امام خمینی بر هسته دین متمرکز بودند

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: هدف خلقت فردی عبودیت و تعبد است؛ اما هدف خلقت اجتماعی، عدالت است. می‌بینیم. امام خمینی (ره) می‌خواستند اراده خدا را بر ما جاری و حاکم کرده و برای خدا قیام کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدصادق شهبازی در نخستین دوره آموزشی مدرسه عدالت‌خواهی با اشاره به واقعه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ اظهار کرد: رژیم شاه از امام خمینی (ره) خواسته بود علیه شاه و رژیم صهیونیستی سخنی نگوید؛ اما ایشان علیه آنها سخنرانی کردند و دستگیر شدند که منجر به قیام‌های خونین و کشتار یک روزه ۱۵ هزار نفر در قم شد.

وی افزود: در آن ایام اگر کسی از مبارزه حرف می‌زد، او را مارکسیست و لیبرالیست می‌نامیدند و به همین دلیل فضای سنگینی بر حوزه‌های علمیه و متدینین حاکم بود. امام خمینی (ره) گفتند خون دلی که پدر پیرتان از این طایفه خورده، از دیگری نخورده است و عنوان مار‌های خوش خط و خال را بر آنها نهادند.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی تصریح کرد: امام خمینی (ره) پس از گفتگو با آیت‌الله حکیم از ایشان خواستند به مبارزه برخیزند؛ اما آیت‌الله حکیم از تنهایی و نبود مقلد واقعی گلایه کرد. امام (ره) در جواب ایشان فرمودند: «ما همراهی‌تان میکنیم، شما بپاخیزید» اما آیت‌الله حکیم گفت: «جواب خون شهدا را چه کسی می‌دهد» و امام (ره) فرمود: «من جواب می‌دهم». امام (ره) ایشان را به قم فراخواندند؛ اما آیت‌الله حکیم همچنان در مواجهه با اتفاقات جهان اسلام سکوت می‌کردند. پس از فوت آیت‌الله حکیم، امام (ره) مراجع را به وحدت دعوت کردند؛ اما باز هم در ادامه راه ایشان را تنها گذاشتند.

این فعال دانشجویی عنوان کرد: امام (ره) می‌خواستند اراده خدا را بر ما جاری و حاکم کرده و برای خدا قیام کنند. «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی ثم تتفکروا مابصاحبکم من جنه ان هو الا نذیر لکم بین یدی عذاب شدید» قیام خداخواهی، عدالتخواهی، استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی بوده که این قیام مقابل قیام برای نفس است؛ قیامی که مذهبی‌ها را به مبارزه و تفکر مجاهدانه دعوت می‌کند.

شهبازی با طرح مبحث جدال دو اسلام، تصریح کرد: دو اصطلاح در بیانات امام استفاده شد؛ اسلام آمریکایی که التقاطی، متحجر، مرفهین بی‌درد و سرمایه‌داری بوده و اسلام ناب محمدی که برای پابرهنگان، مستضعفان، تازیانه‌خور‌های تاریخ و است. دین دارای یک هسته و یک پوسته است که امام (ره) روی هسته دین متمرکز بودند تا «لیقوم الناس بالقسط» با عدالت‌خواهی و همچنین «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» با استقلال گسترش یابد.

وی با اشاره به چند سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت امام (ره)، 20 سالگی و 40 سالگی انقلاب که به تعریف صحیحی از اسلام پرداختند، گفت: اسلام واقعی، اسلام جهاد و شهادت، اسلام تعبد و تعقل، اسلام دنیا و آخرت، اسلام علم و معرفت، اسلام دیانت و سیاست، اسلام قیام و عمل، اسلام فرد و جامعه، اسلام نجات‌بخشی محرومان و در نهایت اسلام ناب محمدی است.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه در ادامه خاطرنشان کرد: هدف خلقت فردی عبودیت و تعبد است؛ اما هدف خلقت اجتماعی، عدالت است. می‌بینیم در مقابل بلوک شرق، بلوک بی‌طبقه، برده‌داری، زمین‌داری، سرمایه‌داری صنعتی، دیکتاتوری طبقه کارگر، سوسیالیسم و کمونیسم در معنای دولت حداکثری است و همچنین بلوک غرب با اصالت فردی و اباحه‌گری و کاپیتالیسم به معنای دولت حداقلی قرار دارد.

شهبازی با اشاره به وجود دو نوع گروه با تفکر معنویت بدون مبارزه و مبارزه منهای معنویت، این گروه‌ها را در مقابل تفکر عارفان مبارزه‌جو دانست و افزود: الهیات انقلابی‌گری را باید در مقابل الهیات محافظه‌کاری قرار دهیم.

وی در پایان با اشاره به نقش قرآن در زندگی بشر گفت: قرآن را به نطق دربیاوریم و آن را وارد زندگی کنیم. قرآن برای هر لحظه زندگی برنامه دارد. توحیدی کردن همه عرصه‌های زندگی برای صلاح فردی و اصلاح جامعه باید در فرد رشد پیدا کند، هرکدام از این دو به تنهایی مانع رشد است. نباید فراموش کنیم اسلام ناب محمدی جامعیت و اولویت دارد.

