جشنواره آیینی و سنتی؛ فرصتی برای توسعه فرهنگ ایران

یک کارگردان نمایش آیینی و سنتی معتقد است: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی می‌تواند فرصت خوبی برای حفظ، توسعه و انتقال فرهنگ، آیین و سنت ایران باشد. همچنین می‌تواند موجب توسعه سرمایه‌های ارزشمند آثار ایرانی شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، حسین اسدی کارگردان نمایش «آبگوشت زهرماری» درباره حضورش در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: این اولین حضور من در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است و در جشنواره نمایش «آبگوشت زهرماری» نوشته آرش آبسالان را که روایت بازی در بازی دارد، در تالار چهارسوی تئاترشهر اجرا می‌کنم.

او افزود: این نمایش در یک مکان ثابت اجرا می‌شود. در این نمایش با توجه به شرایط و موقعیت هر صحنه از آیین‌هایی استفاده کردیم و این کار را جذاب‌تر کرده است. همین امر موجب شد تا کار را به صورت بومی کار کنیم و با تلفیق آیین‌ها و سنت‌ها و موسیقی دلنواز جنوبی راهی جشنواره شویم.

به گفته اسدی، در خلاصه داستان «آبگوشت زهرماری» آمده است: «آبگوشت زهرماری» روایت خانی است در عمارت بوشهر که مدتی است لب به غذا نمی‌زند و اهالی آشپزخانه تهدید شده‌اند که اگر غذای باب میل خان را آماده نکنند، اخراج خواهند شد و کسی نمی‌داند که علت دقیق بی‌اشتهایی خان چیست و همین امر آشپزها را به تکاپو برای تجزیه و تحلیل بی‌اشتهایی خان می‌اندازد.

این هنرمند که از جزیره خارک در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد، درباره وضعیت نمایش‌های آیینی و سنتی در این شهر توضیح داد: در جزیره خارک تئاتر جریان خوبی دارد و مخاطبان بسیار زیادی از آن استقبال می‌کنند. سبک‌های مختلفی کار می‌شود و خدا را شکر مورد استقبال قرار می‌گیرد. همچنین کارهای سنتی و بومی مورد توجه و حمایت مخاطبان است. اجرای عمومی نمایش «آبگوشت زهرماری» در خارک با استقبال زیادی روبه‌رو شد.

اسدی با بیان این‌که "جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی می‌تواند فرصت خوبی برای حفظ، توسعه و انتقال فرهنگ، آیین و سنت ایران باشد" افزود: این جشنواره می‌تواند موجب توسعه سرمایه‌های ارزشمند آثار ایرانی شود. امیدوارم این جشنواره تداوم داشته و اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده در طول سال در کل کشور برقرار باشد.

او در پایان در ارزیابی این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: با توجه به این‌که آثار و نحوه برگزاری سال‌های گذشته جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را دنبال می‌کردم، می‌توانم بگویم جشنواره رشد و توسعه خوبی داشته و در مسیر مناسبی حرکت می‌کند و در حمایت از آثار ایرانی نقش موثری ایفا کرده است.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1024466

وب گردی

وب گردی