طرح ملی خودکفایی بذر، حرکت جهادی دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه است/ واگذاری ماموریت ایجاد گلخانه و تولید انبوه بذر به واحد مبارکه مجلسی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تکنولوژی گلخانه و تولید انبوه بذر را دو مأموریت واحد مبارکه مجلسی دانست و گفت: طرح ملی خودکفایی بذر، حرکت جهادی دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی در مراسم کلنگ‌زنی طرح ملی خودکفایی بذر کشور که عصر روز گذشته چهارشنبه 16 مردادماه 98 در واحد مبارکه - مجلسی برگزار شد، اظهار کرد: افتخار داریم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری «سال رونق تولید» نامگذاری شده و با توجه به تأکید ایشان بر جهاد مستمر علمی، شاهد به ثمر رسیدن هفت سال جهاد اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی باشیم. اقتداری و خانم گل‌آبادی سال‌ها جهاد مستمر کردند که منجر به تولید بذرهای هیبریدی مورد نیاز کشور شد و امروز به این مسئله می‌بالیم که می‌توانیم با اجرای طرح ملی خودکفایی بذر کشور، انحصار تولید این بذرها را که در اختیار آمریکا بود، بشکنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه وضعیت واردات بذر به جایی رسیده بود که محصولاتی که سالیان طولانی است در سفره مردم قرار دارد، از خارج وارد می‌شد و امروز تولید بذرهای هیبریدی توسط محققان واحد اصفهان (خوراسگان) جای تبریک و تشکر دارد.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از این طرح، 30 هکتار از اراضی کشاورزی خود در شهر مجلسی را به این طرح اختصاص داد و تأکید داشتیم که با توجه به آنکه افتخار تولید بذر هیبریدی صیفی‌جات مهم ایران از آن دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان است، تولید انبوه آن نیز در یکی از شهرهای این استان باشد. در بازدیدی که از شهر مجلسی داشتیم، مأموریت ایجاد گلخانه و کشاورزی فضای باز برای تولید این بذرها را به واحد مبارکه – مجلسی واگذار کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پروژه ملی خودکفایی بذر کشور یک طرح کاملاً ملی است و اولین حرکت جهادی دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه است، گفت: این طرح اولین پروژه‌ای است که با حمایت صندوق شکوفایی و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی شده است. مجموعه دانش بنیانی که این کار را انجام می‌دهند، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستند که یک مدل موفق از شرکت‌های دانش بنیان واقعی محسوب می‌شوند.

وی افزود: با اجرای این طرح و موضوع تکنولوژی گلخانه که به عنوان یکی از مأموریت‌های واحد مبارکه – مجلسی در نظر گرفته‌ایم، این واحد دانشگاهی در حوزه فناوری کشاورزی گلخانه‌ای در کشور پیشرو خواهد بود و باید همه تمرکز خود را بر موضوع تولید بذر و تکنولوژی سازه‌های گلخانه‌ای معطوف کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طرح ملی خودکفایی بذر، اشتغالزایی عظیمی برای استان و کشور به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: با توجه به اینکه واحد مبارکه – مجلسی در جوار مجتمع صنعتی فولاد مبارکه اصفهان قرار دارد، می‌تواند در زمینه تولید سازه‌های گلخانه‌ای و محصولات مورد نیاز این صنعت فعال باشد. این واحد با در اختیار داشتن امکانات، سوله‌ها و زیرساخت‌های مناسب، می‌تواند با تمرکز فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری خود در حوزه تکنولوژی گلخانه و تولید بذر، زمینه را برای ایجاد یک شهرک صنعتی در حوزه محصولات گلخانه‌ای فراهم کند و فناوری‌های بروز خود را در اختیار صنایع قرار دهد.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در دهه اول مبارک ذی‌الحجه هستیم و دو عید بزرگ قربان و غدیرخم را پیش رو داریم، کلنگ‌زنی طرح ملی خودکفایی بذر کشور را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در سال آینده شاهد شکوفایی شهر مجلسی باشیم.

