پایان ترس از آندوسکوپی/ تکنیک جدید آینده تصویربرداری پزشکی را رقم می‌زند

دانشمندان طی تحقیقاتی جدید تکنیک تصویربرداری نوآورانه‌ای را ابداع کردند که در آن از سونوگرافی برای تهیه تصاویر عمقی به روش غیرتهاجمی استفاده می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آندوسکوپی در حال حاضر یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای تصویربرداری پزشکی است. کاربردهای آن شامل تشخیص شرایطی است که بر ریه‌ها، روده بزرگ، گلو و دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد.

متخصصان آندوسکوپی طی این عمل لوله باریک و نازکی را با یک نور قوی و یک دوربین در دهانه کوچکی مانند دهان یا برش کوچک که جراح ایجاد می‌کند، قرار می‌دهند.

تعویض لنز فیزیکی با لنز مجازی


«Chamanzar» و «Scopelliti» در مقاله خود توضیح می‌دهند که بافت بیولوژیکی، به عنوان یک ماده کدر (متراکم و مات)، امکان استفاده از روش‌های نوری را محدود می‌کند. این بافت به طور خاص، از ذرات و غشاهای بزرگ ساخته شده و عمق و وضوح تصویر نوری را محدود می‌کند.

روش جدید از سونوگرافی، از لنز مجازی در بدن به جای قرار دادن نوع فیزیکی آن، استفاده می‌کند. سپس اپراتور لنزها را با تغییر امواج فشار اولتراسونیک در محیط تنظیم می‌کند بنابراین با استفاده از وسایل غیر تهاجمی، تصاویر عمقی خوبی به دست می‌آید.

امواج اولتراسوند محیطی را که در آن نفوذ می‌کند را فشرده یا رقیق خواهد کرد. نور در بافت فشرده کندتر و در بافت رقیق سریعتر حرکت می‌کند. محققان اعلام کردند که آن‌ها با استفاده از این اثر فشرده‌سازی و رقیق‌سازی توانستند لنز مجازی ایجاد کنند.

آن‌ها با انتشار امواج فراصوت از طریق محیط، چگالی آن را تعدیل می‌کنند و از این رو شاخص انکسار موضعی آن را نشان می‌دهند؛ این ماده در مناطق تحت فشار فشرده می‌شود و در نتیجه چگالی بالاتری ایجاد می‌کند، در حالی که در نواحی تحت فشار منفی که چگالی محلی کاهش می‌یابد رقیق می‌شود در نتیجه موج pressure standing، ضریب شکست موضعی را ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، تنظیم یا پیکربندی مجدد امواج اولتراسوند از خارج می‌تواند لنز را به داخل محیط منتقل کند و به این وسیله امکان رفتن به مناطق مختلف و گرفتن تصاویر در اعماق مختلف فراهم می‌شود.

آنچه این تحقیق را از روش‌های آکوستیک نوری متداول متمایز می‌کند این است که از خود محیط هدف استفاده می‌شود که می‌تواند یک بافت بیولوژیکی باشد تا در انتشار آن از طریق محیط تأثیر بگذارد. این تعامل فرصت‌هایی برای مقابله با موانع ایجاد شده در مسیر عبور نور ایجاد می‌کند.

تکنیک انقلابی در تصویربرداری پزشکی

برخی از کاربردهای این تکنیک جدید شامل تصویربرداری از مغز، تشخیص شرایط پوستی و شناسایی تومورها در اندام‌های مختلف است. این روش بسته به منطقه‌ای که نیاز به نظارت دارد، می‌تواند شامل یک دستگاه دستی یا متصل به پوست باشد. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی با استفاده از آن بر روی سطح پوست، تصاویر ارگان‌های داخلی را بدون عوارض جانبی و ناراحتی‌های آندوسکوپی به دست خواهند آورد.

امکان انتقال تصاویر از اندام‌هایی مانند مغز (بدون نیاز به قرار دادن اجزای نوری فیزیکی) جایگزین مهمی برای کاشت آندوسکوپ‌های تهاجمی در بدن است. این روش تصویربرداری زیست پزشکی را متحول خواهد کرد.

Scopelliti یکی دیگر از نویسندگان این مقاله افزود که محیط‌های کدر همیشه مانعی برای تصویربرداری نوری بودند اما ما نشان دادیم که می‌توان این محیط‌ها را به گونه‌ای تغییر داد تا بتوان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

زمانی‌که سونوگرافی با الگوی مناسب فعال می‌شود، محیط کدر بلافاصله شفاف خواهد شد. فکر به تأثیر بالقوه این روش در طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی زیست پزشکی تا دید رایانه بسیار هیجان انگیز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024147

وب گردی

وب گردی