا حضور نداشته باشد. دولت ترکیه کردهای شبه نظامی سوریه را تروریست‌هایی می‌داند که با «پ‌ک‌ک» در ارتباط هستند.

شورای دفاع ملی ترکیه چند روز قبل اعلام کرده بود که آنکارا قصد دارد در طول مرزهای خود با سوریه منطقه امن ایجاد کند.

مباحث مربوط به ایجاد منطقه حائل در مرزهای سوریه اولین بار در سال 2013 از سوی ترکیه مطرح شد. چندین گزینه از جمله منطقه پرواز ممنوع و منطقه امن در قلمروی سوریه برای پناهجویان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. با این حال ترکیه هیچ کدام از این طرح‌ها را به دلایلی اجرا نکرد.

کد خبر: 1023946

وب گردی

وب گردی