بومی‌سازی طراحی تجهیزات ساخت واگن در کشور

دانش طراحی و ساخت تجهیزات ساخت واگن در کشور، توسط ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بومی سازی می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گروه ریلی ستاد توسعه فناوری‌‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با هدف توسعه صنعت حمل و نقل کشور اقدام به طراحی و ساخت یک رام واگن مترو با همکاری شهرداری تهران کرده است.

صنعت ریلی از بخش‌های اولویت‌دار کشور است و مقام معظم رهبری و دولت بر آن تأکید دارند. در همین راستا ماده 54 قانون برنامه ششم با الزام بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری تا سطح 85 درصد در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.

بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر تنها 33 درصد واگن‌های مورد نیاز کشور به صورت بومی تامین می‌شود که این رقم بسیار ناچیز است و محدودیت‌های زیادی برای این صنعت ایجاد کرده است. بدین منظور و در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و الزام قانونی ماده 54 برنامه ششم توسعه و شعار ملی "رونق تولید"، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت نسبت به تعریف و اجرای مدل بومی سازی طراحی و ساخت واگن مترو اقدام کردند.

اجرای این قرارداد در 2 فاز طراحی و ساخت پروتوتایپ و اخذ تائیدیه‌های لازم و فاز تولید انبوه انجام خواهد شد. به طوری که پیش بینی شده پس از طراحی و ساخت پروتوتایپ، قرارداد تولید انبوه جهت تامین 420 دستگاه واگن مترو با استفاده از منابع داخلی با مشتری ( وزارت کشور و متروی شهرها) منعقد شد.

تامین مالی در دو مرحله ( طراحی و ساخت پروتوتایپ و مرحله تولید انبوه) صورت خواهد گرفت. به طوری که تامین بودجه برای نمونه سازی از طریق معاونت علمی و فناوری و تامین بودجه برای تولید انبوه از طریق شورای عالی اقتصاد و با هماهنگی معاونت علمی و وزارت صمت خواهد بود.

مدل اجرایی برای تحقق این طرح ملی نیز بدین گونه است که یک هسته اصلی (General contractor) شکل گرفته و شبکه را مدیریت می‌کند. زیر مجموعه‌های اصلی این هسته دفتر طراحی، مدیریت زنجیره تامین و تولید است و برای هر یک از این بخش‌ها اعضایی اولیه معرفی شده است.

نکته مورد توجه در این پروژه با توجه به شعار ملی "رونق تولید"، بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های داخلی موجود و تمامی اعضای زنجیره تامین حمل و نقل ریلی است. لازم به ذکر است که در این طرح، هدف داخلی سازی تمامی اجزا و زیرسیستم های واگن مترو نیست چرا که با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود این کار امکان پذیر نیست. لذا داخلی سازی در بخش‌های که ظرفیت‌های بالقوه برای ساخت داخل وجود دارد و به ویژه در بخش طراحی و یکپارچه‌سازی مد نظر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024300

وب گردی

وب گردی