وزیر خارجه انگلیس با معاون ترامپ درباره ایران گفت‌وگو کرد

وزیر خارجه انگلیس در واشنگتن با معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و با وی درباره مسائل مختلف از جمله ایران گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «دامینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در حساب کاربری خود در توئیتر از دیدار با «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن خبر داده است.

راب در این پیام توئیتری گفته که با پنس درباره طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله ایران به رایزنی پرداخته است.

او نوشت: «بعد از ورود به واشنگتن در اولین سفرم به عنوان وزیر خارجه انگلیس مفتخر به دیدار با مایک پنس، معاون وزیر خارجه آمریکا شدم. ائتلاف آمریکا و انگلیس برای امنیت در جهان و دفاع از نظم جهانی قانون‌مدار مهم است. گفت‌وگوهای گسترده‌ای درباره مسائل مختلف از جمله درباره چین، ایران و پتانسیل‌های عظیم موجود برای تجارت بعد از دوران برگزیت داشتیم.»

دولت‌های اروپایی علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی در برابر فشارهای آمریکا در عمل با سیاست‌های این کشور علیه ایران همسو هستند. تفنگداران دریایی انگلیس ۱۳ تیرماه یک نفتکش حامل نفت خام ایران را در منطقه جبل‌‌طارق توقیف کردند.

دولت انگلیس ادعا می‌کند از آنجا که مقصد نفتکش مورد نظر (به نام گریس-۱) سوریه بوده، ارسال این محموله نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در سوریه بوده است.

کارشناسان حقوق بین‌الملل می‌گویند براساس اصل «استقلال دولت‌ها» و اصل «نسبی بودن معاهدات»، اعضای اتحادیه اروپا نمی‌توانند بدون رضایت دولت‌های ثالث یا غیرعضو، مقررات و مصوبات اتحادیه را بر آنها اعمال کنند.

«داریوش اشرافی» کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته است: « دلیلی که انگلیس آورده، تطابقی با قواعد لازم الاجرای حقوق بین‌الملل ندارد و تنها چیزی که می‌تواند قواعد خود را بر همه دولت‌ها اعمال کند، قطعنامه‌هایی است که توسط شورای امنیت سازمان ملل و آن هم در چارچوب فصل هفتم منشور ملل متحد صادر شده باشد»

کد خبر: 1024012

وب گردی

وب گردی