زمزمه دعای عرفه حاجیان زیر باران 

دعای عرفه امروز شنبه 9 ذی الحجه در حالی از سوی حجاج ایرانی در صحرای عرفات زمزمه شد که باران رحمت الهی فضایی دل انگیز به این مراسم داده بود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم دعای عرفه عصر امروز شنبه با تلاوت قرآن کریم توسط «کریم منصوری» قاری ممتاز قرآن کریم و زیارت آل یاسین با صدای «عباس حیدرزاده» آغاز شد و سپس با قرائت دعای عرفه توسط «مهدی سماواتی» ادامه یافت.
این مراسم با حضور هزاران حاجی ایرانی و علاقه مندان به ایران در خیمه چندهزار نفری بعثه مقام معظم رهبری در سرزمین عرفات برگزار شد، اما استقبال انبوه زائران موجب شد این خیمه یکساعت پیش از آغاز مراسم، پر شود و خیل عظیمی از مشتاقان در اطراف آن به زمزمه این دعای امام حسین (ع) بپردازند.

هیچ خبری ازباران نبود
گرمای ۴۰ درجه هوا در سرزمین عرفات با وجود استفاده از کولرهای بزرگ گازی در این خیمه که مملو از زائران بود بشدت احساس می شد. سازمان هواشناسی عربستان سعودی وابسته به سازمان محیط زیست این کشور نیز در گزارشهای خود، هوای امروز عرفات را «آفتابی و گرم» توصیف کرده بود، حتی سایتهای جهانی هواشناسی برای عرفات هوا را آفتابی همراه با ابر ثبت کرده بودند و هیچ خبری از بارندگی نبود.
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در گزارشی دیگر اعلام کرده بود به دلیل دمای بالای هوا و پیش بینی افزایش آن به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد، دولت عربستان «اسپری های آب پاش» در مشعر، منا و عرفات مستقر کرده است تا محل استقرار حجاج را اندکی خنک کند.
این خبرگزاری در گزارش دیگری که حوالی ظهر منتشر کرد، این تیتر را زده بود: «روز عرفات بهترین روزی است که خورشید در آن می تابد.»در چنین فضا و هوایی، به محض آنکه حاج مهدی سماواتی قرائت دعای عرفه را آغاز کرد، صدای بارش باران بلند شد و هر زمان که نوای او اوج می گرفت، غرش رعد و برق و صدای باران شدیدتر می شد.

اوج زمزمه عرفه و بارش آسمان رحمت

گویی، میان این دعا و آسمان هماهنگی کامل در کار بود و با اوج گرفتن زمزمه سماواتی، آسمان هم بر بارش باران رحمت خویش می افزود. خیلی زود، بارش باران موجب شد زمین تفتیده عرفات لب تر کند و عطر دل انگیزش همه جا را فرابگیرد.
بارش باران همچنین فضای معنوی مجلس را هر چه بیشتر روحانی و معنوی کرده و اشک های حجاج نیز باران دیگری را شکل و قلب و روح آنان را شست و شو داد.
بسیاری از زائران در این شرایط، زیر بارش باران و گریه های خویش، دست به مناجات برداشته و با خدای خویش راز و نیاز کردند. در نتیجه بارش، برق خیمه قطع شد اما دمای هوا به شدت کاهش یافت و حالتی بهاری و دل انگیز به خود گرفت.
در چنین شرایطی، سماواتی خطاب به حجاج گفت که هنگام نزول باران، دعا بیشتر مستجاب می شود و الحمدالله که در روز عرفه، چنین شده است. او در همان حال که مهدی صاحب الزمان (عج) را در میان دعاها صدا می زد، از زائران خواست دعاها و خواسته های خود را با توجه و مراقبت بیشتر با خدا مطرح کنند.

بهره حجاج از فضای معنوی
پس از سماواتی، حاج علی فراهانی به مدیحه سرایی پرداخت و سپس، حاج عباس حیدرزاده قرائت دعای عرفه را ادامه داد در حالی که باران کمابیش همچنان در حال ریزش بود و حجاج از این فضای عرفانی بهره می بردند.
دعای عرفه به دعای امام حسین (ع) شهرت دارد. می گویند این دعا را امام در صحرای عرفات از جمله، پیش از حرکت به سوی کربلا و ناتمام گذاشتن حج خویش خواندند. همچنین معروف است که در روز عرفه، امام زمان (عج) در سرزمین عرفات حضور دارند و در میان زائران خانه خدا حرکت می کنند. با چنین نگاهی، حال و هوا و فضای امروز صحرای عرفات هنگام قرائت دعای عرفه بسیار معنادار، دل انگیز و روحبخش بود.

دعای فرج در پایان مراسم
این مراسم با قرائت دعای فرج از سوی حجاج پایان یافت. با پایان این مراسم، اکنون بیش از ۸۸ هزار حاجی ایرانی آماده می شوند تا پس از نماز مغرب به سوی مشعر حرکت کنند و از آنجا فردا در روز عید قربان در سرزمین منا خواهند بود.
رمی جمرات، حلق و تقصیر (تراشیدن موی سر یا کوتاه کردن مو و ناخن) و قربانی کردن از جمله مراسم روز عید قربان است که با انجام آن، زائران «حاجی» خواهند شد. بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کشورهای مختلف اسلامی در مناسک حج تمتع سال جاری شرکت دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024344

وب گردی

وب گردی