اگر در اقتصاد و معیشت به استقلال نرسیم، امنیت تأمین نخواهد شد

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر مبارکه با بیان اینکه جامعه ارزشی، دارای علم، بصیرت و تحقیق است، اظهار داشت: چکیده جامعه ارزشی به بندگی و عبودیت الهی ختم می‌شود و در سایه استقلال اقتصادی و امنیت، جامعه به آمال‌های خود خواهد رسید.

وی ادامه داد: معیشت مسئله بسیار مهمی است که باید برای خودکفایی در آن، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و هزینه کرد و اگر در اقتصاد و معیشت به استقلال نرسیم، امنیت نیز تأمین نخواهد شد، چرا که امنیت رابطه مستقیمی با استقلال اقتصادی دارد. مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب بر اهمیت موضوع اقتصاد تأکید کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در طرح ملی خودکفایی بذر کشور، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در خودکفایی کشور از واردات بذر، گام خیلی خوبی برداشته که جای تقدیر دارد.

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر تمرکز واحد مبارکه – مجلسی بر حوزه تکنولوژی گلخانه و تولید بذر، گفت: زمانی که وارد یک پروژه ملی می‌شویم، باید به همه ابعاد آن توجه داشته باشیم و پروژه ملی خودکفایی بذر کشور به قدری بزرگ است که اگر واحد مبارکه – مجلسی همه فعالیت‌های خود را بر آن متمرکز کند، جای کار دارد.

وی خاطرنشان کرد: موفقیت این طرح، همت و حمایت مسئولان شهری را می‌طلبد و اگر به توسعه آن کمک شود، این طرح ملی برای کشور خیر و برکت به همراه خواهد داشت که ابتدا شهر مجلسی و استان اصفهان و سپس تمام کشور از آن بهره‌مند خواهند شد.

در ادامه، خانم زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح ملی خودکفایی بذر کشور، تصریح کرد: این طرح برای جوانان بستر اشتغال ایجاد خواهد کرد و منجر به افزایش توان تولید داخلی و امید جوانان به آینده خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در مسیری قدم گذاشته که می‌تواند برای فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشگاهی اشتغال‌آفرینی کند که این رویکرد جای تحسین و تقدیر دارد.

سعیدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مبارکه یکی از شهرستان‌های صنعتی کشور است، این آمادگی و پتانسیل وجود دارد که بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه - مجلسی را به عنوان یک واحد بین‌المللی معرفی کنیم و از ظرفیت جمعیت شناور 150 هزار نفری این شهرستان بهره ببریم.

دکتر مریم گل‌آبادی مدیرعامل شرکت نگین بذر در ادامه این نشست، با تشریح طرح ملی خودکفایی بذر کشور گفت: ایران از نظر تولید صیفی‌جات در رتبه دوم تا ششم جهان قرار دارد، اما نکته قابل تأمل این است که اکثر این بذرها وارداتی است و از کشورهای آمریکا، سوئیس، فرانسه، هلند، آلمان و... به کشور وارد می‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت شرکت دانش بنیان نگین بذر از سال 1392 با تمرکز بر تولید بذر صیفی‌های مهم ایران و دانه روغنی کنجد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) آغاز شد. خوشبختانه در این مدت توانسته‌ایم بذرهایی با کیفیت بالا و سازگار با شرایط آب و هوایی کشور تولید کنیم.

دکتر گل‌آبادی در پایان گفت: پیش‌بینی ما این است که در فاز اول طرح ملی خودکفایی بذر کشور در مدت کمتر از 17 ماه بتوانیم 200 میلیون بذر هیبریدی تولید کنیم و سالانه 80 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم.

در ادامه، دکتر محمد گلناری عباسی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه – مجلسی گفت: این واحد دانشگاهی 100 هزار مترمربع فضای آموزشی، 68 واحد آزمایشگاهی، 35 واحد کارگاهی و در مجموع 167 هکتار عرصه و زمین در اختیار دارد که می‌تواند در راستای برنامه‌های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی به کار گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024175

وب گردی

وب گردی