ماموریت واحدهای مختلف در کمیته ملی بذر دانشگاه آزاد اسلامی تعیین شده است/ تولید بذر گام مهمی در مقابله با تحریم

مدیرکل امور اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کلیه واحدهای دانشگاهی که توانایی فعالیت در عرصه کشاورزی را داشته باشند نقشی تعیین کننده برای توسعه فعالیت‌‌‌های کمیته ملی بذر خواهند داشت برهمین مبنا ماموریت‌‌‌‌های مشخصی به هرکدام از آنها واگذار شده است.

پیام نجفی مدیرکل امور اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های کمیته ملی بذر دانشگاه آزاد و اهداف تشکیل آن گفت: یکی از مهم‌‌‌‌‌‌ترین فعالیت‌‌‌‌های دانشگاه آزاد در حوزه‌‌های دانش‌‌بنیان مرتبط با تولید بذر است و شرکت‌های دانش‌‌بنیان واحد خوراسگان در زمینه تولید بذر هیبرید دستاوردهای قابل توجهی داشتند و با توجه به شرایط تحریم در کشور و واردات این محصول، تولید بذر در کشور توسط دانشگاه آزاد، منجر به خودکفایی، استقلال و عدم نیاز به بیگانگان خواهد شد.

وی درباره تولید بذر در دانشگاه آزاد افزود: بیشترین کاربرد بذر هیبرید در خصوص تولید صیفی‌‌جات و محصولات گلخانه‌‌ای بوده و دانشگاه آزاد به عنوان تنها مرکز آموزش عالی، در این زمینه فعالیت‌‌های گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌ای داشته است. تولید این نوع بذر در انحصار کشورهای ابرقدرت دنیاست که شرایط ناعادلانه تحریم را علیه ایران وضع کردند، نیاز کشور برای تولید این محصول باعث شد تا دانشگاه آزاد، گام‌‌های استواری را در تولید این محصول بگذارد.

مدیرکل امور اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه درباره توجه به بحث کشاورزی در دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد به عنوان دانشگاه حل مسئله، قدم در حل مسائل کشور گذاشته است با بهره‌‌مندی از ظرفیت زمین‌‌‌های زراعی که در ایران وجود دارد، توجه به بحث بازمهندسی کشاورزی در این دانشگاه در اولویت قرار گفته است. گسترش این صنعت در مجموعه دانشگاه آزاد در سراسر کشور با توجه به قابلیت‌‌های اقلیمی که در هریک از واحدهای دانشگاهی وجود دارد، نشان‌‌‌دهنده جایگاه کشاورزی در این دانشگاه است.

نجفی یادآور شد: با توجه به نیاز کشور در تامین بذر و اهمیت و توجه به جایگاه کشاورزی در دانشگاه آزاد، کمیته ملی بذر در این دانشگاه تشکیل شد. شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان ما در تولید بذر، دستاوردهای بسیاری داشتند و در این زمینه بالاترین جایگاه را نسبت به دیگر مراکز آموزش عالی داریم و در حال حاضر، کارخانه تولید بذر را در اصفهان راه‌‌اندازی کردیم.

مجری طرح ملی بذر در دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: در کمیته ملی بذر به واحدهای مختلف بنا به ظرفیت‌‌‌هایی که دارند ماموریت‌‌‌‌های مشخصی واگذار شده است، به عنوان مثال واحد علوم و تحقیقات در زمینه کشت بافت فعالیت دارد که تکثیر گیاهی از این طریق انجام شود. در حوزه بادام‌‌‌‌‌زمینی هم واحد رشت مجری طرح بوده و در زمینه تولید گیاهان دارویی به واحد تهران شرق این ماموریت محول شده همچنین واحد ورامین هم در زمینه تولید بذر ذرت و صیفی‌‌جات فعالیت خواهد داشت. در حقیقت، کلیه واحدهای دانشگاهی که توانایی فعالیت در عرصه کشاورزی را داشته باشند نقشی تعیین کننده برای توسعه فعالیت‌‌‌های کمیته ملی بذر خواهند داشت.

مدیرکل امور اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بذر از موضوعات مهم در حوزه کشاورزی است که حالت انحصاری به خود یافته است. برای خروج از انحصار این محصول مهم در جهت توسعه کشاورزی، مهم‌‌‌ترین گام، حضور دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی در جهت توسعه این محصول دانش بنیان است. تولید بذر، دستاوردی مبتنی بر فناوری روز به دور از روش‌‌‌های سنتی بوده و اگر در زمینه بذر بتوانیم خوب کار کنیم، ظرفیت مناسبی برای اشتغال فارغ‌‌التصیلان کشاورزی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ایجاد خواهد شد. مهم‌‌ترین دستاورد تولید بذر، صادرات این محصول به کشورهای همسایه و وجود ظرفیت مناسب در این زمینه است که این امر، منجر به کاهش خروج ارز از کشور و ارزآوری برای ایران خواهد شد.

نجفی در خصوص بودجه تعیین شده در کمیته ملی بذر تاکید کرد: اختصاص اعتبار به این کمیته، مرحله به مرحله بوده و متناسب با طرح‌‌‌‌های ارائه شده خواهد بود. هر کدام از واحدهایی که ماموریت مشخص در این کمیته دارند با ارائه طرح‌‌های مورد نظر خود در جهت تولید و توسعه بذر می‌‌توانند بودجه لازم را دریافت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024264

وب گردی

وب گردی