داعش؛ پرواز از خاورمیانه و جولان در آسیای مرکزی

تشدید حضور داعش در افغانستان و آسیای مرکزی، همراه با سکوت معنی دار آمریکا این برداشت را تقویت می کند که واشنگتن استراتژی جدیدی برای مهار روسیه، چین و حتی به نوعی ایران با استفاده از کارت تروریسم دارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پس از شکست برنامه به کارگیری داعش در سوریه توسط ایالات متحده، به نظر می رسید تاریخ انقضاء این گروه به پایان رسیده باشد و یا حداقل در کوتاه و میان مدت این سازمان مخوف نتواند عهده داره رسالت دیگری برای غرب در منطقه شود. اما اندکی بعدتر سر و کله فرزندان البغدادی در شاخ آفریقا و همچنین در آسیای مرکزی و افغانستان پیدا شد.

هرچند دلایل پشت پرده و چرایی حضور داعش در لیبی، صحرا سینا، نیجریه و سومالی و برنامه ابرقدرت ها برای آینده این منطقه هنوز به طور مشخص روشن نشده است با این حال فعل و انفعال این سازمان تروریستی در آسیا مرکزی همپوشانی عجیب و قابل تاملی با منافع ژئوپولتیکی آمریکا در این منطقه دارد.

نقل و انتقال آسان هزارن جنگجو داعش از سرزمین عراق و شام به پاکستان و از آنجا به افغانستان دوباره این گمان و فرضیه را تقویت می کند که استراتژیست های آمریکایی این بار نیز در پشت چینش و به کارگیری این سازمان قرار دارند. شاید این گفته تا حدی روایی این نوشتار را با پرسش مواجه سازد و برخی حتی آن را بدبینانه و مبتنی بر منطق توهم توطئه بدانند اما گزارش برآوردی سازمان های اطلاعاتی آمریکا در افغانستان این فرضیه را به شدت تقویت خواهد کرد.

ضربه به رقبا با کارت داعش

براساس گزارش وزارت دفاع روسیه، تروریست های وابسته به داعش از سوریه و عراق و از طریق دریا به بندر «کراچی» در جنوب پاکستان رفته اند. از آنجا راه خود را به پیشاور در نزدیکی مرز افغانستان هموار کرده و در ولایت ننگرهار در جنوب و ولایت های جوزجان و سرپل در شمال افغانستان مستقر شده اند و از آنجا به جمهوری های ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان نفوذ می کنند.

اکنون تعداد نیروهای فعال داعش فعال در افغانستان بین 2500 تا 4000 نفر متغیر است. این اطلاعات از سوی وزارت دفاع چین نیز تایید شده است. منابع چینی می گویند حداقل 3800 جنجگوی داعش در 160مرکز نظامی فعال هستند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر برآوردهای نهادی امنیتی کشورش مبنی بر جابهجایی عناصر گروه تروریستی داعش با بالگرد توسط نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان را تائید کرده بود. سه هفته پیش نیز «مالک جمعه گولاف» رئیس پیشین نهاد اطلاعاتی وزارت دفاع قرقیزستان نیز از تلاش غرب برای بی ثباتی در آسیای مرکزی با استفاده از کریدور افغانستان پرده برداشت.

به نظر می رسد هدف اصلی داعش بی ثبات کردن افغانستان نیست بلکه هدف اصلی رساندن خودشان به جمهوری های آسیای مرکزی است تا از این طریق تنش را مرزهای جنوبی روسیه افزایش دهند بنابراین افغانستان تنها سنگ بنای این طرح جدید است.

در همین ارتباط براساس جدیدترین برآوردهای نهادی اطلاعاتی ایالات متحده این گروه قادر به گسترش تروریسم در سطح جهانی نیست. آنان داعش افغانستان موسوم به داعش ولایت خراسان را مشکلی منطقهای میدانند که بیشتر تهدیدی برای طالبان، روسیه و چین است تا غرب.

این برآورد اطلاعاتی یادآور نوشته های «هیلاری کلینتون» است. وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتابش تحت عنوان «گزینههای دشوار» به طور آشکار اعلام می کند «داعش در واقع ساخته دست آمریکا با هدف تقسیم خاورمیانه است من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود اما ناگهان همه چیز فروپاشید».

این گاف کاخ سفید به همین جا منتهی نمی شود، رئیس جمهوری کنونی آمریکا نیز در زمان کارزار انتخاباتی سال 2016 در مناظره با کلینتون، او و همفکرانش را به عنوان معمار تشکیل داعش معرفی کرده بود.

برنامه آمریکا در حیات خلوت روسیه و چین

آسیای مرکزی ضمن آنکه به عنوان حیات خلوت روسیه شناخته می شود از اهمیت وافری نیز برای قدرت نوظهور جهان یعنی چین نیز برخودار است.

پیش از هر چیزی، به لحاظ ژئوپولتیکی آسیا مرکزی دروازه جنوبی روسیه و هم مرز با مناطق شمال غربی چین محسوب می شود بنابراین هرگونه تحرک تروریستی در این منطقه به طور خودکار این دو کشور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و می تواند با ایجاد حفره های امنیتی، ضربات مهلکی به ژئوپولتیک این دو ابرقدرت وارد سازد.

این مساله زمانی بغرنج تر می شود که به لحاظ نژادی، قومی و مذهبی کشورهای آسیای مرکزی امتداد بزرگی در خاک چین و روسیه دارند به عبارت بهتر تقویت پایگاه تروریست ها در پنج کشور آسیای مرکزی می تواند گسل مذهبی و قومی جنوب روسیه و شمال غرب چین را بیشتر گسترش دهد و تروریست های داعش به راحتی وارد عمق خاک این دو ابرقدرت شوند و به نوعی عمق استراتژیک دو کشور را با چالش روبرو سازند.

همچنین آسیای میانه بازار اقتصادی بزرگی برای روسیه و چین است و هر دو کشور به بازار بزرگ، نیروی کار ارزان، منابع طبیعی این منطقه غنی نیاز دارند حال آنکه با تشدید فعالیت های تروریستی این منطقه به لحاظ ژئواکونومیکی هیچ رهاوردی برای پکن و مسکو دربرنخواهد داشت.

در بلند مدت نیز حضور تروریست های داعش در آسیای مرکزی می تواند همچون افغانستان، سوریه و عراق به شکل گیری دولت های تضعیف شده بیانجامد که راه را برای مداخله آمریکا در این کشورها همواره خواهد کرد.

به بیان بهتر آمریکایی ها به بهانه مبارزه با تروریسم اکنون حضور اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بزرگی در شمال سوریه و عراق دارند و همین نسخه نیز می تواند درمورد آسیای مرکزی تکرار شود.

به نظر می رسد آسیای مرکزی و به کارگیری ترور و آن هم از نوع داعشی آن، متغییر کم هزینه و حتی پربازده ای برای ایالات متحده علیه روسیه و چین باشد بنابراین در آینده نزدیک تقویت فعالیت های داعش و آغاز تحرکات آنان در این منطقه مهم و سرنوشت ساز دور از انتظار نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024131

وب گردی

وب گردی