برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با محوریت حجاب و عفاف سرلوحه کار مسئولان دانشگاه قرار گیرد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فعالیت‌های معرفتی ، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، مناظره‌های دانشجویی، نمایشگاه عکس و نمایشگاه اسناد  تاریخی با محوریت حجاب و عفاف  س لوحه کار مسئولان دانشگاه قرار گیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، ابراهیم کلانتری در کارگاه آموزشی شیوه‌های اجرایی کردن دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و اجتماعی که به میزبانی واحد شیراز برگزار شد، اظهار کرد: مسئله حجاب و عفاف و آراستگی و شئون فرهنگی و اجتماعی مسئله بسیار مهم و حیاتی در جامعه بوده و اهمیت این موضوع بر همگان مشخص است. باید آن را جدی گرفت و مهم قلمداد کرد و اگر این مسئله جدی گرفته نشود، چندین مسئله مهم دیگر به مخاطره می‌افتد.

وی ادامه داد: موضوع حجاب و عفاف، رفتار و شئون فرهنگی حساس است و اگر اقدام به‌موقعی صورت نگیرد ده‌ها ارزش والای فرهنگی دیگر به خطر می‌افتد. ولنگاری در حوزه حجاب و عفاف به سست شدن بنیان مقدس خانواده و در نهایت به فروپاشی خانواده می‌انجامد و افزایش طلاق در جامعه بالا و بالاتر می‌رود. این امر سست شدن غیرت ملی و زیر سؤال رفتن ارزش‌های انقلاب را در پی خواهد داشت که در این خصوص می‌طلبد کارها را به‌موقع و به صورت آنی و لحظه‌ای انجام دهیم. اگر غیر ازاین شود، می‌تواند تبعاتی سوء داشته باشد که این امر در برهه‌هایی از تاریخ مشهود بوده و اگر غفلتی دراین میان صورت پذیرد، یک عمر پشیمانی به همراه خواهد داشت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مسئله دیگری که دربرخی از محافل درون و برون‌دانشگاهی به آن می‌پردازند، اختلاف افکنی بین ظاهر و باطن در برخی از مسائل به‌ویژه مسائل دینی و اعتقادی است. می‌طلبد در این راستا هوشمندانه و با تمسک جستن به آیات و روایات استناد کرد که ظاهر، اصل و سرآغاز حرکت است و سپس باطن قرار دارد. ایمان به ظاهر است و به باطن شکل راه می‌دهد و گام اول را ظاهر می‌سازد. باید شخص پیامبر (ص) را مصداق و اسوه حرکت قرار داد و واجب است از ایشان تأسی بگیریم. باید ظاهر و باطن ما همسو با اسوه نبوی باشد؛ چه در ظاهر و چه در باطن. امروزه بحث ظاهر، پوشش، عفاف و رفتار مناسب باید در چارچوب شرع مقدس باشد و می‌تواند به عنوان واجب الهی و به عنوان تکلیف نهادینه شود. باید در این زمان با انجام برنامه‌های دقیق و اصولی و تشکیل کارگروه‌ها و جلسه‌ها، این کار مهم را به سر منزل مقصود برسانیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: در دستور العمل آراستگی و شئون رفتاری و فرهنگی، همه عزیزان در دانشگاه مسئول هستند و باید همراه و همگام با سایرین، گام‌های محکمی برداشته شود. هیچ کس معاف نیست و همه باید برای انجام امورات طبق دستورالعمل بسیج شوند. این دستورالعمل خودساخته نیست و برگرفته از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و محصول فرامین امام راحل (ره) ومقام معظم رهبری است. نخستین اقدام در گام اول، فعالیت معرفتی است و نخست باید دانشجو، کارمند و استاد توجیه شوند تا درادامه دچار شبهه نشوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: یکی دیگر از موارد مهم و ضروری را راه‌اندازی مراکز مشاوره امین دانست که لازمه آن به‌کارگیری افراد متعهد و متخصص دراین مراکز است تا دانشجویان دچار انحراف وگمراهی نشوند.

