تشخیص رانندگان خواب آلود با تکنیک تشخیص چهره

یک دستگاه جدید رانندگان خواب آلود روسی را در سایت Yandex.Taxi که متعلق به Uber است مشخص می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به گزارش بلومبرگ، Yandex.Taxi، بزرگترین سرویس تاکسی در کشور روسیه دستگاه‌هایی را که از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کنند در کلیه اتومبیل‌های خود نصب می‌کند.

این شرکت سال گذشته با Uber ادغام شد و به رانندگان اجازه دسترسی به هر دو برنامه را داد.

این دستگاه که روی شیشه جلوی اتومبیل نصب خواهد شد، شامل نرم افزاری است که می تواند علائم یک فرد خواب آلود(از جمله چشم زدن، خمیازه کشیدن) را شناسایی کند. این نرم افزار قادر به شناسایی 68 نقطه صورت است.

این اقدام Yandex در پاسخ به مطالبات قانون گذاران روسی در مورد اقدامات بیشتر شرکت‌های تاکسی برای جلوگیری از تصادفات است. مسکو سال گذشته با 764 تصادف رانندگی با 23 کشته را تجربه کرد.

خودروسازان قبلاً ویژگیهای مشابه تشخیص چهره را در وسایل نقلیه خود به راه انداخته اند اما سیستم جدید شامل ویژگی‌هایی به نام DriverFocus به عنوان یک سیستم نظارت بر راننده است که می تواند علائم خستگی رانندگان را مشخص کند. یک دوربین از نور مادون قرمز برای ردیابی موقعیت سر راننده استفاده می‌کند.
Uber از رویکرد تکنولوژیکی کمتری برای موارد این چنینی استفاده می‌کند و زمانیکه رانندگان به محدودیت زمانی 12 ساعته می‌رسند به طور خودکار آفلاین می‌شود.

Lyft دارای محدودیت زمانی 14 ساعته است. اما رانندگان در صورت استفاده از هر دو برنامه به راحتی می توانند از چنین محدودیت هایی خلاص شوند. Yandex پیش از این در 100 اتومبیل این تکنیک تشخیص چهره را استفاده کرده و قصد دارد به زودی این فناوری را به چند هزار خودرو منتقل کند.
سیستم تشخیص چهره ( facial recognition system) یک تکنولوژی توانا در شناسایی و تأیید یک فرد از یک عکس دیجیتالی یا ویدئو می‌باشد. سیستم تشخیص چهره، سیستمی است که بر اساس تکنولوژی هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری عمیق (Deep Learning) قادر به شناسایی چهره افراد با دقت بالا می‌باشد. در بازشناخت تصویر یک چهره، تصویر ورودی با توجه به اطلاعات موجود در بانک اطلاعات، مورد شناسایی قرار می‌گیرد. این بانک شامل مشخصاتی از تصویر چهره افراد شناسایی شده‌است.

در حالی که در ابتدا با داشتن یک فرم کاربردی کامپیوتری، در زمان‌های اخیر با سایر انواع تکنولوژی مانند روباتیک، بسیاری از کاربردهای آن مشاهده شده‌است. به‌طور معمول به عنوان کنترل دسترسی در سیستم‌های امنیتی استفاده می‌شود و می‌تواند با سایر بیومتریک‌ها مانند سیستم‌های تشخیص اثر انگشت یا سیستم‌های تشخیص چشم، مقایسه شود.

اگر چه دقت تشخیص چهره خوب است زیرا تشخیص عنبیه و تشخیص اثر انگشت است، به‌طور گسترده‌ای به دلیل فرایند بدون تماس و غیر تهاجمی آن به کار می‌رود.اخیراً، آن را تبدیل به یک شناسایی تجاری و ابزار بازاریابی برنامه‌های دیگر شامل تعامل پیشرفته انسان و کامپیوتر، نظارت تصویری، نمایه سازی خودکار تصاویر و پایگاه داده‌های ویدئویی می‌باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024207

وب گردی

وب گردی