صادرات یک میلیارد دلاری محصولات نانو  ایران تا سال 1404

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از مقوله صادرات به عنوان اولویت اصلی این ستاد نام برد و گفت: تا سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری صادراتی یک میلیارد دلاری برای محصولات فناوری‌نانو تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جشنواره نانو و رسانه با اشاره به تربیت نیروی انسانی در این عرصه گفت: هم اکنون بیش از 37 هزار نفر متخصص ارشد در فناوری نانو در کشور فعالیت دارند که این امر مهم نتیجه سرمایه گذاری و ورود دانشگاهها به این عرصه است.

سرکار گفت: فناوری‌ نانو در ایران به خوبی در حال توسعه بوده و در حال حاضر از نقطه نظر مقالات علمی در رتبه چهارم جهان و از نظر کیفیت مقالات در رتبه پنجم قرار داریم. تمرکز ستاد روی توسعه صنعتی است زیرا به دنبال ایجاد کارخانه نیستیم بلکه می‌خواهیم صنعت ایجاد کنیم. کارخانه مرده و صنعت پویا است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: 25 درصد تولیدات علمی در عرصه فناوری نانو است. همچنین بیش از 250 ثبت اختراع در حوزه فناوری نانو داریم که حدود 30 درصد ثبت اختراعات معتبر بین المللی است.

سرکار ادامه داد: در رابطه با طراحی و ساخت تجهیزات تصریح کرد: هم‌اکنون 50 شرکت بیش از 200 مورد از تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در حوزه نانوتکنولوژی ساخته و وارد بازار کرده‌اند تا جایی که اکثر تولیدات این شرکت‌ها به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: بحث دوم اینکه بتوانیم این فناوری را در صنایع مختلف رسوخ دهیم تا کیفیت و رقابت‌پذیری محصولات را ارتقا دهیم. هم‌اکنون در 15 حوزه صنعتی از جمله صنایع داروسازی، بهداشتی و آرایشی، ساختمان، پلیمر، نفت و پتروشیمی، نساجی، خودرو، کشاورزی، آب و محیط‌زیست، لوازم خانگی و محصولات ورزشی از فناوری نانو استفاده می‌شود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به این‌که 217 شرکت تولیدی در حوزه محصولات نانو فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 600 محصول مبتنی بر فناوری این شرکت‌ها در بازار به فروش می‌رسد.

وی افزود: محصولات مبتنی بر فناوری تولیدی این شرکت‌ها به بیش از 45 کشور دنیا صادر می‌شود. تا جایی که طبق آمارحدود 62 میلیون دلار صادرات محصولات نانویی به کشورهای خارجی محقق شد که در نوع خود رقم قابل‌توجهی است.

سرکار گفت: این صادرات اکثراً به کشورهای کره جنوبی، چین، روسیه، استرالیا، ترکیه، مالزی، بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکای لاتین انجام می‌شود؛ همچنین در همین رابطه در چندین کشور دفاتر تجاری‌ سازی نانو را راه‌اندازی کردیم.

وی با تاکید براین که تولید بدون بازار به کوچه بن بست می‌رسد، خاطرنشان کرد: باید اقتصاد بزرگ مبتنی برفناوری نانو در کشور شکل بگیرد تا بتوانیم با قدرت در بازارهای بین الملی حضور چشمگیر داشته باشیم.

سرکار با تاکید بر این که در دنیای امروز فناوری پیشرفته تعیین کننده توسعه اقتصادی است، گفت: ما به دنبال اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های های‌تک هستیم و مزیت ایران این است که فناوری هایتک را می‌توان با قیمت پایین به‌دست آورد. در حال حاضر در دنیا نمی‌توان با روش‌های سنتی جلو رفت و اتکا بر فناوری‌های پیشرفته ضروری است.

در پایان نیز دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از مقوله صادرات به عنوان اولویت اصلی این ستاد نام برد و عنوان کرد که در سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری صادراتی یک میلیارد دلاری برای محصولات فناوری‌ نانو تعیین شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024102

وب گردی

وب گردی