نگاه سلیقه‌ای به تفکرات امام، زمینه ساز انحطاط و فریب‌های سیاسی است

جمال یزدانی یکی دیگر از استادان این دوره با بیان اینکه نگاه سلیقه‌ای به تفکرات امام، زمینه ساز انحطاط و فریب‌های سیاسی است، گفت: متن اندیشه امام (ره) و مقام معظم رهبری باید در عمل و برنامه‌ریزی خواننده نیز اثرگذار باشد

وی افزود: هر کسی که در حوزه انقلاب اسلامی قصد انجام فعالیت دارد باید امام (ره) را بشناسد و بخواند. مقام معظم رهبری در این باره می‌فرمایند باید با صحیفه امام انس داشت؛ انس یعنی باید مدام به آن رجوع و با آن زندگی کرد. شرط پایداری در مسیر امام (ره) نیز همین انس و مداومت بر عمل است.

یزدانی از صحیفه امام به عنوان منبع مهم برای مطالعه اندیشه ایشان، نام برد و افزود: از ویژگی‌های صحیفه امام، انضمام و عینی بودن متن این کتاب است، صحیفه امام خودآموزی واقعی برای زندگی مسلمانانه و عدالت‌خواهانه است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه یکی از مشکلات تشکل‌های دانشجویی، اشکال فکری است، اضافه کرد: باید از ابتدا به انسجام محتوایی و فکری درونی رسید. اگر در شناخت مسائل دینی، هر گوشه از عقاید را از یک نفر بگیریم موجب انسجام نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه صرفاً نباید به جلد ۲۱ صحیفه و جدال دو اسلام اکتفا کرد؛ بلکه باید صحیفه را به مثابه یک نظام فکری دید، تصریح کرد: عده‌ای به تفکرات امام، سلیقه‌ای نگاه می‌کنند. اگر این پیوستگی را درنیابیم دچار فریب‌های سیاسی می‌شویم.

یزدانی با بیان اینکه آفت دانشجویان تشکیلاتی این است که نمی‌توانند پیوست و ارتباطی بین تفکر امام (ره) و رهبری برقرار کنند، افزود: اگر بناست متفکری را در این عصر معرفی کنیم که به فهم بسیار بالا از اندیشه امام (ره) رسیده باشند، مقام معظم رهبری است.

این فعال حوزه اجتماعی با اشاره به اینکه تقابل اسلام ناب محمدی و اسلام امریکایی، امروز هم تحت عنوان اندیشه امام (ره) موجود است که باید ادبیات ان را بشناسانیم، بیان کرد: البته رهبر معظم انقلاب هم این ادبیات را دارند، به طور مثال واژه‌هایی چون آتش به اختیار و جنبش نرم‌افزاری از این دست است. در هر حال باید نسبت به امام (ره) شناخت جامع و عمیقی کسب کرد و مواجهه عملی با اندیشه امام داشت.

تحول فرهنگی اصلی ترین عامل وقوع انقلاب اسلامی

سعید خورشیدی یکی دیگر از استادان اولین دوره آموزشی مدرسه عدالت‌خواهی با طرح این سؤال که چرا انقلاب اسلامی رخ داد و نهضت امام (ره) برخلاف جریان‌های قبل موفق بود، گفت: دلایل متعددی از جمله استبداد، سرشکستگی، وابستگی و اسلام‌ستیزی برای وقوع انقلاب اسلامی ذکر شده است؛ اما تحلیل امام (ره) این بود که تحول فرهنگی اصلی‌ترین عاملی است که باعث وقوع انقلاب شده است.

وی با طرح این سؤال که چه گزاره‌ای وارد فرهنگ عمومی مردم شد که بعد از حادثه فاجعه‌بار مسجد گوهرشاد و سکوت مقابل قتل عام بین ۶۰۰ تا ۲ هزار نفر، مردم بعد از حادثه‌ مشابه ۱۷ شهریورماه 57 حرکت کردند، یادآور شد: یکی از مهمترین منابعی که جهان‌بینی، اعتقادات و آرمان‌های افراد را شکل می‌دهد، دین است؛ مانند دین اسلام که نظام جاهلی مبتنی بر نژاد، خون و نسب را دگرگون کرد و نظامی توحیدی بر اساس حق و باطل شکل گرفت.

خورشیدی در پایان تصریح کرد: امام (ره) معتقد بود مردم به ساختار اجتماعی جدیدی نیاز داشتند که پاسخگوی مطالبات‌شان باشد و جریان جدید انقلاب اسلامی که بر پایه اسلام ناب محمدی بود، این ویژگی را داشت. امام (ره) معتقد بود حتی با ترور شاه، مسئله حل نمی‌شود؛ بلکه باید اسلام سلطنتی تغییر کرده و اسلام ناب محمدی جایگزین شده و این تحول بزرگ ایجاد شود. در واقع این اسلام سلطنتی و قلابی همان اسلامی است که از مهم‌ترین ویژگی‌هایش تحریف واژه‌ها به نفع استکبار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024381

وب گردی

وب گردی