گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت نیازمند کار شبانه‌‌‌‌روزی است/ ایجاد دفاتر صنعتی در واحدهای دانشگاه

سرپرست دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات گفت: تاکید دکتر طهرانچی به هم‌جواری دانشگاه با صنعت برای تعامل قوی‌‌‌‌تر با صنایع مختلف، نیازمند کار شبانه‌‌روزی در تقویت این ارتباط است.

عباس طلوعی سرپرست دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مشکلات ارتباط دانشگاه با صنعت و راهکارهای موثر در رفع این مسائل گفت: متاسفانه در کل مجموعه آموزش عالی کشور آن‌‌طور که باید ارتباط مناسبی میان دانشگاه و صنعت برقرار نشده، این در شرایطی است که ایجاد تعامل مناسب میان این دو، منجر به اعتماد متقابل طرفین و استفاده از حضور متخصصان بومی در صنایع مختلف و رونق تولید کالای ایرانی خواهد شد.

وی افزود: یکی از دلایل عمده عدم برقراری ارتباط صحیح میان دانشگاه و صنعت حرکت جلوتر دانشگاه‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی از فناوری تولید بوده است. متاسفانه بسیاری از استادانی که در امور مرتبط با تولید تدریس دارند با حضور در فضای صنایع مختلف نتوانستند به خوبی فعالیت کنند که بدبینی و عدم‌اعتماد متقابل میان این دو شکل گرفته است. تبادل مناسب اطلاعات و حضور نمایندگان صنعت در دانشگاه و دانشگاه در صنعت، آن‌‌طور که باید رقم نخورده است.

سرپرست دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات درباره نقش دانشگاه آزاد در گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت یادآور شد: دانشگاه آزاد با توجه به تغییر رویکرد جدید در زمینه گسترش ارتباط با صنعت قدم‌‌‌های خوبی برداشته است. درحال حاضر به عنوان مثال، واحد خوراسگان را داریم که با انعقاد قرارداد با صنایع فولاد استان اصفهان هم در صنعت حضور پیدا کرده و هم صنعت دفتری را برای ارتباط بیشتر با دانشگاه در این واحد دانشگاهی ایجاد کرده که مواردی از این دست، نوید‌‌دهنده گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت و بهره‌‌مندی از دانش بومی متخصصان ایرانی است.

طلوعی درباره راهکارهای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت متذکر شد: درصددیم اولین سمینار تولید را برای توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت در ایران برگزار کنیم تا صنعت‌‌‌‌‌‌گران و دانشگاهیان کنار هم قرار گرفته و به بررسی چالش‌‌های خود بپردازند. تقویت این ارتباط به دلیل نقش اثرگذاری که در توسعه و پیشرفت یک کشور دارد باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد. در دانشگاه آزاد باید کاری کنیم که صنعت‌‌گران ما دائما در مجموعه کل واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، در رفت و آمد باشند و این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت و رونق تولید در کشور سهمی اثرگذار داشته باشد.

وی تاکید کرد: برای حضور صنعت‌‌گران در دانشگاه‌‌‌‌ها و تقویت این ارتباط، باید کار شبانه‌‌روزی داشته باشیم و حضور صنایع مختلف در فضای دانشگاه و حضور دانشگاهیان در صنایع گوناگون باید به امری بدیهی و مشخص تبدیل شود. تا زمانی که افراد متخصص به طور عملی در صنایع گوناگون وارد میدان نشوند کلیه نظریه‌‌ها حاصلی نخواهد داشت. بنابراین باید متخصصان ما دائما در فضای کارخانجات حضور یافته و دانش فنی خود را در اختیار صنایع مختلف قرار دهند و فضای دانشگاه‌‌های ما باید به گونه‌‌ای باشد که صاحبان کارخانجات و صنایع مختلف برای حضور در این فضا، با ایجاد یک دفتر در دانشگاه به تعامل با دانشگاه بپردازند.

سرپرست دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: اگر با تلاش و پشتکار مضاعف در جهت رسیدن به جایگاه نخست دانشگاه آزاد در انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 تلاش کنیم، بدون تردید این امر تحقق خواهد یافت و در زمینه ارتباط این دانشگاه با صنایع مختلف به جایی خواهیم رسید که کارخانجات مختلف داوطلبانه از حضور استادان ما استقبال خواهند کرد.

وی در پایان درباره هم‌‌‌جواری دانشگاه با صنعت در دانشگاه آزاد برای توسعه این ارتباط متذکر شد: بدون تردید، تاکید دکتر طهرانچی به هم‌جواری دانشگاه با صنعت برای تعامل قوی‌‌‌‌تر با صنایع مختلف، نیازمند کار شبانه‌‌روزی در تقویت این ارتباط بوده و یکی از موارد قابل توجهی است که نقش تعیین‌‌‌‌‌کننده‌‌ای در توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024249

وب گردی

وب گردی