مسئولان دانشگاهی از بحران جنسی نهفته در جامعه  آگاهی کامل ندارند/ تربیت جنسی نوعی مهارت زندگی است

استاد جهاد دانشگاهی گفت: مسئولان دانشگاهی هنوز دید و آگاهی مناسبی از خطرات نهفته جنسی در جامعه ندارند در نتیجه برای تأسیس رشته دانشگاهی در این حوزه برنامه‌ریزی نکرده‌اند.

سارا گلستانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه باید به کودکان همزمان با رشد جسمی یکسری مهارت‌ها نیز آموزش داده شود، گفت: کودکان، نوجوانان و جوانان متناسب با گروه سنی خود باید یکسری مهارت‌های زندگی، تحصیلی، اجتماعی و غیره را دریافت کنند.

وی هدف از آموزش مهارت‌های زندگی را اینگونه بیان کرد: افراد در طول عمر خود با کسب مهارت‌های مختلف نیازهایشان را برطرف می‌کنند تا بتوانند جایگاه مناسب خود را در جامعه دست آورند. بخشی از این مهارت به حوزه تربیت جنسی افراد مرتبط است.

رواشناس حوزه آموزش خانواده با تأکید بر وجود نیاز جنسی در افراد عنوان کرد: زمانی که نیاز جنسی، جنسیت و تفاوت ویژگی‌های افراد در جنسیت وجود دارد پس طبیعی است کودکان از بدو تولدشان درباره این تفاوت‌ها کنجکاو و به دنبال کسب تجربه باشند، تربیت جنسی نیز نوعی مهارت برای بهتر زندگی کردن است و باید در امر آموزش آن توجه بیشتری از سوی مسئولان انجام شود.

وی ادامه داد: کودکان از سنین 2 یا 3 سالگی متوجه تفاوت‌های جنسیتی خود می‌شوند، از همین سن آموزش‌ جنسیتی نیز باید آغاز شود؛ زیرا همانگونه که کودک تحت آموزش‌های مختلف قرار می‌گیرد درباره مسائل جنسی نیز باید مورد آموزش قرار گیرد.

گلستانی آموزش‌های جنسی را متناسب با درک و ظرفیت هر دوره سنی دانست و گفت: تربیت جنسی جزو حقوق اولیه کودکان است و اینگونه نیست که افراد به صورت شخصی تصمیم بگیرند به کودکان مسائل جنسی را آموزش دهند یا خیر. خانواده‌ها باید بدانند همان‌قدر که در برابر تعلیم آداب معاشرت و اجتماعی وظیفه دارند، درباره تعلیم بهداشت جنسی به کودکان نیز مسئول هستند.

استاد جهاد دانشگاهی اذعان کرد: باتوجه به اینکه در هر گروه سنی کودکان برای رشد چه نیازهایی دارند باید سرفصل‌های آموزشی برای تربیت جنسی کودکان در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در گروه سنی زیر 6 سال نیاز به آموزش مسائل جنسی نیست؛ اما درباره تفاوت ساختار جنسی دختر و پسر می‌توان توضیح داد و اینکه چگونه از خود مراقب جنسی کنند.

وی ادامه داد: در ایران به دلیل اهمیت ندادن به تربیت جنسی، با جوانانی مواجه هستیم که نه تنها درباره نیازهای جنسی خود اطلاعاتی ندارند بلکه شناخت و اطلاعاتی از ویژگی‌های جنسیتی خود و جنس مخالف ندارند.

گلستانی در پاسخ به این پرسش که «چرا ایران در تربیت جنسی عملکرد ضعیفی دارد؟» گفت: بخشی از جامعه ایران به دلیل پایبند بودن به سنت‌هایی که در برخی مواد صحیح نیستند، شرم از بیان مسائل جنسی، آگاه نبودن از خطرات جنسی حاصل از نبود تربیت صحیح جنسی و غیره در آموزش‌های جنسی ضعف‌های عمده دارد.

این استاد دانشگاه تربیت جنسی را حق افراد دانست و گفت: خانواده به عنوان اولین نهادی که فرد عضو آن است نقش اساسی در آگاهی بخشی به کودکان دارد در غیر این صورت کودکان با یادگیری غلط برخی مسائل از جامعه دچار معلولیت‌های جنسی و روحی می‌شوند.

وی با ابراز تأسف از نبود رشته تحصیلی مرتبط با آموزش‌های جنسی در دانشگاه‌های ایران بیان کرد: مسئولان دانشگاهی هنوز دید و آگاهی مناسبی از خطرات نهفته جنسی در جامعه ندارند در نتیجه برنامه‌ریزی مناسبی برای تأسیس رشته دانشگاهی در این حوزه نکرده‌اند.

گلستانی عنوان کرد: آموزگار زمانی که خود اطلاعات جامع و کافی از مسائل جنسی نداشته باشد نمی‌تواند اقدام به تربیت جنسی دانش‌آموزان و دانشجویان کند. در حال حاضر بسیاری از روانشناسان و استادان دانشگاهی برای گذراندن دوره‌های پیشرفته رواشناسی خانواده و مسائل جنسی باید به کشورهای دیگر سفر کنند.

این روانشانس حوزه آموزش خانواده درباره افزایش آگاهی جنسی معلمین مدارس و استادان دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: بهترین اقدام تأسیس رشته دانشگاهی است؛ اما در گام بعد مسئولان باید دوره‌های تخصصی آموزش مسائل جنسی را برای افرادی که در ارتباط با کودکان و نوجوانان هستند، برگزار کنند. در حال حاضر با توجه به مشکلات جنسی موجود در جامعه تربیت جنسی تنها کافی نیست بلکه اطلاعات جنسی اشتباه موجود در بین افراد نیز باید تغییر و اصلاح شود. آموزش و پرورش باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح تربیت جنسی و آموزش مسائل جنسی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024317

وب گردی

وب گردی