مشارکت اجتماعی حلقه ارتباط بین دولت و مردم است

جامعه مدنی متشکل از تشکل‌ها، موسسات، نهادها و انجمن‌ها است که به‌صورت داوطلبانه، غیردولتی، خودجوش، دور از ساختار قدرت و دولت توسط مردم شکل می گیرد و برای بهبود ارتباطات انسانی، توانمندسازی جوامع و ارتقای سطح زندگی آحاد مردم تلاش کرده و نقش‌آفرینی می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نبی اله عشقی ثانی مدرس دانشگاه در این یادداشت می نویسد: اگرچه تشکل های اجتماعی وابسته به دولت ها نیستند؛ اما به‌صورت قانونمند فعالیت می کنند، نظم اجتماعی دارند و برای رسیدن به هدفی مشترک به‌صورت داوطلبانه فعالیت می کنند.

تشکل ها و مشارکت های مردمی تشکیل دهنده و تقویت کننده سرمایه اجتماعی هستند که از ارزشمندترین نیازها و ضرورت های هر کشور است؛ زیرا سرمایه اجتماعی باعث انسجام ملی، همدلی، همکاری و هم‌درکی بین مردم می شود و همه مردم و مسئولان مکلف‌اند در تقویت و گسترش آن تلاش و کوشش کنند و حرفی نزنند که امید مردم به تشکل های اجتماعی و خیریه ها کاهش یابد.

مشارکت اجتماعی حلقه ارتباط بین دولت و مردم است و تشکل ها و خیریه ها شرکای دولت در برنامه های فقرزدایی هستند.

موسسات خیریه، سمن‌ها و دیگر شبکه های اجتماعی به‌دلیل ارتباط بسیار نزدیک و مستمر و روزانه ای که با مردم کوچه و بازار و فرهیختگان جامعه دارند، به‌دور از قید و بندهای اداری و دلواپسی های سلسله مراتب اداری می توانند، بهترین مشاور و پیام رسان و هشدار دهنده به مسئولان دولت باشند و توجه حکومت را به انتظارات، خواسته ها و مشکلات اقشار نیازمند جامعه جلب کند و برای کاهش آلام مردم و ایجاد امید به زندگی آنان یار و غمخوار و همراه دولت ها باشیم.

بیاییم روز مهم تشکل ها و مشارکت مردمی را با ترویج خیر خواهی و فرهنگ سازی نیکوکاری در جامعه بزرگ شمرده و در گسترش سرمایه اجتماعی کشور نقش خود را ایفا کنیم و شکرگزار باشیم که امسال بزرگداشت این روز را یک روز بعد از عید بزرگ قربان عید همه مسلمانان جهان گرامی می داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024510

وب گردی

وب گردی