6 نکته جست‌و‌جوی مقاله که هر دانشجو باید بداند

مقاله‌نویسی و جست‌و‌جو برای یافتن مقالات مرتبط با موضوع تخصصی، یکی از الزاماتی است که دانشجویان با آن سروکار دارند اما واقعا چه تعداد از آن‌ها کار درست با سایت گوگل اسکالر را می‌دانند؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اینکه در سایت گوگل ابزارهای بسیار مفید و رایگانی ارائه شده است، افراد تنها خود را به جست‌وجوی معمولی عادت داده‌اند. در صورتی‌که گوگل اسکالر «Google Scholar» یک موتور جست‌وجوی مفید برای همه دانشجویان است و گاهی بسیاری از تحصیلکرده‌ها در داخل ایران نیز با آن آشنایی ندارند.

این موتور متن کامل یا ابرداده ادبیات علمی را در قالب‌ها و رشته‌های مختلف منتشر می‌کند.

اولین نسخه از Google Scholar در نوامبر 2004 به عنوان یک رابط کاربری ساده و کاربردی آسان برای جست‌وجوی اطلاعات ساخته شد. برای کار با این موتور کافی است موضوع را در نوار جست‌وجو وارد کنید و نتایجی شامل استنادهای علمی، نشریه‌های داوری شده، پایان‌نامه‌ها، مقالات، نظرات دادگاه و حق ثبت اختراعات را مشاهده کنید.

گوگل اسکالر قابلیتی دارد که می‌تواند بیشتر کاربران را به ژورنال‌های دانشگاهی سراسر جهان برساند. در ادامه نکات برتر در مورد چگونگی استفاده از بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی دانشگاهی جهان را ذکر می‌کنیم.

Cited By = تأثیرگذاری

در زیر عنوان و توضیحات، چندین لینک وجود دارد. یکی از آنها «Cited By» به همراه تعدادی عدد است. هرچه این عدد بیشتر باشد اثرگذاری آن موضوع بیشتر می‌شود.

استفاده از لینک استناد برای انواع سبک‌های استنادی

پیوند دیگر در انتهای توضیحات استناد است. با کلیک روی آن قادر خواهید بود انواع سبک‌های استنادی مانند APA، شیکاگو، هاروارد، MLA و ونکوور را مشاهده کنید.

برای یافتن جدیدترین مقالات در گوگل اسکالر

نتایج به طور معمول توسط مواردی که به آن‌ها ربط دارد طبقه‌بندی می‌شوند. برای مرتب سازی از طریق تاریخ به نوار کناری سمت چپ بروید سپس یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید.

برای تنها مشاهده مقالات منتشر شده اخیر بر اساس ارتباط با موضوع مورد نظر، روی «Since Year» کلیک کنید. برای دیدن چاپ شده‌های اخیر روی «Sort by date» کلیک کنید.

روی نماد پاکت کلیک کنید تا نتایج جدید به صورت دوره‌ای از طریق ایمیل به شما ارسال شود.

برای دریافت بهترین پاسخ‌ها در گوگل اسکالر

در حالی که معمولاً گوگل اسکالر در مقایسه با سایر موتورهای جست‌وجو ژورنال‌های آکادمیک، بیشترین نتایج را ایجاد می‌کند؛ اما همیشه هم بهترین نتیجه مربوط به جست‌وجوی شما را نشان نمی‌دهد.

در چنین شرایطی استفاده از اصطلاحات مرتبط‌تر کمک می‌کند بدان معنا که به جای واژه «پشه مالاریا» می‌توانید «پشه آنوفل» را جست‌وجو کنید.

همچنین می‌توانید با کلیک روی «Cited by» مقالات جدیدتر که به آن اشاره شده را مشاهده کنید؛ زیرا این‌ها معمولاً خاص‌تر هستند.

ممکن است نتایج بسیار خاص باشند. می‌توانید برای دریافتن نتایج عمومی‌تر روی بخش «References» کلیک کنید که معمولاً از نظر ماهیت عمومی‌تر است.

اطلاعات بیشتری را از طریق پیوندهای «Related articles» و«Cited by» جست‌وجو کنید

این دو پیوند به شما امکان می‌دهد تا کارهای مرتبط را از نزدیک مشاهده یا نام نویسنده را جست‌وجو کنید تا موارد تالیف شده توسط آن‌ها را ببینید. به دلیل اینکه معمولا برای تک سوال جواب‌های زیادی وجود دارد، توضیح دادن در مورد آنچه به دنبالش می‌گردید در دریافت پاسخ‌های نزدیکتر بسیار موثر است.

کنترل هزینه‌ها برای تهیه مقالات

خواندن متن کامل مقالات ممکن است نیاز به اشتراک یا پرداخت هزینه داشته باشد. کتابخانه محلی یا دانشگاه شما لیستی از اشتراک‌های آنلاین را در اختیار قرار خواهد داد. با کتابدار در مورد نحوه استفاده از این اشتراک‌ها مشورت کنید. شاید لازم باشد جست‌وجوی خود را از طریق رایانه‌ای در داخل دانشگاه انجام دهید یا از پروکسی کتابخانه در مرورگر خود استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024296

وب گردی

وب گردی