ایجاد اولین دانش شهر کشور در واحد نجف‌آباد/ تلاش دانشگاه آزاد برای بی‌نیاز کردن کشور از واردات بذر/ توسعه هوشمند منطقه‌ای در دستور کار هیأت امناهای استانی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد اولین دانش شهر کشور در واحد جامع نجف‌آباد خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، شانزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه و با حضور آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر اصفهان، دکتر عباس رضایی استاندار اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر روح‌الله فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه، دکتر سعید آزادیان دستیار ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سایر اعضاء صبح امروز در واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این جلسه با اشاره به طرح های توسعه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی در استان اصفهان، گفت: استان اصفهان از لحاظ جمعیت دانشجویی در بین استان های دانشگاه آزاد اسلامی پس از تهران، رتبه دوم را دارد و به لحاظ استعداد و امکانات، جایگاه ویژه‌ای را از آن خود کرده است. بر این اساس طرح های تحولی قابل توجهی برای این استان در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص 50 هکتار زمین برای ایجاد گلخانه تولید بذر، یکی از طرح های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی در استان اصفهان است. با تلاش های واحد اصفهان (خوراسگان)، طرح بذر این واحد بسیار موفق بوده و مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار گرفته به طوری که این واحد به عنوان نهاد علمی شورای بذر انتخاب شده است. دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد کشور را از واردات بذر بی‌نیاز کند.

وی از ایجاد اولین دانش شهر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع نجف‌آباد خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانش شهر کشور را با توجه به پروژه ریلی تهران - اصفهان - نجف‌آباد، در این واحد دانشگاهی راه‌اندازی خواهد کرد و واحد نجف‌آباد کانون دانش شهر کشور خواهد شد.

امیدواریم دانش شهر واحد نجف‌آباد بتواند به مرکز توسعه‌ علمی کشور تبدیل شود

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: مقابله با محصولات تمدنی غرب که حاصل دانش شهرهایی مانند «سیلیکون ولی» است، تنها با چند دانشگاه و شرکت دانش بنیان امکان‌پذیر نیست، بلکه دانش شهری می خواهد که زیست بوم کامل فناوری و تعامل دانش و صنعت باشد. امیدواریم دانش شهر واحد نجف‌آباد نیز بتواند تبدیل به مرکز توسعه‌ علمی کشور شود.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی و گام دوم فعالیت های خود، کارآمدسازی رشته های تحصیلی را مورد توجه قرار داده، گفت: مردم نسبت به ناکارآمدی نظام آموزش عالی در کنکور سراسری واکنش نشان داده‌ و رقابت 700هزار داوطلب برای 10هزار صندلی گروه علوم پزشکی، گواه این موضوع است.

دانشگاه آزاد اسلامی به سرعت واکنش های عمومی را درک می کند

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی مردمی که به سرعت واکنش های عمومی را درک می کند، اقدام به اصلاح رویکرد خود کرد و برای شروع، طرح بازمهندسی آموزشی، پژوهشی و فناوری رشته‌های کشاورزی را کلید زد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دانشگاه با توجه به تجارب خود در حوزه علوم پزشکی و فنی و مهندسی، طرح جدیدی از شیوه آموزشی را برای رشته های گروه کشاورزی و منابع طبیعی طراحی کرد که دوره کاردانی 1+2 است و شامل دو سال آموزش و یک سال فیلد و حضور در محیط کاری است. ایجاد مزارع آموزشی نمونه و طراحی دوره کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای کشاورزی ازجمله اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در این طرح است.

باید با طراحی رشته محل‌های مورد نیاز هر منطقه، راندمان آموزش، کارآمدی و بهره‌وری رشته‌ها را افزایش داد

دکتر طهرانچی با بیان اینکه یکی از اشکالات جدی دانشگاه آزاد اسلامی این بود که رشته ها بدون توجه به قابلیت های شهری و به صورت یکسان در واحدها ارائه می شد، گفت: این در حالی است که بین 70 تا 90 درصد دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بومی هستند و این موضوع ایجاب می کند رشته محل های ایجادشده متناسب با نیازها، ظرفیت ها و اقتصاد هر منطقه طراحی و ارائه شود تا بتوانیم با افزایش راندمان آموزش، کارآمدی و بهره‌وری رشته ها را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اینکه 40 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، نشان می دهد که آموزش عالی ما تاکنون مسیر معکوس را رفته است. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی با آگاهی از این موضوع، می خواهد با 17 هزار هکتار عرصه و 20 میلیون مترمربع زیربنایی که در اختیار دارد با 120 میلیارد تومان سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، بستر سراهای نوآوری و اشتغال جوانان را در شهرها ایجاد کند.

توسعه هوشمند منطقه‌ای در دستور کار هیأت امناهای استانی

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه برنامه های خود را در راستای سند توسعه منطقه‌ای هر استان تنظیم می کند، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی شهری و منطقه‌ای است، بنابراین هیأت های امنای استانی نقش مهمی در تصمیم‌گیری و اداره آن دارند. این دانشگاه تلاش دارد با پشتوانه هیأت امنای استانی خود، به کمک توسعه هوشمند منطقه‌ای بیاید. حضور مسئولان شهری، رؤسای دانشگاه های دولتی و معتمدان هر استان در ترکیب هیأت امناهای استانی، خوشبختانه امکان بی نظیری فراهم کرده که بتوان اهداف دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه مناطق را محقق کرد.

