صنعت در کشور رقابتی نشده است/ لزوم تمرکز دانشگاه‌ها بر فناوری‌های نسل آینده

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: دانشگاه در درجه اول نمی‌تواند در انجام پروژه‌های پژوهشی نگاهی چند بعدی داشته باشد اما می‌تواند بر فناوری‌های نسل آینده متمرکز شود، به دلیل آنکه صنعت در کشور ما به مرحله رقابتی شدن نرسیده است، پس به صورت اتوماتیک صنعت سراغ دانشگاه نخواهد رفت.

حمیدرضا طیبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها شکل نگرفتن ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: صنعت هنوز بر تولید ملی متکی نیست و رقابت چندانی در این حوزه وجود ندارد. زمانی که برای تولید رقابت وجود داشته باشد، می‌توان نسل‌های آینده فناوری را تولید کرد. در چنین شرایطی دانشگاه در جایگاه خود قرار خواهد گرفت، به‌طوری‌ که نسل آینده فناوری توسط مراکز تحقیقاتی صنعت به دانشگاه سفارش داده می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه نمی‌تواند به‌صورت جامع به تمامی ابعاد صنعت بپردازد. تصور کنید شما می‌خواهید محصولی را تولید کنید، این محصول از ده‌ها فاکتور مختلف تاثیر می‌پذیرد. به عنوان مثال طراحی یک برد مینیاتوری باید به دانشکده برق سپرده شود؛ اما این برد الکترونیکی در صورتی که بخواهد در قطار مورد استفاده قرار گیرد، باید بتواند دمای بیشتر و کمتر از 50 درجه را در طول سفر به تمامی نقاط کشور تحمل کند. همچنین این قطعه باید تاب‌آوری بالایی داشته و طاقت تحمل ارتعاش سختی واگن‌های قطار را داشته باشد. این قطعه نباید از نویزهای مختلفی که در سیستم وجود دارد،‌ تاثیر پذیری داشته، بلکه باید در مقابل تمامی مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، ایمن باشد.

وی بیان کرد: تولید قطعه برد مینیاتوری همانند هر طرح دیگری که به تولید محصول منتهی می‌شود و پروژه‌‌ای چند وجهی به‌حساب می‌آید. بخش تحقیق و توسعه (Research and development) هر وجه این پروژه را به یک قسمت واگذار می‌کند. بخشی از این فعالیت‌ها می‌تواند به پژوهشکده دانشگاه‌ها واگذار شود، اما خود بخش تحقیق و توسعه باید بر نحوه انجام کار نظارت داشته باشد و محصول نهایی را جمع‌آوری و تولید کند.

طیبی افزود: دانشگاه در درجه اول نمی‌تواند در انجام پروژه‌های پژوهشی نگاهی چند بعدی داشته باشد، اما این توانایی را دارد که بر فناوری‌های نسل آینده متمرکز شود، به دلیل آنکه صنعت در کشور ما به مرحله رقابتی شدن نرسیده است، پس به صورت اتوماتیک صنعت سراغ دانشگاه نخواهد رفت.

وی با اشاره به‌ حل معضلات کشور با کمک گرفتن از پژوهش‌ها و علم روز جهان گفت: برای حل مشکلات کشور باید علم روز جهان را در پژوهش‌ها مد نظر قرار داد. همچنین باید با دید کاربردی به مشکلات کنونی کشور نگریست. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به ویژه دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند در حل مسائل فناورانه کشور نقش پررنگی را ایفا کنند. از طرفی پژوهش‌هایی که از سوی این دانشجویان در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، باید حرف تازه‌ای برای گفتن در مجامع بین‌المللی داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید قبول کنیم صنعت ما از صنعت روز دنیا عقب افتاده است؛ طبیعتاً این صنعت نمی‌تواند مشکلات روز جامعه را آن طور که باید حل کند، در صورتی که نیازهای نسل سوم و چهارم فناوری توسط صنعت رفع شود، بسیار مطلوب خواهد بود. این اقدام با رساله دکتری دانشجو هماهنگی دارد؛ زیرا می‌تواند نیاز جامعه را تا حدودی رفع کند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی می‌تواند در حل مسائل روز صنعت کمک کند اما دولت باید از صنعتگر در زمینه تولید محصول حمایت کند به عنوان مثال دولت به پژوهشگران صنعت اعلام می‌کند جامعه به یک لیوان نیازمند است، به همین منظور برای تولید لیوان با استانداردهای لازم از صنعت حمایت می‌کند و حتی به مدت مشخص این محصول را خریداری خواهد کرد.

طیبی بیان کرد: حتی برخی از استادان دانشگاه به بحث فناورانه علاقمند هستند، برخی از صنعتگران این استادان را شناسایی کرده و در بخش صنعت مشغول به‌کار می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از مشکلات این حوزه آن است که صنعت رقابتی نشده است و پژوهش‌ها به سمت دانشگاه‌ها گسیل نخواهد شد. جهاد دانشگاهی نیازهای روز صنعت را شناسایی کرده و فناوری‌های لازم را بدست آورده است. به‌همین منظور بسیاری از صنعتگران با ما رابطه خوبی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024057

وب گردی

وب گردی