تشخیص هوشمند کیفیت چای توسط محققان واحد لاهیجان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان گفت: تیمی از متخصصان رشته‌های مختلف دانشگاه تشکیل شده که بتوانند علم را به عمل تبدیل کرده و برای حل مشکلات صنعت چای چاره‌اندیشی شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از لاهیجان، سیروس بیدریغ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان صبح امروز در دومین جلسه مکانیزه‌کردن فرایند تشخیص کیفیت برگ سبز چای که در سازمان چای استان گیلان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از معضلات فعلی صنعت چای، تشخیص کیفیت و درجه برگ سبز چای است.

وی ادامه داد: امسال صنعت چای روزهای خوبی را پشت سر گذاشته و قیمت برگ سبز چای افزایش قابل‌توجهی داشته و سود بیشتری در مقایسه با سال‌های گذشته به کشاورزان رسیده و رقابت خوبی میان کارخانه‌ها برای خریداری برگ سبز چای صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، چای را محصول استراتژیک گیلان و لاهیجان دانست و ادامه داد: چای از محصولات مهم کشاورزی استان گیلان، به‌ویژه در شرق این استان است و معیشت تعداد زیادی از مردم این خطه به این محصول گران‌بها و مشتقات آن وابستگی دارد.

بیدریغ یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی را خدمات‌رسانی به صنایع ملی و بومی و رفع مشکلات آنان دانست و ادامه داد: این واحد دانشگاهی با داشتن بیش از ۸ هزار دانشجو و ۲۰۰ عضو هیئت‌علمی، گام‌های مهمی برای حل مشکلات برداشته است و برای حل مشکلات چای تیمی از متخصصان رشته‌های کامپیوتر، مکانیک، الکترونیک، رباتیک و کشاورزی تشکیل شد که بتوانند علم را به عمل تبدیل کرده و برای حل مشکل این صنعت چاره‌اندیشی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان یکی از اشکالات صنعت چای را برخی از معایب سیستم تشخیص کیفیت برگ سبز چای توسط کاربر انسانی و به‌صورت سنتی دانست و افزود: تشخیص درجه کیفیت برگ سبز چای یکی از چالش‌های امروز صنعت چای کشور است.

بیدریغ یادآور شد: کارخانجات بر اساس تشخیص کاربران انسانی ملزم به پرداخت مبالغ به چای‌کاران هستند و عواملی از قبیل شلوغی ورودی کارخانه‌ها در زمان تحویل برگ سبز ممکن است منجر به اشکالاتی هنگام تشخیص شود، بنابراین تیمی از دانشگاه برای بهبود این فرآیند تشکیل شد.

عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد استان گیلان، سرعت، دقت تشخیص و نبود خستگی را از مزایای سیستم کامپیوتری برای تشخیص کیفیت برگ سبز چای دانست و ادامه داد: هدف تیم اجرایی که با همکاری دانشگاه و سازمان چای تشکیل‌شده، پی بردن به کیفیت برگ سبز چای با دقت بالا و توسط ماشین است.

بیدریغ با قدردانی از تیم تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان ادامه داد: سیستم خبره‌ای با گرفتن عکس‌های مختلف از برگ سبز چای و برحسب زدن آن، دانش موردنظر را به دست آورده است.

وی افزود: این تیم در نخستین گام ۴۳۰ نمونه از ۱۸ کارخانه با دوربین مادون‌قرمز دو مگا پیکسلی تهیه‌شده و در مرحله جدید در حال گرفتن عکس و آموختن دوباره ماشین با دوربین‌های رنگی RGB هستیم و نرم‌افزار جدیدی برای جمع‌آوری و تنظیم کردن داده‌ها طراحی‌شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان یادآور شد: رفع مشکلات قبلی در سیستم جدید تشخیص برگ سبز چای را یادآور شد: با عکس‌برداری از سطح برگ چای و تقسیم آن به چندین قسمت و آموزش ماشین توسط آن، سرعت یادگیری ماشین افزایش‌یافته و کیفیت برگ سبز را با سرعت بیشتر تشخیص داده می‌شود.

بیدریغ با توصیف کلی سیستم نهایی افزود: توسط نقاله‌ای برگ سبز چای به درون قالب دستگاه آورده شده و با عکس‌‌برداری و مقایسه آن با پایگاه دانش، کیفیت آن تشخیص داده می‌شود، معیار تشخیص کیفیت برگ سبز چای کیفیت برگ و ظاهر آن است و ساخت چنین دستگاهی برای نخستین بار در سطح دنیا و کشور صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان چای و صندوق توسعه آن منعقد خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که این محصول با همکاری نهادهای مربوطه و دانشگاه وارد عرصه خدمت به صنعت چای کشور شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024408

وب گردی

وب گردی