وی اهمیت دادن به تشکیل کمیته‌های انضباطی، فضاسازی محیط دانشگاه، آراستگی محیط و استفاده از آیات و روایات در محیط دانشگاه را مهم برشمرد و خواستار رعایت این اصول از سوی همه مسئولان دانشگاه شدٰ تا دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی همسو با آرمان‌های امام و انقلاب به کارخود با جدیت تمام ادامه دهد.

محمدکاظم کاوه پیشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز در ادامه گفت: فعالیت فرهنگی امروزه در زمره سخت‌ترین امور قرار گرفته و گام نخست در این فعالیت عظیم، تحول درون شخص است. فرد باید اهتمام ویژه‌ای برای رسیدن به هدف متعالی داشته باشد که همان تزکیه بعد تعلیم است و در امور مربوط به حوزه فرهنگی، روش و مقصد با هم گره خورده‌اند، در این‌صورت اگر کنار هم باشند به هدفی واحد می‌رسند.

رئیس واحد شیراز افزود: داشتن اخلاق نیکو گامی موثر در حوزه فرهنگی است که در دین مورد تأکید قرارگرفته استٰ. داشتن خلق وخوی حسنه، فعالیتی فرهنگی است. به عنوان مثال، نمی‌شود مدرس قرآن باشیم و قرآنی نباشیم. یکی از روش‌های تأثیرگذاری روی افراد تغییر در شخص است و این امر جز با ظرافت و تغییر درون خودمان حاصل نخواهد شد.

مریم زیبایی‌نژاد، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز اظهار کرد: حجاب در زندگی روزمره ما اثراتی دارد که با رعایت این مقوله که هم برای زن و هم مرد است، ایمان و اعتقاد قلبی را همراه خواهد داشت، امروز هدف استکبار، استعمار و صهیونیست جهانی دور کردن جوانان به‌ویژه خانم‌ها از حجاب و عفاف است. سالیان متمادی است با خدعه‌های بی‌شمار و با پی‌ریزی برنامه‌ها و ورود کارشناسان و افراد خبره درصدد هستند کانون گرم خانواده که در مرکز آن مادران قرار دارند را هدف توطئه‌های خود قرار دهند، جامعه را دچار انحطاط کنند و باعث تزلزل این محفل شوند که می‌‌طلبد فعالیت هوشمندانه و بادقت و ظرافت صورت گیرد.

رضا نصیری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه به تبیین محورهای اصلی دستورالعمل آراستگی و ارائه راهکار‌های معرفتی و ایجابی برای اجرای این دستورالعمل در جهت تقویت فضای معنوی و آراستگی دانشگاه پرداخت و صحبت‌هایی را مطرح کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام عباسعلی رستمی، معاون مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نیز به تببین مصداق‌های آراستگی و پوشش اسلامی دانشگاهیان خواهر و برادر و متناسب‌سازی آن با سایر دانشگاه‌‌های معتبر جهان پرداخت.

علیرضا طوسی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و مرکز نظارت، ارزیابی و بازرسی دانشگاه آزاد اسلامی هم با ارائه گزارش استانی پیرامون برنامه‌ها و پیامدها در خصوص دستورالعمل آراستگی از منظر حجاب و عفاف در دانشگاه آزاد اسلامی، توضیحاتی ارائه داد و خواستار توجه جدی مسئولان به این امر مهم شد.

عبدالمجید طالب تاش، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تبیین اعضای کارگروه آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری و تبیین وظایف و مسئولیت‌های اجرایی هر یک از اعضا بر اهمیت این دستورالعمل افزود و از اعضای کارگروه‌ها خواست در انجام وظایف محوله از هیچ تلاشی دریغ نکنند و در انجام وظایف محوله سرآمد باشند.

کارگاه آموزشی شیوه‌های اجرایی کردن دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و اجتماعی با همت و همکاری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و دفتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و با شرکت مسئولان واحدها و مراکز دانشگاهی استان‌های فارسٰ، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024177

وب گردی

وب گردی