طواف کعبه دل در کهریزک

گاهی پرستیدن عبادت نیست و باید خدا را در دستان چروکیده سالمندان و پاهای ناتوان معلولانی جستجو کرد که از روی نیاز و تنهایی به سرای سالمندان کهریزک پناه آورده‌اند و به یاری نیکوکاران هرسال کعبه نمادینی را در کهریزک طواف می‌کنند که آرام جانشان می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هنوز آفتاب نزده بود که از ذوق طواف خانه خدا لباس سفید احرام به تن کرده و در حیاط آسایشگاه سالمندان به انتظار آغاز مراسم نشسته‌اند. زنان و مردان سالمندی که در طول عمر خود به حج نرفته‌اند هر سال به مناسبت عید قربان دور کعبه کوچکی که در میدان محوطه اصلی آسایشگاه کهریزک آماده شده طواف می‌کنند. معلولان جسمی و حرکتی از روی ویلچر دستی به ماکت کعبه دست می‌کشند و زیر لب ذکری زمزمه می‌کنند «لبیک لا شریک لک لبیک» گویان دور خانه خدا می‌چرخند و گونه‌هایشان تر می‌شود.

خیلی وقت‌ها برای رسیدن به خدا لازم نیست راه دوری برویم شاید نزدیک تر شدن به قلب انسان‌های تنها و پر کردن فاصله بین آدم‌ها همان حج است که ما از آن غافل شده‌ایم. خانه خدا آنجاست که دلی آرام می‌گیرد و مادری از چشم انتظاری در می‌آید. کعبه آنجاست که دستان پیر و چروک خورده پدری را نوازش می‌کنیم. کعبه آنجاست که در هوای آدم‌هایی نفس می‌کشیم که حتی نام خود را فراموش کرده‌اند. اینجا سرای سالمندان کهریزک واقع در جنوبی‌ترین نقطه تهران پناه امن پدران و مادران سالمندی است که از بی مهری فرزندانشان مهمان این باغ بزرگ شده‌اند.

پیرمردی که کلاه سفید به سر دارد و لباس سفید به تن کرده همزمان که به دور خانه خدا می‌چرخد می‌گوید: «قسمت نشد به مکه بروم؛ اما هر سال دور همین خانه خدا می‌گردم، کهریزک یا مکه فرقی ندارد.کعبه من آنجاست که دلم آنجاست، مگر نمی‌گویند که خدا همه جا هست اینجا هم خانه خداست.»
پیرزن سالخورده‌ای که یک دستش تسبیح و دست دیگرش به خانه خداست می‌گوید: «بعد از مرگ شوهرم پسرانم به زور مجبورم کردند که خانه‌ام را بفروشم و با کلک زندگیم را از چنگم درآوردند. حالا سالهاست مهمان کهریزک هستم و آنها از کشور خارج شده‌اند حالا دیگر به زندگی در کهریزک عادت کردم و حالم در کنار هم سن و سالان خودم خوب است.»
پسر جوان ۲۰ ساله‌ای که به ضایعه نخاعی دچار معلولیت جسمی و حرکتی شده و روی ویلچر برقی نشسته است با چشمانی خیس از اشک می‌گوید: «با خدا عهد کردم که هر سال برای مهمانان کهریزک جشن بگیرم به شرطی که زودتر از بند این ولیچر آزاد شوم مگر تا کی می‌توانم اسیر این چرخ باشم.»

در ادامه این مراسم نمادین حمیدرضا صوفی نژاد مدیر آسایشگاه کهریزک به افزایش هر ساله مراجعات خیرین و نیکوکاران به این مجموعه اشاره می‌کند و می‌گوید: هر سال تعداد بسیاری از خانواده‌ها نذورات خود را به آسایشگاه کهریزک اهدا می‌کنند و هر سال نسبت به سال گذشته با افزایش تعداد خیرین و نیکوکاران مواجه هستیم. به طوری که سال گذشته هزار و ۵۰۰ رأس گوسفند در روز عید قربان ذبح شد و گوشت آن در اختیار جامعه هدف آسایشگاه سالمندان کهریزک قرار گرفت‌. امسال نیز تاکنون پیش بینی می‌کنیم کمتر از ۱۵۰۰ گوسفند به این مرکز اهدا نشده باشد؛ زیرا آسایشگاه کهریزک یک آسایشگاه ملی است و در ۲۴ بخش از ۳۱ استان کشور مددجو پذیرش و تحت مراقبت دارد. متوسط دریافتی از مددجویان در آسایشگاه کهریزک در سال گذشته ۲۶۰ هزار تومان بوده در حالی که بر اساس آمار متوسط هزینه برای هر مددجو در این آسایشگاه در سال گذشته حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار توان بوده است.
بنا به گفته صوفی نژاد ۸۰ درصد از مددجویان به دلیل نیازمندی توان پرداخت هزینه‌های خود را در آسایشگاه کهریزک ندارند و حدود ۲۰ درصد از این افراد بازنشسته هستند که بخشی از مستمری دریافتی خود را به این مرکز می‌پردازند.هم اکنون ۱۲۰۰ نیکوکار به صورت داوطلب و بدون هیچ گونه دریافت وجه از آسایشگاه کهریزک در حال همکاری هستند و به تناسب مناسبت‌های مختلف و در طول هفته اقدام به شستشو، نظافت سالمندان، معلولان و همچنین بیماران مبتلا به ام اس می‌کنند.
مدیرعامل آسایشگاه کهریزک به هزینه پوشینه سالمندان و معلولان در آسایشگاه کهریزک اشاره کرد و گفت: سال گذشته مبلغ ۲ میلیارد تومان بابت پوشینه جامعه هدف آسایشگاه هزینه شد و پیش بینی می‌شود این رقم امسال به ۸ میلیارد تومان برسد علاوه بر اینکه روزانه شاید حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ پوشینه برای مددجویان آسایشگاه کهریزک برای سه گروه معلولان سالمندان و بیماران ام اس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
براساس این گزارش، آسایشگاه کهریزک در مجموعه به مساحت ۱۸۰۰ متر زیربنا و در ۴۰ هزار هکتار زمین بنا شده است و ۱۷۰۰ مددجو دارد که سه گروه سالمندان، معلولان جسمی حرکتی و بیماران ام اس از خدمات این آسایشگاه استفاده می‌کنند.
این مجموعه به صورت کاملاً مردمی غیردولتی و صرفاً با کمک‌های با کمک و مشارکت‌های مردمی اداره و کنترل می‌شود بسیاری از افراد خیر و نیکوکار در گروه‌های مختلف به کمک این مجموعه می آیند.
انتهای پیام/
کد خبر: 1024478

وب گردی

وب گردی