به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور غلامی در نشست مسئولان شهرهای یادگیرنده یونسکو تأکید کرد: دانشگاهها باید ارتباط بیشتری با جامعه شهری داشته باشند. در حال برنامهریزی هستیم تا مسئولان شهری، معضلات شهری را با کمک و همکاری دانشگاهها حلوفصل کنند.
در این نشست که امروز شنبه 19 مردادماه 98 و با حضور حجتالله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و جمعی از اعضای کارگروههای تخصصی مرتبط در زمینه شهرهای یادگیرنده در محل وزارت علوم برگزار شد، غلامی با اظهار خشنودی از انتخاب هفت شهر کشور بهعنوان شهرهای یادگیرنده یونسکو اظهار کرد: با توجه به جایگاه ویژه شهرداریها در شهرهای جهان، لازم است شهرهای بیشتری در کشور در ردیف شهرهای یادگیرنده یونسکو قرار گیرند تا شهروندان و گردشگران بتوانند از آموزشهای لازم در خصوص مسائل شهری بهره برده و همچنین با تاریخ و فرهنگ کشورمان بیشتر آشنا شوند.
وزیر علوم با بیان اینکه بیشتر مسئولیت امور شهرها بر عهده شهرداریها بوده و در انجام این امر، شوراهای شهری هم همکاری میکنند، تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی ما به امر آموزش سفارش زیادی شده و خوشحالیم امروز آموزههای اسلامی و دینی در پیام سازمانهای جهانی از جمله یونسکو نیز دیده میشود.
وی افزود: تاریخ و فرهنگ کشورمان حرفهای زیادی برای گفتن و شناساندن آن به جهانیان و همچنین ملت خودمان دارد و میتوانیم گنجینههایی از این فرهنگ غنی و اصیل اسلامی ایرانی را با بهترین طراحی در عناصر شهری به همگان بشناسانیم.
غلامی با بیان اینکه شهرهای یادگیرنده یونسکو میتوانند با توجه به اهداف یادگیری، برنامههای مختلفی را در شهرهای خودشان به اجرا درآورند، گفت: آموزش شهروندی و زندگی اجتماعی، امر مهمی است و در این زمینه نیز همکاری با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و حتی آموزش و پرورش میتواند در بهبود این نوع آموزش مؤثر باشد.
وزیر علوم با تأکید بر استفاده از فضاهای فرهنگی و تاریخی دانشگاهها توسط مسئولان شهری و شهرداریها بهویژه مسئولان شهرهای یادگیرنده یونسکو خاطرنشان کرد: استفاده از فضاهای دانشگاهها به شکلی که در راستای خدمات شهری قرار گیرند بسیار مطلوب خواهد بود و در نظر داریم برای ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه، دیوارهای دانشگاهها را حذف کنیم تا همگان با بخشهای مختلف دانشگاهها آشنا شوند.
وی با تأکید بر استفاده از عنصر شهری از جمله بیلبورد، تندیس، سردیس، ماکت و استفاده از فضای پیادهروها و کوچهها در جهت آموزش شهروندان گفت: مسئلهای که در شهرها کمتر به چشم میخورد، ایجاد مسیر روشندلان است تا این عزیزان بهراحتی در سطح پیادهروهای شهر تردد کنند. این امر هم راحتی آنها را در پی دارد و هم نشاندهنده احترام به این عزیزان است.
اثرگذاری فرهنگ در رفع معضلات شهری
در ادامه این نشست حجتالله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به ثبت چهار شهر بهبهان، کاشان، اراک و شیراز در جمع شهرهای یادگیرنده یونسکو در ۶ سال گذشته گفت: امروز نیز سه شهر یزد، مشهد و شهر جدید هشتگرد به مجموعه شهرهای یادگیرنده یونسکو اضافه میشوند و هفت شهر از ایران در مجموع در جمع شهرهای یادگیرنده یونسکو قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه امروز 3.5 میلیارد شهروند در دنیا وجود دارد که در آینده این رقم به پنج میلیارد نفر میرسد، گفت: برای حل چالشهای شهری، جایگاه شهرداریها از اهمیت بسزایی برخوردار است. در گذشته اگر شهرداریها متولی زندگی شهری بودند، اکنون متولی جان و روح و جسم مردم هستند.
ایوبی با اشاره به اینکه یکی از کاربردهای علم، مقابله با چالشهاست، عنوان کرد: در تعالیم اسلامی به کسب علم سفارش شده؛ چون علم برای زندگی و منفعت جامعه است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به اثرگذاری فرهنگ در رفع معضلات شهری افزود: امروز بسیاری از مشکلات شهری همچون جمعآوری پسماندها و زبالهها، با فرهنگسازی و استفاده از علم قابل حل است.
وی در ادامه گفت: سال گذشته اهتمام ویژهای صورت گرفت و در کمیسیون ملی یونسکو، پروندههای متعددی را پیگیری کردیم. در طول یک سال شهرهای مشهد، یزد و شهر جدید هشتگرد را به کاروان شهرهای یادگیرنده اضافه کردیم.
ایوبی تصریح کرد: کار اصلی ما شروع شده و شهر یادگیرنده آغاز یک کار است. در ایران باید بر فراز شهرهای یادگیرنده باشیم.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار کرد: خوشبختانه اخیراً آنچه در یونسکو از آموزش فراگیر و شهرهای یادگیرنده میشنویم، ممکن است برای غرب حرف جدیدی باشد؛ اما برای جهان اسلام حرف جدیدی نیست و آموزههای دینی و فرمودههای پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه علم باید برای زندگی بوده و منفعت داشته باشد و تأکیدات ائمه اطهار علیهمالسلام برای ما مسلمانان و شیعیان سخنان دیرآشنایی است.
وی یادآور شد: بهعنوان پایگاه اصلی جهان اسلام باید سعی کنیم آموزههای پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهمالسلام را به اجرا بگذریم.
در پایان این نشست و توسط وزیر علوم، گواهی پیوستن شهرها به شبکه شهرهای یادگیرنده سازمان جهانی یونسکو به شهرداران شهرهای بهبهان، کاشان، یزد، مشهد، اراک، شیراز و شهر جدید هشتگرد اهدا شد.
از دیدگاه یونسکو، شهر یادگیرنده، شهری است که تمامی منابع خود در هر بخش را برای تحقق ارتقای یادگیری فراگیر از پایه تا آموزش عالی، احیای یادگیری در خانوادهها و محلهها، تسهیل یادگیری برای کار و در محل کار، گسترش استفاده از فناوریهای نوین در یادگیری، ارتقای کیفیت یادگیری و پرورش فرهنگ یادگیری در سراسر زندگی به کار گیرد.
شرایط اصلی ایجاد یک شهر یادگیرنده شامل بسیج کلیه منابع و استفاده از آنها، حاکمیت و مشارکت کلیه ذینفعان و تعهد و اشتیاق قوی سیاسی است.
انتهای پیام/