آغاز پرواز‌های برگشت حجاج از 25 مرداد/تأخیر‌ دریافت بار کاهش یافت

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به اعزام 88500 زائر به خانه خدا گفت: امسال با وجود افزایش تعداد زائران و پروازها و انجام همه پروازها توسط هما، تأخیرات پروازی کاهش چشمگیری داشت که این تجربه بزرگی در صنعت هوانوردی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حشمت‎الله قربانی گفت: با تلاش همه دست‎اندرکاران عملیات حج امسال پروازهای رفتِ حجاج به پایان رسید و در عملیات رفت، با انجام 361 پرواز بیش از 88500 زائر به خانه خدا ‌اعزام شدند.

وی گفت: ‌عملیات پروازی رفت حج، از 17 تیر آغاز شد و روز 15 مرداد و پس از 30 روز به پایان رسید.

وی گفت: شروع پروازهای برگشت حجاج از 25 مرداد خواهد بود که ‌تا 14 شهریور به پایان می‎رسد، این عملیات 21 روز طول می کشد که فشرده‎تر از عملیات اعزام انجام می‎شود.

قربانی‌ بیان کرد: امسال نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد زائر، 14.5 درصد رشد پرواز و 2.5 درصد رشد حمل بار داشتیم.

وی ادامه داد: این درحالی است که امسال کشور عربستان ‌که پیش از این نیمی از پروازهای رفت و برگشت زائران ایران را برعهده می‎گرفت، با هما مشارکت نکرد و از سوی دیگر فقط‌ به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر اجازه داد که زائران را به این کشور منتقل کند.

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه این فشار کاری، تجربه بزرگی برای صنعت هوانوردی ایران به همراه داشت، گفت: این موضوع موجب شد که با همفکری، همدلی و تعامل بسیار خوب و برنامه‎ریزی مناسب، عملیات رفت به بهترین وجه‌ انجام شود و با وجود رشد تعداد پروازها، میزان تاخیرات که در سال قبل به ازای هر پرواز، 64 دقیقه بود به 20 دقیقه کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این عملکرد،‌ پیش از آغاز عملیات حج، اقدامات خاصی در فرودگاه‎های کشور صورت گرفت، گفت: تشکیل کمیته عملیات حج در ستاد شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و 18 فرودگاه تحت پوشش و برگزاری بیش از 100 جلسه به منظور هماهنگی میان واحدهای مختلف فعال در اعزام زائران از جمله آن بود.

وی یادآور شد: همچنین دستورالعملی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تدوین و به فرودگاه‎ها ابلاغ شد تا فعالیت‎ها با کنترل و نظارت انجام شوند.

قربانی با اشاره به تمهیدات دیده شده در مجموعه فرودگاهی و هماهنگی با دست‎اندرکاران سازمان حج و زیارت، سازمان هواپیمایی کشوری، گذرنامه، پلیس فرودگاه‎ها، سپاه حفاظت هواپیمایی و غیره گفت: برای پروازهای برگشت حجاج که حدود 10 روز دیگر آغاز می‎شود، فرودگاه‎های کشور آمادگی لازم را دارند که در 21 روز و زمانی فشرده‎تر میزبان بازگشت حجاج باشند و با کیفیتی بهتر از عملیات رفت، آن را اجرا کنند.

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران ‌در مورد تاخیر در دریافت بارها و یا گم شدن بارهای حجاج در بازگشت به کشور در سال های گذشته گفت: امسال هماهنگی‎های بیشتری انجام شده است تا این مشکل پیش نیاید اما با توجه به انجام حجم زیادی از پرواز در مدتی کوتاه احتمال به وجود آمدن این مشکلات وجود دارد اما امیدواریم‌ در کمترین میزان باشد.

طبق الزام طرف سعودی، امسال پروازهای حج باید فقط توسط شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شود و ایران امکان استفاده از دیگر شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای حج را ندارد؛ مقامات سعودی گفته‌اند شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به تنهایی و با هواپیمای ملکی خودش باید پروازهای حج را انجام دهد، پیش از این ایرلاین سعودی، قشم‌ایر و ماهان به ایران‌ایر در پروازهای حج و اعزام حجاج کمک می‌کردند.

امسال 88 هزار و 550 زائر‌ با حدود 738 ‌پرواز رفت و برگشت عازم خانه خدا شدند و سپس به کشور برمی‌گردند.

پروازهای حج تمتع امسال از 17 تیر ماه برابر با 8 جولای آغاز شد که به مدینه و جده بود و شب گذشته‌ آخرین پرواز عملیات حج در فرودگاه امام انجام شد.

‌در عملیات رفت 56 درصد زائران مدینه اول و 44 درصد مدینه دوم بودند.

زوار 9 استان کشور شامل تهران، البرز، قم، مرکزی، سمنان، لرستان، قزوین، کردستان و کاشان از طریق فرودگاه امام به خانه خدا اعزام شدند، تعداد پروازهای رفت از فرودگاه امام بیش از 130 پرواز خواهد بود.

‌در عملیات رفت کمترین زائر مربوط به استان گیلان با 486 زائر و بیشترین زائر مربوط به استان تهران با 30 هزار زائر بود.

‌از 25 مرداد‌ پروازهای برگشت حجاج آغاز می‌شود و تا 17 شهریور ادامه دارد‌‌، در پروازهای برگشت 49 درصد پروازها از جده و 51 درصد از مدینه خواهد بود.

‌میزان مجاز بار ایران‌ایر در پروازها 30 کیلوگرم است که در پروازهای حج این رقم به 40 کیلوگرم افزایش یافته است، همچنین حجاج می‌توانند کیف دستی تا 5 کیلوگرم را وارد کابین هواپیما کنند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1024110

وب گردی

وب گردی