انتشار تصویر خارق‌العاده از مشتری توسط ناسا

ناسا تصویر جدیدی از مشتری منتشر کرده است که در آن هاله‌های رنگارنگ و یک نقطه قرمز بزرگ دیده می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تصاویر جدیدی که توسط تلسکوپ هابل از سیاره مریخ گرفته شده نشانگر وجود یک نقطه بزرگ قرمز و رنگ‌های شدیدتری در نوار ابر اطراف آن است.

تصویر از نزدیکی نقطه‌ای به نام «opposition» گرفته شده است که در آن مشتری تقریباً مستقیماً مقابل خورشید قرار دارد.

نوارهای رنگارنگ یخی آمونیاک با اختلاف در ضخامت و ارتفاع در بالای سیاره دیده می‌شوند. آنها به دلیل فشارهای جوی متفاوت در عرض‌های مختلف و در جهت‌های معکوس جریان می‌یابند. نوارهای روشن‌تر بالاتر رفته و ابرهای ضخیم تری نسبت به نوارهای تیره‌تر دارند.

نقطه قرمز یک سیستم باد فشار بالا است که در خلاف جهت عقربه‌های ساعت مانند یک آنتی‌سیکلون می‌چرخد. ناسا اعلام کرد که این نقطه به اندازه زمین گسترده است و از دهه 1800 در حال کوچک شدن است.

این تصویر در نور مرئی و وقتی مشتری 400 میلیون مایل از زمین فاصله داشت گرفته شده است. رنگ‌ها و تغییرات آنها سرنخ‌های مهمی را برای درک فرآیندهای در حال انجام در جو مشتری فراهم می‌کند.

مناطق پرفشار، مدور و غیرمنظم را که جهت حرکت آنها در جهت حرکت عقربه‌های ساعت است، واچرخند یا آنتی سیکلون می‌نامند. از آنجا که جهت حرکت باد در آنتی سیکلون‌ها برخلاف جهت حرکت باد در سیکلون‌هاست بنابراین به آن حرکت، واچرخندی و چنین سیستمی را سیستم واچرخندی می‌گویند. آنتی سیکلون‌ها در شرایط هوا و اقلیم نقش بسیار مهمی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024262

وب گردی

وب گردی