دکتر طهرانچی با اشاره به ایجاد معاونت های تخصصی و موضوعی در ترکیب جدید دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: یکی از معاونت های جدید دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری است که با ایجاد این معاونت، پژوهش های مربوط به پایان‌نامه ها و رساله ها از بخش فعالیت های فناورانه و نوآورانه جدا شده و وظیفه تخصصی این معاونت، حمایت از فعالیت های دانش بنیان در واحدهای دانشگاهی است که ایجاد سراهای نوآوری یکی از این وظایف به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: معاونت های علوم، مهندسی و کشاورزی، علوم انسانی و هنر، علوم پزشکی و آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما) از دیگر معاونت های موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی است که در دوره جدید این دانشگاه براساس وظایف، اختیارات و مأموریت های محوله در راستای ارتقای دانش و مهارت جوانان، فعالیت خواهند کرد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دانشگاه با دارا بودن 656هزار دانشجوی علوم انسانی در 150 دانشکده این حوزه، بومی‌سازی و کاربردی کردن علوم انسانی را در دستورکار قرار داده است. در حوزه آموزش های عمومی و مهارتی نیز قرار است 110 مدرسه نمونه تا سال 1400 راه‌اندازی شود تا بتواند بستر پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد. ان‌شاءالله 3 مدرسه جدید نیز در استان اصفهان خواهیم داشت.

ایجاد سرای مبل و منبت در واحد ملایر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی های این دانشگاه برای ایجاد سراهای نوآوری، تصریح کرد: یکی از سراهایی که مقدمات ایجاد آن فراهم شده، سرای مبل و منبت در واحد ملایر است که این سرا با همکاری و تعامل صنعتگران شهرستان ملایر با دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد می شود. با این رویکرد، صنعت مبل و منبت و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر زنده و پویا خواهد ماند.

دکتر طهرانچی با تأکید بر توجه به دوره تربیتی جوانان تا سن 21سالگی، گفت: متأسفانه در کشور ما نسبت به تربیت تکنسین ها غفلت شده و دانشگاه آزاد اسلامی می خواهد برای دوره های کاردانی و تربیت تکنسین Dual Degree صادر کند. ان‌شاءالله در این حوزه برنامه های جدی در دستورکار داریم تا بتوانیم مبتنی بر یک نظام یکپارچه جوانان را به سمت مهارت‌آموزی سوق دهیم.

وی با اشاره به تغییر سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: از آنجا که این دانشگاه به شهریه متصل است و ارتباطی با بودجه دولتی ندارد، سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی را مطابق با سال تحصیلی در نظر گرفتیم، چرا که 29 اسفند که پایان سال مالی است، اواسط ترم تحصیلی دانشگاه است و این تاریخ به عنوان پایان سال مالی برای دانشگاه آزاد اسلامی معنی ندارد و برای اینکه سیاست ها و برنامه های دانشگاه را واقعی و حقیقی ببینیم، ابتدای سال مالی دانشگاه اول شهریور تعریف شده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بودجه این دانشگاه در گذشته به عنوان زینت‌المجالس بود که جداول از سازمان مرکزی به واحدها ارسال می شد و آنها هم با اعداد و ارقامی، جدول بودجه را پر می کردند. این در حالی است که بودجه در دوره جدید نگاشت برنامه های هر استان در طول یک سال است که برای تدوین آن واحدهای دانشگاهی و استان ها روزها زمان می گذارند و پس از ارسال به سازمان مرکزی، در جلساتی سه ساعته با معاونت های مربوطه و در جلسه‌ای شش ساعته با حضور بنده یا یکی از معاونان، بودجه هر استان مورد بررسی و اصلاح قرار می گیرد.

استاندار اصفهان: نگاه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به استان اصفهان قابل تقدیر است

دکتر عباس رضایی استاندار اصفهان در این جلسه با اشاره به موارد مطرح شده، گفت: دکتر طهرانچی ایده های بسیار عالی و به‌روزی را در این جلسه مطرح کرد که جای تشکر دارد و ان‌شاءالله شاهد اجرایی شدن این دیدگاه ها در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان باشیم.

دکتر رضایی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک رسالت منطقه‌ای و محلی و یک رسالت ملی دارد. امیدواریم این دانشگاه با نگاه ویژه و قابل تقدیری که به این استان دارد، موضوعات مربوط به تولید بذر که برای واحد اصفهان (خوراسگان) و دانش شهر که برای واحد نجف‌آباد در نظر گرفته شده را دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: روند پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور به این صورت بود که بدون ارزیابی آینده جوانان اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های مختلف می کردند، بدون آنکه بررسی کنند در سال های آینده به چه تعداد فارغ‌التحصیل و متخصص این رشته ها نیاز است، بنابراین اکنون دانشگاه ها باید به سمت فعالیت های high Tech و Bio Tech بروند که ایجاد دانش شهر یکی از این حوزه هاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024093

وب گردی

وب گردی