دانشگاه‌ها باید تاب‌و‌توان اجتماعی را بالا ببرند/ استفاده غیر‌حضوری از تخصص نخبگان خارج از کشور

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشگاه‌ها باید از تمام تخصص و امکان‌ها برای حل مسائل و مشکلات هم در جهت مشورت‌دهی به دستگاه‌های اجرایی مختلف و هم در راستای بالا بردن تاب و توان اجتماعی مورد نیاز کشور استفاده کنند.

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره وظایف دانشگاه‌ها در شرایط تحریم اقتصادی کشور اظهار کرد: خوشبختانه تجربه چهل ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داده است که دانشگاه‌ها تا حد زیادی به وظایف اجتماعی و مسئولیت‌های خود در این حوزه توجه کرده‌اند. بعد از انقلاب، دفاع مقدس را هم پشت سر گذاشتیم که دانشگاه‌ها هم در حضور فیزیکی و هم در حمایت‌های تخصصی، کارهای بسیار بزرگی انجام دادند.

وی افزود: دانشگاه‌ها در هر عرصه و مرحله‌ای از مسیر انقلاب اسلامی، حضور پررنگی داشته‌اند. طبیعتاً اکنون که با تحریم‌های جدی‌تری مواجه هستیم و مردم نیز در این بخش تحت فشار هستند، دانشگاه‌ها باید از تمام تخصص و امکان‌ها برای حل مسائل و مشکلات هم در جهت مشورت‌دهی به دستگاه‌های اجرایی مختلف و هم در راستای بالا بردن تاب و توان اجتماعی مورد نیاز کشور استفاده کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: سمینار رؤسای دانشگاه‌ها این بار به طور خاص به‌جای این‌که به مسائل داخلی خود بپردازد، موضوعی را مطرح کرده که دانشگاه‌ها چه نقشی می‌توانند برای حل مشکلات در زمان تحریم ارائه دهند. تربیت نیروی انسانی متخصص، فعالیت عادی دانشگاه‌هاست که دنبال می‌شود، انجام پروژه‌ها و پژوهش‌ها برای مشکلات مختلف صنایع، خدمات کشاورزی، مسائل اجتماعی و علوم انسانی نیز باید با تحرک و توان بیشتری پیگیری شود.

صدیقی خاطرنشان کرد: ارتباط نزدیکی که بین دانشگاه و صنعت نیاز است، اهمیت زیادی دارد که البته به توان دانشگاه‌ها نیز اضافه می‌کند. وقتی به صنعت نزدیک شویم و مشکلات را شناسایی و برای حل آن تلاش کنیم، به تدریج فارغ‌التحصیلان نیز با مشکلات صنعت آشناتر شده و با آمادگی بهتری وارد بازار کار می‌شوند که نفعی دوطرفه برای دانشگاه و صنعت دارد.

وی افزود: با سازوکارهایی که در دانشگاه‌ها مانند دفتر ارتباط با صنعت داریم، می‌توان اقدامات خوبی انجام داد. نهادهایی هستند که سفارش‌ها را تحویل گرفته و در دانشگاه‌ها تقسیم می‌کنند، نیاز به نهاد جدیدی نیست و همین دفاتر باید با اطلاع از وضعیت کشور، فعال‌تر جلوتر بروند و امور را دنبال کنند

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد این‌که چرا دولت زودتر به فکر همکاری با دانشگاه‌ها نیفتاد، گفت: همکاری به طور طبیعی انجام شده و تعداد پروژه‌هایی که دانشگاه‌ها با صنایع مختلف پیش برده‌اند، کم نبوده و افزایش نیز داشته است؛ اما با جدی‌تر شدن حلقه تحریم، احساس شد باید توان مضاعفی به‌کار گرفته شود. اتفاق جدیدی نیفتاده؛ بلکه امروز تلاش و دقت بیشتری صورت می‌گیرد.

صدیقی در پایان، درباره جذب نخبگان ساکن خارج از کشور تأ‌کید کرد: روند جذب نخبگان دو بخش فیزیکی و فکری دارد. ممکن است متخصصی در خارج از کشور باشد و فکر و ذهن خود را در اختیار دانشگاه و حل مشکلات کشور قرار دهد و حضور فیزیکی او در ایران، مستمر نباشد. به هر حال در هر دو جنبه، موضوع را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024238

وب گردی

وب گردی